Systém právních informací ve výuce práva

Vydáno:

Každá střední škola se jistě snaží svým studentům vytvářet pluralitní nebo také náročné a motivující prostředí, aby v co největší míře přivedla studenty k dovednostem a schopnostem potřebným pro budoucí uplatnění v životě. V případě gymnázií ještě navíc počítáme s tím, že oním budoucím uplatněním nebude pouze život sám, ale hlavně další studium. Proto bychom si přáli, aby opravdu došlo k rozvoji toho, co označujeme jako kompetence k učení, ale i dalších kompetencí. Možná by stálo za to opravdu dosáhnout toho, aby student střední školy byl ten, který „informace tvořivě zpracovává a využívá ke svému studiu a praxi“. Pak samozřejmě vzniká otázka, kde hledat zdroje informací, které nám umožní, abychom před sebou po ukončení střední školy nebo gymnázia měli mladého člověka, který rozpozná problém, nebo takového, jenž promýšlí souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností. My jsme se o zapojení jednoho z takových nástrojů pokusili při rozšiřující výuce práva.

Systém právních informací ve výuce práva
PhDr.
Jan
Novák,
učitel společenskovědních předmětů, Gymnázium, Praha 5, Nad Kavalírkou 1
Naši studenti posledního ročníku mají možnost využít volitelný seminář Teorie státu a práva, v němž jsme v minulém školním roce zkoušeli práci s elektronickým právním systémem ASPI. Tento seminář chce rozšiřovat výuku témat souvisejících s právem, ale i dalšími humanitními obory. Vzhledem k tomu, že se jednalo převážně o studenty, kteří svoji budoucnost viděli v těchto oborech, práce se systémem se jevila jako zajímavá příležitost.
ASPI se prezentuje jako pracovní pomůcka pro profesionály, již potřebují mít aktuální a platné právní předpisy po ruce denně, nebo pro studenty právnických vysokých škol, pro které je přístup k základním součástem zdarma. Naši studenti dostali příležitost také získat takovýto přístup. To umožnilo systém běžně používat ve výuce nebo při přípravě na ni. Předpokladem použití systému bylo seznámit se s jeho fungováním a vyhledáváním v něm, což bylo studentům umožněno pomocí krátké instruktáže na počátku školního roku, při které se všichni zúčastnění dozvěděli o uspořádání právního řádu v České republice, jakými způsoby vyhledávat v systému a jak se pohybovat mezi texty jednotlivých předpisů.
Práce s ASPI spočívala hlavně ve společném hledání odpovědí na otázky, které vyvstaly při výuce. Z hlediska didaktiky se jednalo o tzv. problémovou metodu. Zároveň dostávali studenti praktické otázky pro domácí přípravu, za jejichž vyřešení a popis tohoto řešení byli hodnoceni, což vedlo k zapojení heuristické metody. Studenti tak získávali konkrétní představu o složitosti právního řádu a o jednotlivých právních normách. Takovýto způsob práce jednoznačně přenášel odpovědnost a aktivitu na samotné studenty. V moderním vyučování je přitom požadováno, aby množství aktivity studentů ve vyučování bylo větší než množství aktivit učitele. Práce s tímto druhem právního systému zároveň dovolila pohybovat se na vyšších patrech hierarchie cílů hodiny.
Jako motivující problémy se pro výuku ve škole a společnou práci v hodinách ukázaly aktuální události a domácí společenské problémy, o nichž se ve veřejné diskusi hojně mluvilo. Studenty zaujaly zvláště nejrůznější nuance související s přímou volbou prezidenta, o níž se běžně vyučuje pouze v mezích Ústavy. S tou také pracovali sami studenti v semináři, ale jejich úkolem bylo najít konkrétní úpravu jednotlivých aspektů volby prezidenta v dalších právních předpisech. Kromě Ústavy tak pracovali s textem zákona o volbě prezidenta, zákonem o volbách do zastupitelstev obcí, příslušnou vyhláškou Ministerstva vnitra či sdělením Státní volební komise.
Jako zajímavý postup se ukázal rozbor titulků novinových článků pojednávajících o možných trestních kauzách veřejně známých osob. Pomocí hledání definice jednotlivých pojmů v titulku s jejich obsahem v příslušných právních předpisech došlo nejen k práci s trestním zákoníkem a dalšími předpisy, ale také ke kritice působení novinových titulků na veřejnost a seznámení s jejich skutečným obsahem na základě právních norem.
Pro studenty se zdají být nejpřitažlivější taková právní odvětví, jako je trestní a ústavní právo, i když jejich běžnému životu jsou vzdálené. Proto se ukázalo jako vhodné zahrnovat otázky z ostatních právních odvětví do domácí přípravy. Pro tu byly používány zejména příklady právní praxe ve středoškolských učebnicích, které obsahují jednotlivé konkrétní otázky, jež jsou často postaveny jako konfliktní s nutností zdůvodnit svou odpověď. Výhodou je, že elektronický systém právních informací je průběžně aktualizován, a proto je možno používat i učebnice staršího data vydání. Do určité míry lze používat i praktika z práva určená pro vysokoškolské studenty.
Tím se však dostáváme k hlavní obtíži používání prostředku, jako je ASPI, ve výuce. Učitelé většinou nejsou právníci a jejich orientace v právních problémech je spíše obecná. Dokážou předat základy teorie práva, ale nuance, s nimiž mají problémy často i profesionální právníci, jsou pro ně velmi vzdálené. Používání tohoto nástroje ve výuce tak zvyšuje nároky na přípravu samotného učitele a také na přípravu vyučování jako takového. Zapojení systému do výuky je zajímavou výzvou pro učitele a nepochybně obohacením pro studenty. Postupující práce s ním a vyhodnocení konkrétních úkolů a příležitostí pak může vést k tomu, že práce s ním bude mít pevné místo v rozšiřující výuce práva na našem gymnáziu.
ZDROJE
-
HULMÁK, M. Praktikum občanského práva hmotného. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-286-8.
-
KALHOUS, Z. a O. OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
NOVOTNÝ, F. Praktikum trestního práva hmotného. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-252-3.
-
RYSKA, R. Příklady z právní praxe pro střední školy. Praha: Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-875-4.

Související dokumenty