Multimédia v ZUŠ z pohledu RVP ZUV... ... a jak s nimi naložit v ŠVP

Vydáno:

Termín multimédia je v textu Rámcového vzdělávacího programu (dále jen „RVP“) pro základní umělecké vzdělávání používán v poněkud jiném, specializovanějším významu, než je jeho původní obsah. Při tvorbě kapitol RVP došlo ke konsensu, že tímto termínem budou označovány činnosti, k nimž je nutné použít výpočetní techniku a digitální technologie. Jestliže tedy text RVP hovoří o multimédiích, má tím na mysli činnost s využitím digitálních technologií.

Multimédia v ZUŠ z pohledu RVP ZUV… … a jak s nimi naložit v ŠVP
Lubor
Bořek
ředitel Základní umělecké školy, Police nad Metují
SOUČASNÁ PRAXE VE VYUŽITÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ NA ZUŠ
Nejčastěji se digitální technologie na základních uměleckých školách (dále jen „ZUŠ“) využívají v těchto oblastech:
 
Školní nahrávací studio
 
Multimediální učebna hudební nauky
 
Počítačová grafika, multimédia, animace, filmová tvorba
Dosud platné učební plány
(dále jen „UP“)
s možností výuky uměleckých oborů prostřednictvím digitálních technologií nepočítaly
(což je celkem pochopitelné, když si uvědomíme, že vznikaly na začátku 90. let minulého století). Proto
RVP
mimo jiné
otevírá dveře i pro vstup multimédií a digitálních technologií do výuky na ZUŠ
jako rovnocennému prostředku k uměleckému vyjádření, jehož vliv se bude s rozvojem techniky neustále zvětšovat.
KDE SE S TERMÍNEM MULTIMÉDIA VLASTNĚ V RVP SETKÁME?
 
Část D
 
6.3.8 Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba
 
6.5.5 RUP pro EZHZT
Tato část popisuje nové vzdělávací zaměření
Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba
(dále jen „EZHZT“).
Toto zaměření je jedinou konkrétní „šablonou“ v RVP pro vytvoření studijního zaměření, jehož obsahem je umělecká práce za pomoci digitálních technologií a je vytvořeno pouze pro hudební obor.
Pro ostatní obory RVP podobná vzdělávací zaměření konkrétně nedefinuje.
Pouze naznačuje možnosti, které škola může využít pro tvorbu analogických studijních zaměření na nehudebních oborech
v následující části:
 
Část E
 
10 Multimediální tvorba
Pojďme se tedy na tyto dva úseky RVP podívat konkrétně:
ČÁST D (RVP ZUV)
Zde se objevuje nové vzdělávací zaměření Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba, jehož zavedením reaguje RVP na snahy některých škol rozvíjet tuto oblast i podle starých učebních dokumentů (nejčastěji podle UP č. 17 technika zvukového záznamu a vedení diskoték), které ovšem obsahem ani zaměřením neodpovídaly skutečným potřebám škol.
Koncepce tohoto nového vzdělávacího zaměření je modulární a skládá se ze tří modulů:
 
Modul A: Hra na elektronické klávesové nástroje (dále jen „EKN“) a jejich ovládání
 
Modul B: Technika záznamu, zpracování a reprodukce zvuku
 
Modul C: Tvorba hudby prostřednictvím digitálních technologií
Modul A
V modulu
Hra na EKN a jejich ovládání
je žákovi umožněno seznámit se s elektronickými klávesovými nástroji na takové úrovni, aby je byl schopen dále využívat jako vstupní terminál pro přenášení audio a midi dat do digitálního prostředí.
Poznámka
Vedly se diskuse o tom, jestli tento modul svázat jen s klávesovým elektronickým nástrojem a neumožnit využít jako vstupní terminál i jiné elektronické nástroje (kytara, elektronické housle, dechové kontrolery apod.) schopné generovat audio signál, příp. vybavené midi převodníkem, ale nakonec převládl názor, že základní znalost ovládání klaviatury patří k nutnému standardu i vzhledem k dalším požadavkům na kompoziční a aranžérskou činnost, schopnost harmonické představivosti atd.
Modul B
V modulu
Technika záznamu, zpracování a reprodukce zvuku
je žákovi umožněno získat základní poznatky z oboru fyziky, akustiky a elektrotechniky a využívat tyto poznatky při vlastní práci s dostupnými prostředky, nástroji a technologiemi. Žák se seznámí s komplexním řetězcem zařízení ke snímání, digitalizaci a editaci zvuku, s dostupným hardwarem i softwarem využívaným v hudební tvorbě a produkci.
Modul C
Tvorba hudby prostřednictvím digitálních technologií
je modul, který je zaměřen na vlastní tvůrčí činnost prostřednictvím příslušných technologií a autorskou práci v digitálním prostředí. Žákovi je umožněno tvůrčím způsobem pracovat s přejatým materiálem (remixy, koláže atd.), vytvářet vlastní zvukové objekty a podílet se s ostatními na realizaci společných hudebních projektů.
Možnosti využití modulů A, B, C
Tyto moduly mohou být realizovány dvojím způsobem. Buď jednotlivě jako dílčí součást jiného studijního zaměření (zařazení vybraného modulu do daného studijního zaměření), nebo společně v jednom studijním zaměření (např. studijní zaměření EZH a zvuková tvorba).
Pokud tedy chcete na škole zřídit studijní zaměření EZHZT, musí učební plán obsahovat všechny tři moduly!
Jejich
rozložení během studia a hodinové dotace mohou být libovolné
(samozřejmě s podmínkou, aby byly splněny minimální limity hodin, stanovené RVP pro ZUV). To znamená, že
nemusí nutně každý z modulů trvat po celou dobu studia.
Dá se předpokládat, že v prvních letech studia budou více akcentovány moduly A a B, ve kterých žák získává praktické a technické dovednosti v oboru, a ve vyšších ročnících se těžiště přenese především do modulu C, ve kterém probíhá vlastní umělecká a tvůrčí práce.
Pokud škola nemá možnosti pro zřízení tohoto specifického studijního zaměření podle požadavků RVP, přesto může výuku „klasických“ studijních zaměření obohatit přiřazením kteréhokoliv z těchto modulů k jejich učebním plánům, a tak umožnit zájemcům rozšířit studium hry na svůj nástroj i o vzdělávací obsah modulu A, B nebo C.

ČÁST E (RVP ZUV)
Multimediální tvorba
Jako prostředek umělecké tvorby v ZUV znamená multimediální tvorba
používání multimédií, resp.
digitálních technologií v různých oblastech
(oblast tvorby a interpretace či oblast recepce a reflexe umění).
Výsledkem multimediální tvorby v ZUV pak je
vytvoření multimediálního produktu
(např. scénické představení s použitím digitálních technologií, digitalizované umělecké vyjádření).
Na úrovni školního vzdělávacího plánu (dále jen „ŠVP“) se multimediální tvorba realizuje:
 
jako samostatné
studijní zaměření vzniklé v rámci jednoho uměleckého oboru
(např.
Výtvarná a multimediální tvorba
). V případě tohoto zařazení do ŠVP jsou plněny očekávané výstupy příslušného oboru a využity ty hodinové dotace, které jsou pro daný obor vyčleněny rámcovým učebním plánem;
 
jako
integrované studijní zaměření
vzniklé kombinací vzdělávacích obsahů uměleckých oborů, z nichž toto studijní zaměření vzniká. V tomto případě je nezbytné splnit očekávané výstupy zvoleného dominantního uměleckého oboru a zároveň zařadit (integrovat) do tohoto studijního zaměření vybrané vzdělávací obsahy dalších zvolených oborů. Při určení hodinových dotací vycházíme z rámcového učebního plánu dominantního oboru s tím, že škola má možnost tyto hodinové dotace dále posílit ve vazbě na začleněné obsahy integrovaných oborů.
Tady ovšem RVP pro ZUV spíše předjímá možné budoucí trendy v rozvoji konkrétních forem práce s digitálními technologiemi na ZUŠ. Z tohoto důvodu jsou
formulace velmi volné a vágní, aby zbytečně do budoucna nezužovaly manévrovací prostor pro tuto bouřlivě se rozvíjející oblast.
„KLASICKÁ“ VÝUKA NA ELEKTRONICKÉ KLÁVESOVÉ NÁSTROJE
Hra na EKN jako samostatné studijní zaměření
Často se mezi učiteli objevují nejasnosti ohledně správného vytvoření studijního zaměření
Hra na EKN.
V RVP pro ZUV se totiž termín
Hra na EKN
objevuje pouze v části věnované novému vzdělávacímu zaměření EZHZT, a to ve spojení s modulem A. Tím vzniká dojem, že samostatné svébytné studijní zaměření
Hra na EKN
budeme tvořit na základě tohoto modulu. To je ale omyl!
EKN spadají do množiny klávesových nástrojů, pro které RVP vymezuje samostatné vzdělávací zaměření
Hra na EKN
společně pro klavír, cembalo, varhany apod.
Při tvorbě studijního zaměření
Hra na EKN
tedy musíme vyjít z této oblasti vzdělávacího zaměření!
Postupný rozpad až na úroveň vyučovacích předmětů
je tento:
 
RVP =
vzdělávací zaměření
(hra na klávesové nástroje)
 
ŠVP =
jednotlivá studijní zaměření
(např. hra na klavír, hra na varhany, hra na EKN, jazzové piano atd.)
 
konkrétní vyučovací předměty
(např. hra na keyboard, hra na digitální klavír, hra na syntetizér improvizace hra z listu atd.)
Studijní zaměření Hra na EKN
 
Hlavním obsahem je ovládnutí interpretace a umělecká produkce na klávesový nástroj.
 
Školní výstupy předmětu jsou tvořeny v souladu s očekávanými výstupy vzdělávacího zaměření Hra na klávesové nástroje, které ovšem můžeme doplnit o specifické výstupy, uvedené pro modul A.
Naproti tomu cílem modulu A je vybavit žáka základními schopnostmi ovládat EKN především jako vstupní terminál pro přenášení audio a midi dat do digitálního prostředí. Zde jde tedy především o „řemeslo“ – vlastní umělecká činnost se předpokládá až v modulu C.
Častý dotaz z praxe:
V případě, že studijní zaměření Hra na keyboard bude vycházet ze vzdělávacího zaměření Hra na EKN, musí žák plnit očekávané výstupy pro klávesové nástroje. Mohu si já dané očekávané výstupy „rozšířit" o očekávané výstupy modulu A, které by také odpovídaly tomu, co by žák podle mě měl zvládnout ve hře na keyboard...? V podstatě by mi vyhovovaly všechny očekávané výstupy modulu A až na poslední odrážku. To vím, že nebudu moci se žákem dělat, protože to sama nedovedu. Proto si myslím, že bude lépe vyučovat Hru na keyboard podle Vzdělávacího zaměření klávesových nástrojů.
Odpověď:
Rozsah školních výstupů není nijak omezen, co se týče hloubky a šířky – je limitován pouze nutností dodržet minimálně úroveň a rozsah očekávaných výstupů z RVP. To tedy znamená, že do svých školních výstupů si můžete zapracovat cokoliv nad to – pokud bude pro vás reálné obsáhnout to v průběhu výuky...
Takže nic vám nebrání zapracovat do výstupů hry na EKN i výstupy, které jsou zmíněny v modulu A – je to naopak logické, protože modul A zpracovává právě jen specifika hry na EKN, což obecné očekávané výstupy vzdělávacího zaměření hra na klávesové nástroje nemohou pochopitelně obsahovat.
Analogicky by učitel hry na varhany pravděpodobně do svých výstupů zapracoval i oblast pedálové hry, přestože ve společných výstupech vzdělávacího zaměření hra na EKN tato oblast není zmíněna atp.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon