eTwinningem jednoduše propojíte výuku jazyků s odbornými předměty

O eTwinningu už slyšel každý, ale málokdo si dokáže představit, co kromě využívání technologií ve výuce přináší. Je to např. spolupráce se zahraničními školami za minimum nákladů, protože se využívá výpočetní technika, kterou jsou dnes školy dobře vybaveny. Přes jazykové vzdělávání se rozvíjí i týmová práce, tvořivost, schopnost samostatného řešení problémů či posilování zodpovědnosti za odvedenou práci - tedy to, co je na dnešním trhu práce velmi žádané. V článku se dozvíte, jak školy eTwinning zapojují do svých aktivit.

eTwinningem jednoduše propojíte výuku jazyků s odbornými předměty
Mgr.
Zita
Havranová,
Střední škola technická Přerov
Mgr.
Alena
Jandlová,
OA a VOŠE Tábor
Mgr.
Elena
Tomanová,
Střední průmyslová škola Brno, Purkyňova
eTwinningem alespoň částečně vyjdete vstříc rodinám žáků, které si nemohou dopřát jazykový kurz nebo pobyt v zahraničí. Stejně tak můžete pomoci těm, které tradiční výuka cizího jazyka nebaví. A pokud se podaří v rámci projektové práce propojit jazykové vzdělávání s odbornými předměty, stává se eTwinning prostředím, kde se ruku v ruce vytvářejí a prohlubují kompetence jazykové s kompetencemi odbornými. Že se tento způsob jazykového vzdělávání dá propojit i s odborností, dokazují příklady několika středních odborných škol v České republice.
Při řešení obchodních případů žákům pomůže vhled vrstevníků ze zahraničí
Ve Střední průmyslové škole Brno v Purkyňově ulici jsou online mezinárodní projekty zařazovány do výuky angličtiny, propojují se s partnerstvím v rámci programu Erasmus+ a také tvoří nedílnou součást učebního plánu předmětu studentská firma. Budoucí podnikatelé si v tomto předmětu na vlastní kůži zkouší podnikání od začátku do konce, tedy od nápadu na produkt, identity firmy přes podnikatelský plán, realizaci a prodej až po výroční zprávu. A protože skuteční podnikatelé pracují často v mezinárodním měřítku, je spolupráce v mezinárodních týmech komunikujících anglicky přesně to, co studenti potřebují. Témata jsou různá, ale vždy souvisejí s prací nebo podnikáním a kromě zmíněné komunikace v týmu a v cizím jazyce si kladou za cíl vzdělat studenty v oblastech, o kterých se mluví nebo by se mluvit mělo, ale v každodenním školním životě na ně často nezbývá čas.
V projektu Zodpovědný podnikatel se studenti 3. ročníku např. seznámili s problematikou sociálního podnikání metodou obrácené třídy prací v malých mezinárodních týmech. Každý tým po diskusi a hlasování přišel s nápadem na vlastní sociální podnik včetně loga, sloganu a náplně práce. Kromě reklamy studenti také vymysleli pobídky pro vlastní crowdfundingovou kampaň.
Další eTwinningový projekt s názvem Career 21 se týkal povolání budoucnosti. Kromě testování vlastních silných stránek pro budoucí volbu povolání se studenti zaměřili na vytvoření profilu vhodného kandidáta na pracovní místo v povolání, které zatím neexistuje, ale v budoucnu bude, jako např. léčitel stromů nebo psycholog pro roboty. V malých mezinárodních týmech si pak zahráli roli kandidátů i personalistů v imaginárním výběrovém řízení.
Žáci Obchodní akademie a VOŠE Tábor se prostřednictvím eTwinningu a jeho webového prostředí TwinSpace učí ve spolupráci s maďarskými vrstevníky z Pápě obchodní korespondenci v angličtině, řeší jednoduché obchodní případy od vytvoření letáku a firemní vizitky přes poptávku a nabídku až po objednávku. Díky eTwinningu měli žáci skutečné obchodní protějšky, komunikovali online a čekali na odpověď partnera, čímž celý obchodní případ získal reálné rozměry (viz odkaz: https://twinspace.etwinning.net/1769/pages/page/62184).
Vysoká hodinová dotace je věnována ekonomickým předmětům, proto byl s partnery z Podunajského regionu vytvořen online průvodce, který obsahoval porovnávací tabulky na téma zaměstnání v jednotlivých zemích (zahájení a ukončení zaměstnaneckého poměru, příjem, daně nebo placená dovolená). Žáci vyhledávali potřebné informace na internetu, zadávali je do sdíleného online dokumentu a porovnávali údaje z jednotlivých zemí (odkaz na online průvodce: https://escape-ejobs-journal.webnode.ro/).
eTwinning není jen pro pokročilé, pomůže i začátečníkům
Propojení online spolupráce a komunikace v anglickém jazyce s odborným výcvikem si vyzkoušeli žáci učebních oborů zámečník a jemný mechanik - optik ve Střední škole technické v Přerově. S partnery z francouzské střední odborné školy v Trappes nejprve vytvořili multimediální anglicko-česko-francouzský slovník odborných pojmů a poté se pustili do budoucích profesních situací. V rámci projektu „Let’s be professional“ tak vznikla videa, ve kterých se odehrávaly
rozhovory
na úřadu práce, v prodejně optiky nebo třeba mezi zákazníkem a vedoucím zámečnické dílny (odkaz na videa: http://new-twinspace.etwinning.net/c/portal/layout?p_l_id=24536801).
Při práci na projektu - žáci poznávají své projektové partnery
Workshop žáků SŠT Přerov s francouzskými partnery
Projekty eTwinning pomáhají žákům komunikovat již od počátku, kdy ještě příliš nerozumějí. Například žáci přerovské SŠT se svými partnery z Paříže společně nacvičovali základní komunikační situace. Již v prvním roce výuky si v němčině vzájemně zadávali a plnili různé úkoly. Spolupráce pokračovala i v následujícím školním roce a vyvrcholila cestou českých žáků do Paříže a návštěvou francouzských partnerů v Přerově.
Platforma eTwinning umožňuje školám mezinárodní spolupráci na základě využívání informačních a komunikačních technologií. Práce na projektech pomáhá využívat a rozvíjet jazykové a další kompetence žáků a zlepšovat tak možnosti jejich uplatnění v budoucím povolání. Učitelé zase získávají nové metody výuky a také příležitosti ke svému dalšímu vzdělávání, ať už v oblasti informačních technologií, jazykové, či metodické.