MŠMT zvýšilo finanční podporu učitelům, kteří se věnují nadaným žákům

Vydáno:

V poslední době se čím dál více hovoří o nových technologiích a s nimi souvisejících změnách ve společnosti. Zvyšuje se tím i tlak na transformaci ve vzdělávacím systému, abychom změny včas zachytili a uměli na ně reagovat. Ale dokáže náš vzdělávací systém rozpoznat nadané žáky, maximálně rozvinout jejich potenciál a připravit z nich špičkové odborníky, kteří se v budoucnosti uplatní?

 

MŠMT zvýšilo finanční podporu učitelům, kteří se věnují nadaným žákům
Mgr.
Michal
Urban,
ředitel odboru pro mládež MŠMT
Podle zjištění tematické zprávy ČŠI z roku 2016
Vzdělávání nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných žáků
to není žádná sláva. MŠMT se na to snaží reagovat celou řadou systémových opatření. Jedním z dílčích nástrojů je i rozvojový program Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích - Excelence středních škol. Ten navazuje na rozšířený systém soutěží a přehlídek, do kterých se každý rok zapojuje více než třetina všech žáků od úrovně školních kol přes okresní, krajská a ústřední kola až po mezinárodní úroveň, a umožňuje významným způsobem odměnit finančně ty pedagogy, jejichž žáci uspějí ve vybraných soutěžích. V letošním roce navýšilo MŠMT alokaci na program o 4 mil. Kč, tedy na 24 mil. Kč.
Program dává ředitelům do ruky nástroj, kterým mohou lépe motivovat pedagogy k systematické práci s nadanými žáky. Za loňský rok tak na tuto podporu dosáhne 430 středních škol. Nejúspěšnější školy získají dotaci ve výši několika set tisíc korun na odměnu učitelů, kteří se podíleli na úspěchu konkrétních žáků. Aby byl program dostatečně motivační, musí být úspěch dosažitelný. Body tedy nezískávají pouze nejlepší z nejlepších v mezinárodních kolech soutěží, ale do bodování se započítávají už výsledky z krajských kol, a to od 6. místa, což není nedosažitelná úroveň. U preferovaných soutěží toto umístění představuje částku ve výši cca 9 300 Kč (tedy o téměř 2 000 Kč více oproti předchozímu roku).
Formulář žádosti o dotaci byl koncipován tak, aby po administrativní stránce byly školy minimálně zatíženy. V databázi evidující všechny výsledkové listiny (
http://excelence.msmt.cz/
) se vygenerovala z informačního systému vyplněná žádost, kterou bylo nutné pouze podepsat statutárním orgánem, označit razítkem školy a odeslat poštou na MŠMT.
Nejúspěšnějším studentem v loňském roce byl Jindřich Jelínek z
Gymnázia Tomkova v Olomouci
, který získal 10,9 bodů za astronomickou, fyzikální, přírodovědnou, zeměpisnou a matematickou olympiádu.
Občas se setkáváme s kritikou, že tento program není spravedlivý, protože se může stát, že žák uspěje a nelze jednoznačně určit učitele, který má na úspěchu podíl. Program ale nemůže být spravedlivý. Tím, kdo je zodpovědný za přidělování finančních prostředků konkrétním učitelům, je ředitel školy, tedy manažer, který dostává do ruky nástroj, díky kterému může na své škole nastavit takové motivační prostředí pro pedagogy, že se budou systematicky věnovat nadaným žákům s vědomím, že za to mohou být náležitě ohodnoceni. Nejúspěšnější školy jsou důkazem, že to tak nastavit lze a že to funguje.
Podpora se nezaměřuje pouze na elitní gymnázia, ale na všechny typy středních škol. Ve vyhlášení nového ročníku programu jsou akcentovány soutěže v odborných dovednostech. V současné době probíhá ve spolupráci s pracovníky Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové analýza tisíců výsledkových listin, které se za dobu fungování programu do databáze vložily. Na základě těchto výsledků bude možné lépe nastavit parametry programu a přesněji zacílit podporu škol směrem k nadaným žákům.

Související dokumenty