Gramotnosti: Zachraňuje střední škola, co nestíhá základní?

Vydáno:

Čtenářská a matematická gramotnost jsou základní podmínkou pro dosažení cílů vzdělávání a odborné přípravy žáků. Představují pro ně zároveň nezbytnou vstupenku k postupnému osvojování si klíčových kompetencí a k úspěšnému uplatnění se na trhu práce i v osobním životě.

Gramotnosti: Zachraňuje střední škola, co nestíhá základní?
PhDr.
Daniela
Kramulová
publicistka projektu P-KAP, NPI ČR
Gramotnostem je v posledních letech věnována zvýšená pozornost na školách základních i středních, v krajích se objevují v několika implementačních projektech krajských akčních plánů. Nejednou v nich jde o spojování sil středoškolských pedagogů s kolegy z blízkých „základek“ při rozvíjení aktivit podporujících rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti žáků.
Mapování této oblasti ve středoškolském prostředí byla věnována i jedna část rozsáhlého dotazníkového šetření potřeb škol, které se v závěru roku 2018 uskutečnilo v rámci projektu Podpory krajského akčního plánování (P-KAP). Nedostatečnou čtenářskou gramotnost vidí jako problém 74 % z celkem 912 odpovídajících škol, ještě o čtyři procenta více si stěžuje na neochotu žáků číst. 84 % škol uvádí, že žáci přicházejí ze ZŠ s nedostatečnými znalostmi matematiky (v případě SOU a SOŠ je to dokonce 92 %), a téměř t