Konference školského managementu

Vydáno:

Ve dnech 7. a 8. června 2012 uspořádala katedra Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze u příležitosti 20. výročí svého založení konferenci věnovanou školskému managementu. První den konference byl zaměřen na aktuální otázky školského managementu, druhý den pak hodnotil a reflektoval projekt ESF Rozvoj klíčových kompetencí řídících pracovníků ve školství. Konference se účastnili školští manažeři, jejich vzdělavatelé, zástupci zřizovatelů i domácí a zahraniční odborníci na problematiku školského managementu.

Konference školského managementu
Ing.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Konferenci zahájil vedoucí katedry Centrum školského managementu
PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
krátkým představením katedry i její historie. Připomněl jméno profesora Jiřího Kotáska, který stál v roce 1992 u založení pracoviště, věnujícímu se vzdělávání řídících pracovníků ve školství. V roce 1995 byl akreditován bakalářský studijní obor školský management, v roce 2010 pak magisterský studijní obor management vzdělávání spojený se jménem
docentky Lenky Slavíkové.
Obor školský management absolvovalo dosud 808 studentů, 19 absolventů letos poprvé v historii ukončilo magisterský obor management vzdělávání. 1 500 studentů absolvovalo studium pro vedoucí pedagogické pracovníky (dříve funkční studium II), projekt
Úspěšný ředitel
dokončilo 300 osob a projekt
Rozvoj klíčových kompetencí řídících pracovníků ve školství
80 osob.
Dále doktor Trojan připomněl nelehkou úlohu ředitelů škol jako lídrů a manažerů svých organizací a zároveň učitelů jako vykonavatelů procesu.
Zdůraznil absenci ředitelských standardů
tolik potřebných pro výběr i hodnocení ředitelů – zvláště v současné době změny legislativy. Na závěr svého vystoupení zhodnotil obor školský management v minulosti (obor často podceňován akademickou sférou, chybějící odborné zdroje, vyhledávání informací v zahraničí), poukázal na jeho současnost (stabilizovaný obor s pevnou strukturou a postavením, vytvoření sítě pracovišť, mezinárodní spolupráce, tvorba odborných textů) a nastínil budoucnost (participace na tvorbě kariérního systému a vzdělávání řídících pracovníků ve školství, zapojení školského managementu do pregraduální přípravy učitelů a vytvoření systému uvádění nových ředitelů do praxe).
Garant oborů školský management a management vzdělávání docent Jaroslav Kalous příspěvkem STEP analýza managementu vzdělávání v ČR poukázal na širší souvislosti vzdělávání ředitelů škol a porovnal jejich vzdělávání se vzděláváním v zahraničí.
Dopolední program konference uzavřely dva příspěvky odborníků ze Slovenské republiky: docentka
Mária Pisoňová
z Pedagogické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě hovořila o inovaci kurzu Školský management, který je začleněný do vzdělávání učitelů, a profesor Zdeněk Obdržálek vystoupil s příspěvkem
Aktuální problémy školského managementu a vzdělávání školských manažerů v SR
a jejich reflexe ve výzkumech a publikacích.
Odpolední blok byl zaměřen více prakticky na řešení konkrétních problémů ve školství u nás i v zahraničí.
Profesorka Miriam Bittnerová
z Univerzity Konštantina Filozofa v Nitře ve svém příspěvku
Rozsah pravomoci a autonomie z pohledu výkonných ředitelů škol
představila výzkum srovnávající skutečnou míru autonomie ředitelů škol a míru, která by odpovídala jejich představám. Největší rozdíl se ukázal v oblasti financí, v nemožnosti odměnit učitele podle kvality jejich práce.
Za zřizovatele vystoupil Mgr. Filip Kuchař s příspěvkem Každý jsme jiný, ale všichni řídíme školství, ve kterém poukázal na
odlišnost pohledů politika, úředníka a ředitele v různých oblastech.
PhDr. Jan Voda, Ph.D. využil zkušeností ředitelů škol a školských zařízení a shrnul je v příspěvku Charakteristika učitelských sborů. Poukázal na to, že
výzkumy se zabývají především jednotlivci a pedagogickým sborům není věnována dostatečná pozornost
. Přitom každý sbor je specifický (liší se velikostí, kvalifikovaností i zastoupením pohlavím) a tím vyžaduje jiné řízení.
Učme se vést společně byl příspěvek Glynna Kirkhama z Velké Británie a profesorky Aleny Haškové ze Slovenské republiky, která na něj navázala příspěvkem Osobnost ředitele školy v kontextu výsledků národních a mezinárodních výzkumů. Stejně jako v úvodu doktor Trojan i ona zdůraznila náročnou práci ředitelů škol a absenci jejich manažerského vzdělávání glosovala větou:
„Je to jako když jste vyučeni malířem pokojů a najednou po vás někdo chce, abyste namalovali portrét Mony Lisy a ještě vynalezli létající stroj.“
Kompetencemi řídících pracovníků ve školství se zabývala PhDr. Michaela Tureckiová, CSc., která poukázala na důležitost
propojení kurikulární reformy a kompetencí pedagogických pracovníků
i na možnost částečné inspirace manažerskými kompetencemi, a Ing. Milan Bareš, jenž zdůraznil nutnost alespoň částečného osvojení některých řídicích kompetencí už před vstupem do funkce.
PaedDr. Vladimíra Horňáčková, Ph.D
. z Pedagogické fakulty Univerzity v Hradci Králové hovořila o
manažerské přípravě předškolních pedagogů
a Mgr. Martina Tumsová pak blok příspěvků uzavřela zajímavou prezentací o rozdělení kompetencí mezi zástupce ředitele.
První den konference vyhodnotil vedoucí katedry Centrum školského managementu Václav Trojan. Poděkoval všem zúčastněným, poukázal na nutnost takových setkání, které znamenají
střetávání názorů odborníků z různých oblastí, a tím přispívají k širšímu pochopení souvislostí vzdělávání.
Druhý den konference představoval vyvrcholení projektu
Rozvoj klíčových kompetencí řídících pracovníků ve školství.
Setkali se absolventi tříletého vzdělávacího programu, jejich školitelé a nechyběli ani hosté.
Účastníky konference za nepřítomnou paní děkanku pozdravil proděkan pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze profesor Milan Nedělka. Kladně hodnotil vytvoření vzdělávacího programu pro řídící pracovníky z jiných částí České republiky (Brno, Jihlava, Ústí nad Labem), kteří dostali možnost po úspěšném ukončení projektu a absolvování vyrovnávacího modulu složit zkoušky vedoucí k uznání studia pro vedoucí pedagogické pracovníky.
Garanti jednotlivých vzdělávacích modulů krátce připomněli obsahovou náplň svých oblastí a činnost zhodnotili i vedoucí podpůrných a poradenských center ve výše uvedených městech.
Na závěr přijali absolventi osvědčení z rukou manažera projektu PhDr. Václava Trojana, Ph.D. a hlavní koordinátorky klíčových aktivit RNDr. Jany Markové.