Plánované rekonkurzy zvýší potřebu vzdělávání řídících pracovníků škol - na tento fakt je NIDV dobře připraven

Vydáno:

„Jednou z priorit dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je další vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení. V souladu se strategickými záměry a dokumenty České republiky a Evropské unie v oblasti naplňování inovačních změn rozvoje společnosti a vzdělávacích systémů je nezbytné zajistit ucelený program takového vzdělávání…“

Plánované rekonkurzy zvýší potřebu vzdělávání řídících pracovníků škol – na tento fakt je NIDV dobře připraven
Mgr.
Miloslav
Vyskočil
NIDV, vedoucí krajského pracoviště Jihlava
Co na této cestě k systému udělal Národní institut pro další vzdělávání (dále jen „NIDV“)?
 
Navázal na pilotní ověření
Funkčního studia pro ředitele škol a školských zařízení
ve čtrnácti pedagogických centrech, tj. přímo řízených organizacích Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“). Studium bylo metodicky podpořeno MŠMT a v letech 2002 až 2003 pilotně realizováno ve čtrnácti krajích České republiky. V rámci této aktivity vznikl proškolený metodický a lektorský tým a byly vypracovány a průběžně aktualizovány studijní materiály k jednotlivým modulům studia.
Evaluace tohoto studia byla zajištěna zpětnovazebnými centrálně řízenými aktivitami.
Po zrušení sítě pedagogických center tento studijní program převzalo v roce 2005 Pedagogické centrum Praha.
 
Jako nástupce Pedagogického centra Praha převzal v roce 2005 péči o zajišťování studií pro ředitele ve všech krajích České republiky NIDV.
 
Pod vedením hlavního garanta studia garantuje NIDV od roku 2005 dodnes
jednotné celostátní vedení, péči o lektory a organizaci studijních cyklů, včetně pravidelné aktualizace studijních materiálů i analýzy zpětnovazebních dotazníků od absolventů.
 
Kvalifikační
studium v plném rozsahu odpovídá standardu MŠMT
a paragrafům vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků – obsahuje 100 hodin přímé výuky, 24 hodin stáží a vytvoření závěrečné práce a její obhajobu před komisí.
 
Tým hlavních lektorů průběžně zapracovává do studia inovace
odrážející aktuální legislativu a průběh kurikulární reformy.
 
V rámci průběžného manažerského vzdělání se osvědčily nadstavbové vzdělávací programy, jako
Kolokvia ředitelů a Profesní příprava zástupců ředitelů.
Po desetiletých zkušenostech s realizací tohoto studia je jasné, že
má svou důležitou úlohu jako základní vstup do manažerské role ve škole.
Cílem
Kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení
je
připravit vedoucí pracovníky na výkon řízení školy, prohloubit jejich znalosti a dovednosti v oblasti managementu a řízení právního školského subjektu.
Studium by mělo připravit vedoucí pracovníky tak, aby se dokázali vyhnout závažným pochybením ve všech základních oblastech uvedených v obsahu studia: základy práva, pracovní právo, financování školy, organizace školy a pedagogického procesu.
Z interní evaluace
kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení
pořádaných v letech 2008–2011 v NIDV mj. vyplývá:
 
studium
naplňuje legislativní podmínku k výkonu řídící funkce;
 
ověřování kvalifikačního studia prokázalo velký přínos a užitečnost pro cílovou skupinu;
 
ke kvalitě a úspěchu celého programu významně přispívá organizační a materiální zázemí NIDV;
 
velmi se osvědčují
různorodé formy a metody studia
(přednášky, semináře, workshopy, praxe ve školském terénu, samostudium, konzultace atd.);
 
vysoce je oceňována
kvalifikovanost lektorů, kteří dokážou dobře spojit teoretické poznatky s praxí škol;
 
stáže se ukázaly jako velmi přínosné nejen pro samotné stážisty, ale i pro vedoucí stáží;
 
metodické materiály
jsou hodnoceny jako
komplexní, systematické a přehledné;
 
vyhovuje časové rozvržení a snadná dostupnost místa konání;
 
plně se osvědčuje model obhajoby závěrečné práce.
V období
2007 až 2011
absolvovalo v NIDV
Kvalifikační studium pro ředitele
3 972 studentů.
V období 2005–2008 realizoval NIDV národní projekt Model vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení – Úspěšný ředitel. Projekt kromě modulů Základní a Profesionalizační přípravy ověřil také tzv. Funkční průběžné vzdělávání. Touto navazující třístupňovou strukturou byl naplněn požadavek na
zvyšující se potřebu i nutnost celoživotního vzdělávání ředitelek a ředitelů škol a školských zařízení.
Od roku 2010 NIDV realizuje projekt Personální řízení, který ověřuje podporu managementu škol a školských zařízení prostřednictvím nového komplexního vzdělávacího programu a nových metodických materiálů v oblasti personálního řízení a řízení lidských zdrojů. Podporou pro přípravu nového vzdělávacího programu jsou zkušenosti ze zahraničí, inspirace ze soukromé sféry a analýza současného stavu personálního řízení ve školách.
V aktuální programové nabídce NIDV je od září 2011 tradičně nabízeno nové
Kvalifikační studium pro ředitele škol a školských zařízení
ve všech krajích České republiky.
Studium je realizováno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, vyhláškou č. 317/2004 Sb. a Standardem pro udělování akreditací DVPP, č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rozvoj pedagogických pracovníků
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Kdy použít hlavičkový papír
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady

Poradna

Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Výuka Aj
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Ukončení předškolního vzdělávání
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání