Renesance odborného vzdělávání v SOU nebo jen zajímavá epizoda odborné přípravy v oborech vzdělání L0 + H

Na podzim roku 2020 byla schválena novela nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, kterou se umožňuje v některých oborech vzdělání končících výučním listem a maturitní zkouškou získat oba certifikáty v průběhu čtyřletého studia. Jde o zajímavý počin, protože vzdělávání v oborech kat. H, které se ukončují výučním listem, a kat. L0 zakončených maturitní zkouškou se týká zejména SOU. Bude o tento způsob vzdělávání zájem, nebude příliš náročný pro žáky i školy a najdou absolventi uplatnění na trhu práce?

Souběžné studium dvou oborů vzdělánív SOU
Od příštího školního roku 2021/2022 mohou střední školy nabízet v běžném režimu vzdělávání v několika desítkách dvojic oborů vzdělání, které se označují jako obory kat. H(s výučním listem) a kat. L0 (zakončovaných maturitní zkouškou).
Obory vzdělání s kódovým označením L0 (tzv. maturitní obory středních odborných učilišť) mají do obsahu vzdělávání začleněnu poměrně výraznou praktickou složku přípravy, která se na maturitním vysvědčení hodnotí samostatnou známkou z odborné praxe, a podle některých výkladů mělo maturitní vysvědčení z oborů L0 s uvedením hodnocení za odbornou praxi nahrazovat výuční list. Tento „dvojí certifikát“ byl nezřídka zpochybňován samotnými zaměstnavateli, kteří také byli iniciátory změny tohoto stavu, neboť samostatný výuční list byl v tomto ohledu průkaznějším dokladem o nabytí mj. manuálních dovedností potřebných pro výkon budoucích povolání nebo získání živnostenského oprávnění v dané oblasti.
Proto byla již roce 2011 na základě věcných rozborů
příbuznosti
některých oborů kat. L0 (s maturitou) a kat. H (s výučním listem) do školského zákona doplněna možnost získat u některých maturitních oborů vzdělání L0 také s výuční list v tzv. doplňkovém oboru kat. H.
Před definitivním právním ukotvením této možnosti se ale přistoupilo v naší školské praxi k nepříliš častému kroku. Po dobu osmi let se ve vybraných středních odborných učilištích ověřovala možnost propojení a souběžného vzdělávání v příbuzných oborech kat. H a L0.
Experiment, který si získal pozornost zaměstnavatelů, škol i žáků
Hlavním cílem a smyslem pokusného ověřování je ověřit, zda je daný model u vybraných oborů vhodný a funkční, tj. umožňuje žákům uvedených škol vykonat ve vybraných oborech na konci 3. ročníku závěrečnou zkoušku příslušného tříletého oboru středního vzdělání s výučním listem a ve 4.

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče