"Kreativní budoucnost" - témata, o kterých se v ZUŠ teprve bude mluvit!

Vydáno:

Dne 9. a 10. listopadu 2018 se v hotelu Avanti v Brně uskutečnila dvoudenní konference o uměleckém vzdělávání s názvem „Kreativní budoucnost“, která se věnovala výzvám a příležitostem pro umělecké vzdělávání v budoucnosti a jeho nezastupitelné roli při rozvoji kreativity.

„Kreativní budoucnost“ - témata, o kterých se v ZUŠ teprve bude mluvit!
MgA.
Robert
Mimra,
ředitel společnosti Portedo, o. p. s.
Smyslem konference bylo setkání učitelů, umělců, ale i odborné veřejnosti a diskuse o scénářích možného budoucího vývoje vzdělávání v ČR. O nových technologických možnostech využitelných ve výuce, o smyslu inkluze v uměleckém vzdělávání, kreativních metodách vzdělávání a dalších tématech, o kterých se sice zatím moc nemluví, ale která budou budoucnost ZUŠek ovlivňovat, ať si to budou přát, či nikoliv.
První den se uskutečnila přednášková část konference rozdělená na tři tematické bloky a panelovou diskusi. První téma - Inkluze - reagovalo na aktuálně hodně diskutované a mnoha mýty opředené společné vzdělávání. Východiska inkluze na konferenci představila Kateřina Valachová, poslankyně Parlamentu ČR a bývalá ministryně školství, která se o prosazení větší podpory společného vzdělávání ve školách v ČR významně zasadila.
O intuitivní pedagogické diagnostice hovořila Martina Komzáková ze Západočeské univerzity v Plzni. Prezentace Petry Bendové z Univerzity v Hradci Králové se věnovala umělecké tvorbě jako elegantnímu nástroji pro úspěšnou inkluzi a Robert Mimra představil aktivity Západočeské univerzity, které se tématu již pečlivě věnují.
V dalším bloku - Technologie - jako speakeři vystoupili Ludvík Zimčík (Skype výuka na ZŠ), ředitel Lubor Bořek, který představil technologiemi skvěle vybavenou ZUŠ v Polici nad Metují, Martin Grobár prezentoval využití padů a aplikací ve výuce hudební výchovy. Další řečník, Jan Hajič jr., představil možnosti využití umělé inteligence v hudební skladbě. Na závěr bloku Jan Topinka a Miloslav Khash ovořili o e-learningu a jeho aplikaci v oblasti uměleckého vzdělávání. Prezentace byly prokládány videy - Dotýkání se uměleckých děl (haptické rukavice pro nevidomé), rozšířená realita v umění a mimu rukavice (https://mimugloves.com).
Třetí blok - Kreativita - naplnily čtyři osobnosti. Kreativní partnerství představil Jan Pfeiffer, pedagog a kurátor, který spolupracuje se Společností pro kreativitu ve vzdělávání. Techniku somatického dialogu prezentovala Berrak Yedek, tanečnice a choreografka. Hudební olympiády představil pedagog Jan Prchal. Blok Kreativita byl zakončen přednáškou psychologa Petra Hrocha nazvanou „Bez frustrace není motivace aneb stres je otcem kreativity“. Účastníci dostali prostor k otázkám v následující panelové diskusi, kterou vedl Jiří Stárek, ředitel ZUŠ Praha-Hostivař.
V neformální části konference se uskutečnil koncert Shadow Quartet, kde byly mj. představeny loopery a jejich možné využití ve výuce klasické hudby. 165 účastníků konference a speakeři měli možnost dopovědět si své názory během rautu a společenského večera.
Druhý den se účastníci „rozutekli“ do šesti workshopů a showroomu technologií. Showroom se konal v hlavním sále a nabídl možnost vyzkoušet si tablety, smartphony, Google Cardboards využívající virtuální realitu, Ozoboty (miniaturní interaktivní roboti) a další technologie využitelné v uměleckém vzdělávání. Showroom připravila Lucie Rohlíková se svým týmem ze Západočeské univerzity v Plzni. Lubor Bořek představil systém firmy Charanga určený pro výuku hudební teorie.
Souběžně se showroomem se konaly workshopy, které navazovaly na témata představená předchozí den. Jan Pfeiffer dal nahlédnout účastníkům konference do kuchyně kreativních partnerství. Berrak Yedek v praxi představila metodu somatického dialogu. Petr Hroch se ve svém workshopu zaměřil na metodu groundingu (název workshopu „Máte všech pět pohromadě? aneb Kreativita bez kotvy je krok k šílenství“). Etnické nástroje si účastníci vyzkoušeli pod vedením Štěpánky Liškové. Petra Drahanská ve svém workshopu interaktivního divadla představila tzv. metodu Divadla fórum. Robert Mimra se zaměřil na projektový management ve workshopu „Máte nápad k nezaplacení? aneb Projektový management v praxi“.
Účastníci, speakeři a lektoři konference Kreativní budoucnost probádali témata inkluze, technologie a kreativita z mnoha úhlů pohledu. Možná více než jasné odpovědi konference přinesla zajímavé otázky a dosud nepromyšlené koncepty - například využití umělé inteligence v uměleckém vzdělávání apod.
Výše uvedeným tématům se systematicky věnuje projekt Podpora uměleckého vzdělávání pro rovné příležitosti, jehož byla konference součástí. Díky podpoře a spolufinancování projektu Evropskou unií je možné hledat i širší souvislosti mezi inkluzí, technologiemi a kreativitou, a to nejen na naší lokální úrovni. Postupně budou zpřístupněny všechny výstupy projektu, materiály a publikace v digitální podobě, a to bezplatně.
Pokud máte zájem o podrobné informace z konference Kreativní budoucnost již dnes, můžete o ně požádat na e-mailu office@portedo.cz (získáte tak přístup do chráněné sekce webu konference).

Související dokumenty