Krajská přehlídka LDO z pohledu uměnímilovné školní inspektorky

Vydáno:

Je to jako včera, když jsem se v roce 2013 poprvé přišla podívat na krajskou přehlídku výsledků literárně-dramatických oborů ZUŠek ve Zlínském kraji, a již jsem si do svého diáře zapsala termín přehlídky v roce 2014 v Karolince.

Krajská přehlídka LDO z pohledu uměnímilovné školní inspektorky
Mgr.
Marcela
Orságová
 
školní inspektorka, Zlínský kraj
A je to tady a já se krásným údolím kolem Bečvy, lemovaným malebnými vrcholky Beskyd, rychle i pomaleji přibližuji ke Karolince, kde se celá tato významná akce pro zlínské ZUŠky koná. Cestou projíždím typickými valašskými dědinkami s kouzelnými poetickými názvy (Huslenky, Halenkov, Nový Hrozenkov). Slunečné počasí je jak z reklamy cestovních kanceláří a už vidím budovu Valašského národního divadla. To je to kolbiště všech soutěžících v jednotlivých kategoriích, kde se utkají před zraky svých kamarádů, učitelů a nekompromisní odbornou porotou.
Vše je perfektně připravené – jeviště, hlediště, zázemí pro hosty, komise a samozřejmě i vše pro soutěžící a jejich učitele. Sedám si do hlediště, otevírám přehledný program této akce se jmény všech soutěžících a jejich výstupy. Marně však hledám uvedení školy či jméno kantora. Není tam! A v tu chvíli si říkám, jak skvělý je to nápad. Teď budu mimo jednotlivé výkony i sledovat a snažit se odhadnout, který učitel žáka připravil. Sedím, poslouchám, bedlivě sleduji a tipuji.
První skupina končí a já jsem nesmírně potěšena, že mám tu možnost zúčastnit se jednání poroty. Mohu si porovnávat své postřehy s názory členů komise a vnitřně cítím spokojenost, že z velké většiny se mé názory na zhlédnutá vystoupení shodují se závěrečnými výroky poroty.
A co tipy, ze které školy soutěžící byl a kdo z učitelů jej připravil? Osobnost učitelů, která se projevuje v pojetí výuky LDO, se v některých případech zřetelně otiskla ve správném výběru textu vzhledem k věku dívky či chlapce a v jejich citlivém vedení bez potlačování jejich individuality. Jen jedna věc mi leží na srdci, vrtá hlavou. Proč někteří vystupující měli vybrány předlohy s tragickým obsahem, až nevhodným pro příslušnou věkovou skupinu, se kterým sami ještě nemohou mít žádné vlastní zkušenosti? Nejsem ale pedagog, a tak to nechci ze svého pohledu hodnotit negativně, jelikož neznám záměr, se kterým vyučující k výběru textu pro žáky přistoupili. Věřím, že učitelé vědí, co dělají.
Celou akci mohu hodnotit jako perfektně připravenou, a to pod taktovkou ředitelky ZUŠ Karolinka paní Martiny Havlové (ZUŠ Karolinka je jedinou samostatnou ZUŠ ve Zlínském kraji zřizovanou obcí). Odjíždím s pocitem, že žáci navštěvující ZUŠ svůj čas opravdu využívají efektivně a aktivně, a to i bez toho, že by na tom měly podíl nejrůznější nově vznikající organizace, které využívají (a to nejen) státní dotace na podporu činnosti s mládeží.

Související dokumenty