Projekt patronů pro první ročníky

Vydáno:

V rámci podpory žáků prvních ročníků přišla žákovská rada ze SŠ Polytechnické Brno, Jílová, s projektem patronů. Přechod na střední školu znamená pro mnohé nové výzvy a vzrušení z objevování jiného prostředí, ale také s sebou nese stres a nejistotu. V této chvíli vchází na pomyslnou scénu náš patron, který zaštítí třídu prvního ročníku a pomůže žáky navigovat nejistými vodami začátku jejich středoškolského vzdělávání.

Projekt patronů pro první ročníky
Marek
Hlaváč
učitel, SŠ Polytechnická Brno, Jílová
Idea je prostá. Žák prvního ročníku přichází do nového prostředí poměrně velké školy, která se může jevit svou institucionální povahou neosobně a chladně. Patron má pomoci přinést trochu vrstevnické vřelosti a vytvořit si se svou třídou vztah, který bude působit pozitivně oběma směry. Pomáhá prvákům najít cestu ve spletitých chodbách školní budovy. Měl by to být žák stejného oboru, aby mohl poskytnout radu ohledně jednotlivých předmětů u teoretického i praktického vyučování. Pro patrony je pozitivní přenesená odpovědnost a také nastavené zrcadlo nižších ročníků, které pomáhá vidět vlastní postup a vystaví patrona troše velice žádané sebereflexe.
Právě odborné zaměření naší školy představuje výzvu při realizaci takovýchto projektů, protože naše prostředí není homogenní a konfrontuje nás s úkoly, které u obecněji zaměřených škol nemusejí nastat. Jiné potřeby a problémy bude mít učeň z oboru montér suchých staveb a maturitní mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení. Jednou z větších výzev, se kterou se potkáváme, je motivace žáků k účasti na projektu patronátů. V tomto ohledu nám velice prospěla soutěž „Co dělají školy pro demokracii?“, která nám pomohla propagovat naši myšlenku nejen mimo školu, ale také uvnitř mezi pedagogy a žáky.
Projekt patronů na naší škole funguje již pár let a je na něm stále co zlepšovat. Neměli jsme inspiraci v jiných školách, a musíme si tedy projít všemi zádrhely sami. Patroni jsou prozatím představeni prvním ročníkům u příležitosti slavnostního slibu – velice ceremoniální příležitosti, která může stavět patrona do formálnější role, než jak byla zamýšlena. Cílem tedy je patrony představit ještě dříve, již při adaptačním kurzu tříd. Právě zde narážíme na pomyslný ledovec nedostatku motivace potenciálních patronů obětovat volný čas a pomoci svým novým spolužákům, a právě proto jsme rádi za příležitost, kterou nám celá soutěž poskytla v rámci propagace naší snahy.
Už natáčení soutěžního videa pro nás představovalo zajímavou výzvu, a dokonce nás donutilo naučit se stříhat videa a pracovat se zvukem (video je možné zhlédnout na www.skolaprodemokracii.cz v sekci Projekty roku 2018). Propagace našeho projektu v průběhu soutěže by nebyla možná bez podpory vedení naší školy a také našich žáků. Velkou odměnou byla výhra – euforie z prostor Senátu a vyplavení endorfinu po vyhlášení výsledku soutěže, který byl velice těsný, což jen přispělo napínavosti. Vše, co následovalo, včetně rozhovoru v Českém rozhlase, byla nezapomenutelná zkušenost. Celá soutěž opravdu zafungovala v několika rovinách. Pomohla nám rozpohybovat náš projekt a zároveň jsme se díky ní naučili spoustu nových dovedností a získali zkušenosti, které posunou nejen naši žákovskou radu, ale také celou školu.

Související dokumenty