E-learningová aktivita "Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968"

Vydáno:

Od května letošního roku můžete v platformě IWitness najít novou e-learningovou výukovou aktivitu v českém jazyce, která zkoumá fenomén vlivu cenzury a propagandy na svobodu slova na konkrétním historickém příkladu Československa v roce 1968. Výhodou tohoto průřezového tematického pojetí je, že může být využita jak v dějepise či základech společenských věd, tak v českém jazyce a literatuře.

E-learningová aktivita „Svoboda slova, cenzura a propaganda v Československu 1968“
Mgr.
Marcel
Mahdal,
učitel na Jazykovém gymnáziu Pavla Tigrida v Ostravě-Porubě, master teacher konzultant Univerzity Jižní Kalifornie Shoah Foundation
Výuková aktivita IWitness je určena především středoškolským studentům. Jejím absolvováním si žáci a žákyně rozvíjejí svou mediální a digitální gramotnost a občanské kompetence prostřednictvím analýzy a interpretace různých typů primárních historických pramenů. Tyto vybrané dokumenty jim přiblíží období pražského jara a nastupující normalizace. Vytvoří si svůj vlastní názor na omezování svobody slova a vyjadřování zejména v totalitních nebo autoritářských režimech. V hodině se tak využívá svědectví pamětníků z databáze Archivu vizuální historie (VHA), spravovaného Univerzitou Jižní Kalifornie Shoah Foundation (USC SF). Didaktickou stránku aktivity mentorovala Andrea Szónyi ze Zachor Foundation z Budapešti a odbornou stránku lektoroval Martin Šmok.
Student, který se k aktivitě na webu IWitness přihlásí, prochází postupně 16 kroků. V každém je účastníkům předložen jiný typ materiálů, například ukázky z interview s pamětníky, text, dobové fotografie, fotokopie novinových článků a oficiální i soukromé dokumenty. Všechny dokumenty obsahují instrukce, které účastníky navádějí, jak přesně mají s materiály nakládat. Jednoduché otázky pak účastníky vybízejí k formulaci vlastních postřehů, pomáhají k zaujetí individuálního stanoviska a postoje. Otázky v aktivitě nejsou zaměřeny tak, aby primárně zjišťovaly získané faktografické znalosti účastníků, ale tak, aby pomohly formovat jejich individuální osobnost.
Po přečtení dopisu Jana Palacha na rozloučenou mu studenti píšou svůj osobní vzkaz. Zamýšlejí se, podle jakého klíče cenzoři v éře stalinismu vytvářeli seznamy zakázané literatury. Analyzují konstrukci nepřítele, jak jej podává dobová filmová propaganda. Snaží se interpretovat a pochopit karikatury z období pražského jara. Z osobních výpovědí pamětníků se pokoušejí vyhodnotit, jak velké dějinné události ovlivnily jejich konkrétní lidské osudy. Na příkladech záznamu prosovětské propagandistické vysílačky Vltava a na ukázce z hraného dokumentu RTV z roku 2015 se studenti snaží odhalit manipulaci v médiích. Z oficiálních vládních dokumentů pak zjišťují, jaké dopady mělo na atmosféru ve společnosti obnovení cenzury po moskevských jednáních a v počátečních fázích normalizace.
Obsah e-learningové vzdělávací aktivity je strukturován podle zásad konstruktivistické vzdělávací teorie, která zohledňuje individuální rozdíly, umožňuje studentům aktivně formovat svůj vlastní hodnotový systém a rozvíjí u nich schopnost přesně formulovat názory a postoje. Žákům je možné IWitness aktivitu zadat domů nebo v počítačové učebně během výuky, případně ji lze ukázat přímo v hodině pomocí dataprojektoru.
Kde mohu e-learningovou aktivitu najít?
Aktivitu naleznete na portále IWitness pod záložkou Activities po zvolení českého jazyka. Učitel, který by měl zájem aktivitu zadat svým žákům, se musí do e-learningového systému IWitness registrovat coby pedagog, jinak nebude mít k dispozici nástroje řízení. V pravém horním rohu úvodní obrazovky snadno naleznete červené tlačítko Register now. Po jeho zmáčknutí se nabízí registrace pedagogů a studentů. Pedagog po registraci může procházet seznamy existujících aktivit pod záložkou Activities či si vytvořit vlastní skupiny studentů pod záložkou Students and Groups.
Pozn.:
Více o aplikaci iWitness se dozvíte v článku Martina Šmoka na str. 17.
Článek o této aktivitě si na portále www.moderni-dejiny.cz, určeném pro učitele, studenty a zájemce o historii z řad veřejnosti, přečetlo 1 906 jeho čtenářů.
Z reakcí studentů, kteří aktivitu absolvovali, vybíráme následující hodnocení:
„Velice mě překvapilo, že mě vyplňování otázek bavilo. Přiložené materiály mi pomohly pochopit éru komunismu do důsledků. Vymýšlením odpovědí jsem si o tomto tématu zapamatovala víc informací než drcením se učiva nazpaměť z učebnice a určitě to bylo záživnější.“
„Líbí se mi tento systém učení, kdy musím formulovat své myšlenky a argumenty. Oceňuji pomocné přílohy ve formě autentických dokumentů.“
„Tato aktivita mi přiblížila události v roce 1968. A ukázala mi, jak je lehké manipulovat s informacemi.“
„Na aktivitě se mi velmi líbily rozhovory s pamětníky. Když to člověk slyší od někoho, kdo to zažil, je to mnohem silnější než o tom jen číst. Co se týče nových informací, překvapilo mne to domácí vězení prezidenta Svobody.“
„Nevěděla jsem, že ruská média stále ještě hrají na tuhle strunu bratrské pomoci a věří tomu. Tahle aktivita určitě byla obohacující v tom, že si teď více budeme vážit toho, že si můžeme říkat, co chceme, a nebudeme za to pronásledováni.“