Lázně Be in Karlín

Vydáno:

Loňský, v pořadí druhý ročník vzdělávací konference Be in Karlín proběhl 2. června v prostorách Karlínské obchodní akademie a VOŠE. Smyslem akce bylo představit současné trendy, metody a inovace v pedagogice. Nechtěli jsme tradiční formát konferencí, naopak jsme usilovali o to, aby Lázně Be in Karlín byly prožitkové, praktické, inspirující i relaxační. Naším cílem bylo lépe si ujasnit vizi učitele, studenta a rodiče ve škole 21. století. Akci se podařilo zrealizovat díky Magistrátu hl. m. Prahy, Konsorciu pro Karlín a našim dalším partnerům, jako jsou Ashoka, EduIN, Radio 1 či městská část Praha 8.

 

Lázně Be in Karlín
Ing.
Taťána
Šárovcová,
KOA a VOŠE Kollárova 5, Praha 8 - Karlín
Lázně Be in Karlín slavnostně zahájil ředitel Karlínské OA a VOŠE Mgr. Petr Žák. V úvodní části, nazvané Lázeňské sympozium, promluvili k téměř dvěma stům účastníků Mgr. Ing. Irena Ropková, radní hl. m. Prahy, prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc., Mgr. Ing. Marcela Mertinová, odborná garantka P-KAP, a Mgr. Bc. Filip Kuchař, vedoucí oddělení koncepce a projektů.
Všichni zmínili důležitost reforem školství směrem k podnikavosti, aktivnímu občanství a otevřenosti škol.
Shodli se i na tom, že klasické, tradiční školství by se nemělo distancovat od nových trendů a nově vznikajících zajímavých škol.
V další části vystoupili představitelé neobvyklých a inspirujících škol a vzdělávacích směrů. Mirka Kellovská představila koncepci Montessori na MŠ a ZŠ Na Beránku. Petr Hopfinger, ředitel soukromého Gymnázia Duhovka, promluvil o zasazování prvků Montessori do výuky. Studenti Karlínské OA představili semináře a projekty, kterých se účastnili během uplynulého školního roku. Jitka Kmentová, ředitelka Gymnázia Na Zatlance, představila myšlenkovou mapu obsahující základní pilíře nově otevírané alternativní třídy na tomto gymnáziu. Radovan Daniel, učitel ekonomie a matematiky z Waldorfského lycea Opatov, promluvil o podstatě waldorfské pedagogiky. František Tichý, ředitel Přírodní školy, vyprávěl o důvodech jejího založení a o její vizi. Konfrontoval ji s tradičním vzdělávacím systémem. Lázeňské sympo­zium ukončil Dalibor Dědek, zakladatel a majitel společnosti Jablotron. Promluvil o své životní podnikatelské cestě. Zdůraznil důležitost vzdělávání v životě člověka a nezbytnost vlastní iniciativy a odpovědnosti jedince, kterou by školy měly podporovat.
Po pauze na kávu s drobným občerstvením, které zajišťovali studenti třetího ročníku Karlínské OA, se rozběhlo první kolo workshopů s názvem
Inspirující koupel v nových vzdělávacích trendech
. Účastníci se rozdělili do 11 workshopů, ve kterých si mohli dopřát různé zážitky. Žáci Přírodní školy pro konferenci připravili workshop Pátrání po osudech zapomenutého chlapce. Účastníci se také mohli zaobírat problematikou inkluze, rozebranou Klárou Laurenčíkovou a Bobem Kartousem. Seznámili se s projektem laboratorní školy Labyrint nebo s dramapedagogikou, vyučovanou na Rakouském institutu. Davidl Kyncl ze společnosti Toress vysvětlil účastníkům, jak správně tvořit prezentaci a jak dobře prezentovat. Společnost Ergoaktiv, integrující osoby po mozkové příhodě, uspořádala workshop o obraně proti stresu se společnou tvorbou snídaně. Společnost H-mat představila Hejného metodu výuky v programu zaměřeném na rovnice a především na nové prostředí Vláčky. Ladislav Chvátal ze společnosti JA Czech vysvětlil výhody zachycování podnikatelského záměru na jednu stranu - tzv. Lean Canvas. Netradiční workshop si vyzkoušeli Pavel Fiala a Taťána Šárovcová z Karlínské OA, protože učili o podnikavosti přímo s jedním z řečníků lázeňského sympozia Daliborem Dědkem. Hodina to byla „jiskřivá“, pan Dědek aktivně a podnětně komentoval jednotlivé aktivity i cvičení, které doplňoval svým osobním příběhem. Mirka Kellovská vysvětlovala pro mnohé učitele a studenty nepředstavitelnou věc, a to jak učit bez rozvrhu. Novou a netradiční techniku pro konverzaci v angličtině si mohli účastníci vyzkoušet v podobě tzv. nomádské debaty, kterou organizovala Marta Ugolik z Karlínské OA ve spolupráci s Paddingtonem Tuckerem.
Po dobrém obědě, servírovaném přímo na školním dvoře společností FoodIn, následovala druhá série workshopů, tentokrát s názvem
Inhalace měkkých dovedností
. Tomáš Hruda, zakladatel vzdělávací iniciativy Education Republic, pohovořil o pojetí vzdělávání jako nezbytné součásti života. Lukáš Šlehofer, reprezentující Gymnázium Na Zatlance, připravil poutavý workshop o motivaci. Jarmila Menšíková, ředitelka Ergoeduky, zaměřila svůj workshop na vytvoření bezpečného, inspirativního prostředí podporujícího společnou práci a aktivity. Petr Hopfinger, ředitel Gymnázia Duhovka, představil praktické způsoby, jak pracovat různým tempem a směrem k různým cílům, jak nabídnout na půdorysu klasického rozvrhu žákům možnost volby a jak je vést k plánování a odpovědnosti za své vzdělávání. Společnost Smarter, reprezentovaná svým majitelem Alešem Kabátkem, se zaměřila na osobnostní typologii a její využití v praxi učitele. Stejná společnost připravila i workshop na téma „storytelling“. Michal Dubec, zastupující iniciativu Učitel naživo, účastníky během setkání seznámil s programem Učitele naživo, při které účastníci zažili ochutnávku zaměřenou na zvládání nekázně žáků na základě poznatků o fungování mozku. Tzv.
bystander effect
byl hlavním tématem workshopu vedeného Bohumilem Kartousem. Kateřina Boušková zaměřila svůj workshop na prezentační dovednosti.
V závěru dne se účastníci mohli osvěžit ve
Vířivé a relaxační lázni
. Co vše účastníci zažili?
-
Mohli navštívit kurz eurytmie, vedený Bárou Forbákovou. Eurytmie je pohybové umění, které usiluje o prohloubení vztahu k hudbě a mluvenému slovu.
-
I učitel může během dne na chvilku „vypnout“ a relaxovat, a proto Linda Donáthová představila základní relaxační a dýchací techniky z klasické jógy.
-
Proběhl workshop Bothmerovy gymnastiky, vedený Martinem Cvrčkem a založený na pohybových aktivitách, při kterých člověk zažívá čirou radost jako dítě.
-
Petr Havlan, učitel bubnování, všem umožnil zabubnovat si na vlastní africké djembe.
-
Představila se i Abraka muzika, divadelní vystoupení obsahující zážitkové sociální modely simulující konkrétní příkladné nebo nežádoucí způsoby chování.
-
Základní informace o správné přípravě kávy, včetně praktických ukázek, poskytl Jan Donáth, majitel kavárny Kaldi.
-
Workshop Aromaterapie v praxi, vedený Marií Rumlenovou, se zaměřil na to, jak může vůně podpořit psychiku a výkon. Jeho účastníci si vytvořili osobní vůně „na míru“.
-
David František Wagner připravil workshop o hrách. V průběhu přednášky si účastníci ukázali, co z her vlastně dělá zábavu a které z těchto principů můžeme přímo uvést do výuky.
-
Jana Schmidtová, SPA treatment manager v hotelu Mandarin Oriental Praha, účastníky provedla praktickými metodami relaxace.
Po večeři, zajištěné společností Mlsná kavka, následoval večerní program složený ze tří kulturních zážitků. První z nich vznikl spojením jazzu a recitace v podání Jany Koubkové a Svatavy Antošové, poté následovalo improvizační vystoupení komiků stand up comedy na téma školství a vzdělávání. Na závěr přišel tanec v tělocvičně pod taktovkou DJ Růžového partnera.
V závěru je třeba zmínit, že
konference se zúčastnilo přibližně 80 učitelů z různých regionů, 60 studentů i široká veřejnost
. Naše předpoklady se tak splnily a vidíme, že společné setkávání učitelů a jejich vzdělávání a péče o ně jsou pro zdárný vývoj českého školství nezbytné.

Související dokumenty