Jak by řekl klasik, experientia docet. A minulý školní rok byl opravdu bohatý na příležitosti získat nové zkušenosti. Zeptali jsme se proto hned několika předsedů středoškolských asociací/sdružení, jak se jim "loni" pracovalo, co je trápilo nebo co je naopak potěšilo i co očekávají od blízké budoucnosti. Chtěli jsme takto symbolicky uzav řít "loňský" cyklus 10 školních měsíců a započít nový. Upřímně doufáme, že (nejen) pro školství příznivý a férový.

  1. Jaké události školního roku 2016/2017 byly z vašeho hlediska nejzásadnější?
  2. Jaké nové zkušenosti jste si z tohoto období odnesl(a)?
  3. Co očekáváte od školního roku 2017/2018?
  4. Jak dlouho působíte v čele vaší asociace (vašeho sdružení)?
  5. Kolik má nyní vaše asociace (sdružení) členů a jak se zapojují do jejího (jeho) chodu?
  6. Spolupracuje vaše asociace (sdružení) s jinými institucemi?
  7. Jaké budou její (jeho) nejbližší kroky?
  8. Co byste popřál(a) svým kolegům a sobě do nového školního roku?

Mgr. Karel Dvořák

 
 
předseda Sdružení učňovských zařízení, ředitel SOU Ohradní 57, Praha 4
  1.  
    Příprava kariérního řádu.
  2. Přestože se na kariérním řádu pracovalo skoro dva roky a měl podporu napříč asociacemi, nebyl schválen.
  3. Naplnění příslibu 15 % nárůstu platů pedagogickcých pracovníků po dobu následujících tří let
  4. V čele Sdružení učňovských zařízení působím sedm let.
  5. Nyní má SUZ 80 členů. Většina členů se aktivně zapojuje do práce SUZ.
  6. Jsme členy Unie zaměstnavatelských svazů ČR a Unie CZESHA.
  7. Nejbližší kroky budou spojeny s navýšením platů ve školství.
  8. Hlavně pevné zdraví, po volbách ministra, který by posunul české školství na vyšší stupeň, a v neposlední řadě chápavé a snaživé studenty.

Mgr. Jiří Nekuda

 

předseda AŘHŠ, ředitel Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední průmyslové školy Teplice
  1. Z pohledu školy jsem velmi uvítal, že jsme se po roce vrátili ke spolupráci s Pražským hradem a uskutečnili jsme 27. a 28. výjezd od roku 2006. Posledním hostem byl nový rakouský prezident. Ale těch událostí určitě bylo víc, začala rozsáhlá rekonstrukce impozantní budovy obchodní akademie, průmyslovka oslavila 65. výročí vzniku, při té příležitosti jsme vydali almanach vzpomínek prvních čtyř maturitních ročníků, velmi cenné a zajímavé čtení. Z osobního pohledu si velice cením toho, že jsem dokázal prosadit návrh na ocenění dnes již bývalého kolegy Bohumíra Mráze. V březnu převzal z rukou paní ministryně medaili za celoživotní práci. Je to typ učitele a kolegy, na kterého vzpomínáte po celý život. Z toho jsem měl velkou radost a on ostatně také..
  2. Začnu pozitivně , odborná veřejnost pochopila, že odborné školství si samo nepomůže a nedostatek pracovníků a nezájem o některé obory může řešit jen a jen úzká spolupráce školy a praxe. Objevují se i nabídky stipendií pro středoškoláky, nabídka praxí pro odborné učitele. Společně "tlačíme" již na žáky ZŠ v sedmé osmé třídě, začíná fungovat "kariérové" poradentství. Negativního bych našel taky dost, další ministr, postavení školství v očích veřejnosti... Vše ale přebil konec roku a osud novely zákona o pedagogických pracovnících, tedy kariérní řád. K jeho přípravě jsem měl blízko, asociace na něm odvedly za ta léta kus práce. Určitě nebyl dokonalý, ale to, co se odehrálo na konci školního roku, bylo přesnou ukázkou toho, jak lze s učiteli manipulovat a co si o nich politici myslí. Koncem května jsem byl účasten jednání výboru pro vzdělání v Senátu a to byla velká životní zkušenost, kterou bych "přál" každému.
  3. Budou volby, tak asi zase nového ministra, který bude mít velké vize a plány do chvíle, než narazí na tvrdou realitu. Očekávám, že se nová vláda začne opravdu velmi vážně zabývat situací ve školství, že opět nezůstane u předvolebních slibů. Vím, že nejde jen o peníze, ale odměňování českých učitelů je hanebné, a pokud se s tím něco neudělá, čekají nás do deseti let opravdu velké personální problémyAle není to jen problém učitelů, jsou tady i ostatní profese a u nich je situace ještě horší. Konkurenceschopnost na trhu práce je u některých profesí skoro nulová.
  4. Ale není to jen problém učitelů, jsou tady i ostatní profese a u nich je situace ještě horší. Konkurenceschopnost na trhu práce je u některých profesí skoro nulová.
  5. V uplynulém roce byl celkem zájem o nové členství a v červnu se počet členů zastavil na čísle 40. Vím, že patříme k menším asociacím, ale i přes užší odbornost máme skvělé celorepublikové pokrytí. Tak jako všude jsou mezi členy členové méně aktivní a aktivnější. Pro mě je důležité, že na obou setkáních v roce byla účast členů hodně vysoká. Řada členů je aktivních i nad rámec práce Asociace, já jsem nově členem předsednictva NR CZESHA, dva kolegové řídí krajské rady a kolegyně Marková z Brna byla v úzkém týmu, který pracoval na reformě financování regionálního školství. S řadou kolegů se potkáváme i při práci v jiných asociacích, což přinesl proces slučování škol.
  6. Asi jako všechny asociace se i my snažíme být v kontaktu s rozhodujícími partnery. Na našich setkáních se obvykle objeví někdo z ministerstva, pravidelně jezdí Jirka Zíka z CERMAT, občas zveme zástupce ČŠI, naposledy byl u nás pan náměstek Andrys. 
    Pak pochopitelně spolupracujeme s odbornými partnery, ať je to AHR ČR, nebo AKC, nebo v poslední době se zástupci projektu Kulinářské umění, který zavádí do škol nový systém přípravy kuchařů.
  7. S kolegyní z Českých Budějovic připravujeme podzimní setkání, které proběhne v říjnu právě v Budějovicích. Podzimní setkání je vždy dvoudenní a organizace se ujímá některá z členských škol. Zatím mám potvrzenu účast ředitele Zíky z CERMAT, další hosty budu řešit v září. Osobně se chystám na úrovni odborných partnerů otevřít otázku "dress code" pracovníků v hotelovém průmyslu. Jedna věc je, co po nás jako po školách odborná veřejnost chce, druhou věcí je skutečnost. Osobně mám s nastaveným kodexem ve škole velké problémy. Ale nikomu se do toho nechce, lidé chybí všude, tedy i v hotelech a restauracích, a tak se v praxi leccos přehlíží...
  8. Kromě zdraví a přízně zřizovatelů určitě ministra, který se dokáže za své učitele tvrdě postavit a přesvědčit celé politické spektrum, že už není ani dvanáct, ale již po dvanácté. Přeji kolegům, aby si jich veřejnost vážila a taky je dokázala náležitě ocenit. Základem dobré školy je spokojený učitel a další personál. Naše školství je stále dobré, ale každá setrvačnost se jednou bohužel zastaví.

PhDr. Renata Schejbalová

 

 
 
 
předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií České republiky, z. s., ředitelka Gymnázia Nad Štolou, Praha 7
  1. Těch bylo v loňském roce hodně. Ministerstvo bylo opravdu aktivní, vypouštělo jednu legislativní změnu za druhou. Například nesmysly jako "pamlskovou" vyhlášku. Pak povinná maturita z matematiky v roce 2021 jen pro gymnázia a lycea. To byl velký boj. Stále se hovořilo o maturitě z matematiky pro všechny maturitní obory, pak pro všechny kromě uměleckých, pak se ještě přidaly sociální a zdravotnické služby. A pak najednou jen gymnázia a lycea a ostatní obory až za dva roky. Další byl kariérní řád. Stále se měnilo znění. Podařilo se nám, aby byla vypuštěna navrhovaná změna v proplácení příplatku za třídnictví. Původně ministerstvo navrhovalo vyšší příplatek za třídnictví na 2. stupni základních škol a menší na 1. stupni ZŠ a na středních školách. Nikdo nechápal proč. Naštěstí tento kariérní řád nebyl schválen. Netvrdím, že školy kariérní řád nepotřebují, ale ne takto byrokratický a v podstatě jen pro zlomek učitelů.Dále mohu zmínit centrální přijímací zkoušky. Já osobně jsem pro, dost mě rozčilovalo, že školy přijímají žáky do maturitních oborů bez přijímaček, bez ohledu na předcházející prospěch, prostě každého. A to stále mluvíme o kvalitě vzdělávání - a pak se divíme, kolik absolventů středních škol nesloží maturitní zkoušku. Ale pokud nebude stanovena nějaká hranice minimálního počtu bodů, tak bude celý ten administrativně náročný proces zbytečný, protože školy stejně přijmou každého, když ne v prvním kole, tak v kolech dalších, kde již centrální přijímačky nejsou. Takže se vlastně centrální přijímací zkoušky míjejí účinkem, jen přinesly školám zvýšenou administrativu.
  2. Pozitivní pro mě bylo, že se ministerstvo začalo konečně zabývat nedostatečným počtem nepedagogických pracovníků na školách. Podle analýzy školy potřebují o 30 % nepedagogických zaměstnanců více. Na konečné řešení si ale bohužel budeme muset ještě dlouho počkat. Ministerstvo slíbilo, že v letech 2019-2021 přidá do škol 5 % nepedagogů; v tomto období vytvoří personální standard, podle kterého by měly být školy financovány od roku 2021. Negativa jsem zmínila již v předchozí otázce.
  3. Zklidnění v oblasti legislativy. Ve školství má každá změna dlouhodobý dojezd, je třeba, abychom si na všechny změny zvykli, aby se usadily. Časté změny školství škodí. Učitelé by se měli soustředit hlavně na výuku a práci s dětmi, a ne vyrábět pořád nové a nové papíry.
  4. Předsedkyní asociace jsem od března 2016, předtím jsem byla za kraj Praha dlouholetou členkou RAdy AŘG.
  5. V AŘG je registrováno téměř 300 ředitelů gymnázií. Každoročně na konci března konáme třídenní celostátní konferenci, jimak se do činnosti zapojují hlavně členové rady.
  6. Spolupracujeme s Unií školských asociací CZESHA, jsme připomínkovým místem MŠMT, spolupracujeme s ČŠI, s CERMAT, jednáme i s rektory vysokých škol.
  7. V současné době apelujeme na vládu a politickou reprezentaci, aby dodržely slib, který nám dala bývalá ministryně školství Kateřina Valachová, dosáhnout v roce 2020 130 % průměrného platu. Platy učitelů i nepedagogů jsou opravdu mizerné, mladí učitelé do škol téměř nenastupují, nástupní platový tarif ve výši 22 140 není pro vysokoškolsky vzdělaného mladého člověka dostatečně motivační, není konkurenceschopný, jak říkám - i prodavač v Lidlu bere víc.
  8. Co nejméně legislativních změn! Ale vzhledem k tomu, že budou na podzim volby a pak se bude pravděpodobně dlouho sestavovat nová vláda, tak doufám, že toho nový ministr nebo nová ministryně školství v novém školním roce moc nestihne. A dále motivované studenty a klid a pohodu v novém školním roce. Abychom měli dost času na pedagogickou práci, abychom méně papírovali a víc se věnovali svým žákům a učitelům.

Mgr. Romana Studýnková

 

 
 
 
předsedkyně Asociace středních pedagogických škol ČR, z. s., ředitelka Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy, Přerov
  1. Střední školu Gymnázium Jana Blahoslava a Střední pedagogickou školu v Přerově řídím od roku 2008. Hlavním cílem je poskytnout žákům kvalitní vzdělání, které dále zúročí v terciární sféře vzdělávání nebo přímo v praxi. Největší událostí jsou pro školu každoročně maturity a také přijímací zkoušky. Z desítek mimoškolních aktivit vybírám účast školního orchestru v soutěži MISS Olomouckého kraje. Zahájili jsme mezinárodní projekt ERASMUS+, díky němuž mají pedagogové možnost vycestovat do některé ze zemí EU, poznat jiné vzdělávací systémy a některé postupy uplatnit v pedagogické činnosti. Žákům je přes tento projekt dána příležitost navštívit partnerské školy v Itálii a Anglii.Zásadní událostí bylo zahájení rekonstrukce budovy Gymnázia Jana Blahoslava, která je kulturní památkou. Škola byla postavena ve funkcionalistickém stylu v roce 1933 a díky dotaci ESF a zřizovatele Olomouckého kraje se výrazně zlepší podmínky pro vzdělávání žáků.
  2. Pro mě osobně byla velmi přínosná a zajímavá studijní cesta do anglického Bradfordu, financovaná i organizovaná Nadací OSF. Při návštěvě základních škol a dětských center jsme se zaměřili na práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku, včasnou péči a spolupráci s rodinami. Vzdělávací systém v Anglii je rozdílný od českého. Nelze ovšem jednoznačně říct, který je lepší nebo horší. Každý má svá specifika a každému jde určitě o poskytnutí kvalitního vzdělávání dětem, žákům a studentům. Poznala jsem, že v oblasti přístupu k minoritám je systém v Anglii velmi dobře propracovaný a zejména pak dostatečně personálně zajištěný. Pravidla se zde musejí respektovat, docházku sleduje každý den pracovnice k tomuto určená. V Anglii je školní rok rozdělen na trimestry, děti a žáci mají dostatek prázdnin a jakákoliv absence mimo prázdniny není akceptována. Všichni jsou si vědomi toho, že výchova a vzdělávání dětí v předškolním věku je stěžejní. Každá libra, která se věnuje do vzdělávání, se vrací. Je důležité vytvořit si blízký vztah s rodiči: "Vzdělání je dar, a když zameškáš, ztrácíš jeden den vzdělávání", "Největší dar, jaký můžeš dát svému dítěti, je dobré vzdělání". Pracovníci škol se snaží ukázat rodičům cestu. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.
  3. Pozitivně vnímám možnost aktivně se podílet na připravovaných změnách v oblasti školské legislativy.
  4. Přeji si, aby byly uvedeny v život připravované změny ve financování regionálního školství a spuštěn kariérní řád, který dá ředitelům možnost ocenit práci pedagogů, kteří pracují nad rámec svých základních povinností.
  5. Do čela Asociace středních pedagogických škol, která sdružuje 21 škol, jsem byla zvolena v roce 2012. Jednou za rok pořádáme valnou hromadu, a to pod organizační taktovkou vybrané střední pedagogické školy. Naše setkání jsou vždy velmi podnětná, oslovujeme odborníky z MŠMT, NÚV, ČŠI, jednotlivých krajů i CERMAT. Máme také možnost nahlédnout do budov středních pedagogických škol napříč Českou republikou a nasávat jejich příjemnou atmosféru. Velmi si vážím spolupráce se svými kolegy. V loňském školním roce jsem byla zapojena do pracovní skupiny MŠMT COMENIUS, která zpracovávala podklady pro vytvoření nového modelu financování regionálního školství, kariérního řádu i další legislativních změn. Díky elektronické komunikaci jsem získávala od kolegů cenné informace a zejména pak údaje do statistických zpráv, které jsem předávala MŠMT.
  6. Asociace nemůže být izolovanou organizací bez napojení na všechny zainteresované instituce. Její smysluplnost spočívá v tom, že má možnost vyjadřovat se k zákonům, spolupodílet se na vytváření zásadních strategických dokumentů, být u všech důležitých rozhodnutí. Můžu být konkrétní. S Kašparovou z NÚV nyní pracujeme na revizi Rámcového vzdělávacího programu pro obory Předškolní a mimoškolní pedagogika a Pedagogické lyceum. S ústředním školním inspektorem Mgr. Zatloukalem jsme řešili na valné hromadě v Boskovicích závěry tematické inspekce, která proběhla napříč všemi středními školami, které vyučují obor Předškolní a mimoškolní pedagogika, a byla zaměřena zejména na výuku Pedagogické praxe. Úzce spolupracujeme s pracovníky MŠMT, Asociace předškolního vzdělávání i pedagogických fakult v Praze a Brně, a to v souvislosti s otevřením diskuse ke zvýšení kvalifikace učitelek mateřských škol. Jsem ráda, že se nám podařilo najít optimální řešení, které by zohlednilo práci středoškolsky i vysokoškolsky vzdělané paní učitelky mateřské školy.
  7. Nejbližším úkolem naší asociace je příprava valné hromady ve Znojmě, která proběhne v říjnu, organizace celorepublikové soutěže v uměleckém přednesu POEMA, tentokrát v mostecké pedagogické škole, a již zmíněná práce na revizi rámcových vzdělávacích programů oborů vyučovaných na středních pedagogických školách. Průběžně budeme připomínkovat návrhy změn školské legislativy, které zastřešuje předseda Unie školských asociací CZESHA Ing. Zajíček.
  8. Přeji svým kolegům, aby je práce stále bavila, alespoň od půlnoci do rána měli osobní volno a ve škole nikdy nezažili pocit, jak ho popisuje učitel Tkaloun ve Vratných lahvích: "Já už tady nejsem rád."

Ing. Jiří Zajíček

 

 
předseda Asociace středních průmyslových škol ČR, předseda Unie CZESHA, ředitel Masarykovy střední školy chemické, Praha 1
  1. Bez odpovědi
  2. Bez odpovědi
  3. Bez odpovědi
  4. Předsedou asociace jsem od roku 2011.
  5. Aktuálně máme 122 členských škol.
  6. Asociace spolupracuje s celou řadou institucí, zejména v rámci Unie školských asociací ČR CZESHA, například s MŠMT, NIDV, NÚV, ČŠI, Svazem průmyslu ČR, Hospodářskou komorou ČR, ČMOS PŠ a dalšími.
  7. Momentálně řešíme především nutnost navýšení platů pracovníků ve školství. Bez razantního navýšení platů nebudeme schopni personálně zajistit výuku. Velkým problémem jsou zejména učitelé odborných předmětů na středních školách, které nemůžeme dostatečně ohodnotit.
  8. Ve školách potřebujeme co nejvíce klidu na výuku, takže co možná nejméně překotných a nepromyšlených změn.

Mgr. Richard Žert

 

 
předseda Asociace obchodních akademií ČR, ředitel Obchodní akademie Heroldovy sady, Praha 10
  1. První rok jednotné přijímací zkoušky.
  2. Neustálý nárůst administrativy, zvláště v souvislosti s přijímacími zkouškami. Diskuse a následné řešení povinné maturity z matematiky pro vybrané obory.
  3. Naplnění stále se opakujících slibů o zásadním navýšení platů pedagogických i nepedagogických pracovníků.
  4. V průběhu roku komunikují členové převážně v rámci kraje. Jednotlivé kraje pak mají svého zástupce v asociační radě, která se schází několikrát ročně. Jednou ročně se koná třídenní valná hromada. Aktuální materiály k připomínkování řešíme i elektronickou formou. Asociace má osmdesát členů.
  5. MŠMT, NUV, NIDV, CZESHA atd.
  6. Pokračování spolupráce na tvorbě a realizaci koncepce vzdělávání v rámci CZESHA, prohloubení spolupráce s profesními asociacemi, např. Svazem účetních ČR.
  7. Poklidný začátek školního roku, chytré a seriózní žáky i rodiče. A především moudrou politickou reprezentaci, která bude mít jasnou a smysluplnou představu o směřování českého školství.
  8. S kolegyní z Českých Budějovic připravujeme podzimní setkání, které proběhne v říjnu právě v Budějovicích. Podzimní setkání je vždy dvoudenní a organizace se ujímá některá z členských škol. Zatím mám potvrzenu účast ředitele Zíky z CERMAT, další hosty budu řešit v září.

Související dokumenty