Žákovské parlamenty musejí chtít školy

Vydáno:

Jako všechny věci ve škole ani žákovský parlament (ŽP) bez podpory vedení vlastně nemá moc smysl. Nejedná se o jednohubku, kterou je možné delegovat na motivovaného učitele. Jedná se o komplexní vzdělávací nástroj, který v každý škole zabubnuje na její klima, posílí vztahy mezi všemi zúčastněnými, nechá rozkvést mnoho žáků – často ty, u kterých byste to nejméně čekali.

Žákovské parlamenty musejí chtít školy
Tomáš
Hazlbauer
ředitel a lektor CEDU – Centra pro demokratické učení, o. p. s
Obzvláště na středních školách je poměrně zažitá představa, že studenti díky parlamentu začnou trochu aktivisticky asertivněji říkat, co se jim ve škole nelíbí. Žákovský parlament jako pouhý nástroj participace, kdy mají žáci možnost se vyjadřovat k dění ve škole, je poměrně silný stereotyp – zažitý dospělými i mladistvými. Funkční žákovský parlament je komplexní vzdělávací nástroj, který za užití konstruktivistické a zážitkové pedagogiky připravuje žáky na život v demokratické společnosti. Je to tedy pomocník občanského vzdělávání. O indoktrinaci nemůže být řeč, jelikož se v něm nikdo neučí, co si má myslet, ale trénuje občanské d

Související dokumenty