Leoš Janáček by měl radost

Vydáno:

„Pravá pohnutka, která mne pobízela i nadále putovati, byla harmonická stránka lidové hudby. Vyznívala mi v obrysech jen lehce načrtnutých ze hry na cymbalu. Hledal jsem tudíž v těchto krajinách v prvé řadě cymbalisty, neboť spolků hudeckých, kapel, nezastal jsem tu úplných.“ Leoš Janáček

Leoš Janáček by měl radost
David
Štrunc
pedagog na Konzervatoři v Brně
Slova Leoše Janáčka dotýkající se cimbálu se objevila v osnovách hudebních lidových tanců na Moravě už v roce 1893, tedy téměř šedesát let předtím, než se začala na českých konzervatořích, zprvu velmi nenápadně, vyučovat hra na tento nástroj.
Prvními institucemi, které v padesátých letech dvacátého století zahájily téměř současně výuku cimbálu na českých konzervatořích, byly Státní konzervatoř Praha (1951) a Státní hudební škola v Kroměříži (dnes Konzervatoř P. J. Vejvanovského) (1952). V roce 1957 se započala vyučovat cimbálová hra i na

Související dokumenty