Aktuální TES AWARD zamířila do Hradce Králové

Vydáno:

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové získala společně s dalšími 16 evropskými středními školami prestižní ocenění TES Award (The Entrepreneurial School Award). Ocenění je každoročně udělováno školám, které aktivně podporují podnikatelské vzdělávání žáků. Akci organizuje evropská nezisková vzdělávací organizace JA Europe na základě hodnocení svých poboček v jednotlivých evropských zemích, v České republice to je JA Czech.

Aktuální TES AWARD zamířila do Hradce Králové
Ing.
Zdeněk
Pospíšil
zástupce ředitelky školy OA, SOŠ a JŠ Hradec Králové
Ocenění TES AWARD bychom mohli přeložit jako „Nejpodnikavější škola“. Žáci se v rámci studia napříč všemi obory setkávají s různými metodami výuky, které společně podporují podnikavost žáků a měly by usnadnit jejich budoucí vstup na trh práce. Klíčová je nepochybně výuka studentských JA Firem pod záštitou JA Czech. Tento program je na škole vyučován jako povinný předmět ve 3. ročníku oboru Ekonomického lycea a nahrazuje žákům odbornou praxi. Žáci si na počátku školního roku volí své skutečné podnikatelské záměry a podnikají s reálnými penězi. Podnikatelským záměrem může být nejen výrobek, pokud možno inovativní, ale mohou to být i služby. Učitelé se snaží žáky motivovat i ke společenské odpovědnosti, takže podnikatelské záměry žáků jsou velice často i sociálně orientované. Z nejúspěšnějších podnikatelských záměrů minulých let můžeme jmenovat např. výrobu držáků na drobnosti z použitých tenisových míčků, digitální zpracování starých černobílých fotografií nebo zdravé svačiny v podobě oříšků a sušeného ovoce do látkových obalů apod. Dlouholetou tradicí ve škole jsou rovněž přijímací pohovory žáků do jejich studentských společností před odborníky z praxe.
V prosinci organizuje škola Veletrh JA studentských společností, v roce 2018 byl již 7. ročník. Tohoto veletrhu se tradičně účastní firmy z České republiky a ze Slovenska. Žáci si zde poprvé mohou zkusit konkurenceschopnost svých produktů a rovněž prezentovat svoji firmu. Veletrh je soutěžní, kromě hlavní soutěže o nejlepší studentskou JA firmu jsou součástí veletrhu vždy i soutěže vedlejší – např. o nejhezčí leták, logo či soutěž v anglickém jazyce 90 vteřin před investorem. Královéhradecký veletrh většina škol chápe jako zkoušku na soutěž o nejlepší JA firmu, která se koná pod záštitou JA Czech na jaře v Praze. Nejúspěšnější firma z ČR má vždy tu čest jet reprezentovat Českou republiku na evropské finále, v roce 2019 se bude konat v norském v Oslu. Přestože finále naší škole stále uniká, firmy se v posledních letech umisťují vždy mezi prvními pěti z ČR.
Studentské JA firmy z Hradce Králové se rovněž účastní i dalších projektů organizovaných JA Czech, např. soutěže Social Innovation Relay či Innovation Camp. Zapojeni do podnikatelských aktivit jsou i absolventi po ukončení programu JA firma. Ve 4. ročníku se mohou jednak podílet na činnosti organizace JA Alumni, jednak jsou od letošního školního roku zapojeni do projektu I-KAP KHK I Co se v mládí naučíš… aneb jak být samostatný, kompetentní a kreativní i za 20 let. Žáci střední školy spolupracují se žáky základní školy, a dokonce s dětmi z mateřské školy. Základní i mateřská škola v rámci svého polytechnického vzdělávání vyrábějí v dílnách své produkty (např. svícny ze dřeva, pohlednice vyrobené linorytem apod.) a žáci ze střední školy provázejí žáky základními ekonomickými pojmy, jako jsou název firmy, logo firmy, propagace, náklady, výnosy a zisk a podobně. Výsledky své práce žáci základní školy i děti z mateřské školy spolu se svými vyučujícími prezentují na společných setkáních na veletrzích.
Vedle JA firem jsou studenti i v programu Centra fiktivních firem
Výchova k podnikavosti však neznamená pouze výuku JA studentských firem. Žáci 4. ročníků oboru Obchodní akademie mají v rámci své odborné praxe zařazen do výuky program Centra fiktivních firem – fiktivní firmy. Od výuky JA firem se tento program liší především tím, že žáci podnikají pouze fiktivně. Jejich fiktivní firmy si však projdou téměř stejným procesem jako firmy reálné – zakládání firmy, zápis do obchodního rejstříku, tvorba organizační struktury, tvorba katalogu produktů a služeb, vedení účetnictví, zpracování účetní uzávěrky a závěrky, tvorba výroční zprávy atd. Rovněž pro fiktivní firmy je na škole pořádán regionální veletrh, nejúspěšnější firma ze školy se každoročně účastní Mezinárodního veletrhu fiktivních firem v Praze. I zde jsou podnikatelské záměry žáků velice pestré, např. cestovní kancelář, firma zabývající se ezoterickými a věšteckými službami, prodej hudebních nástrojů apod. Velice přínosné bylo v minulosti zapojení do projektu ERASMUS+ – fiktivní obchodování mezi českými a slovenskými fiktivními firmami. Partnerem tohoto projektu byla Obchodní akademie z Banské Bystrice.
Učitelé ekonomických předmětů se snaží vnášet do výuky pro žáky zajímavé a atraktivní metody nejen v již jmenovaných předmětech. Učitelé jsou zapojeni do platformy, která se snaží inovovat vzdělání zejména v ekonomických předmětech, Učitelé z Marsu. Cílem tohoto seskupení je podávat výuku ekonomie metodami, které budou v co největší možné míře spjaty s praxí. Naše škola pro své žáky pořádá jednak projektové dny, jednak organizuje setkání nazvaná Startujeme s experty. Projektové dny jsou vždy zaměřeny na určité ekonomické téma odpovídající RVP – např. finanční trh, marketing nebo pojišťovnictví. Žáci většinou sbírají data přímo v terénu, zpracovávají na uvedené téma prezentace, které jsou kombinovány s různými aktivitami ve škole.
Startujeme s experty je poměrně nová akce, při jejíž organizaci se střídají školy zapojené do platformy Učitelé z Marsu. Každá akce se koná na jiné ústřední téma, v minulosti např. crowdfunding, a účastní se jí žáci z několika škol. Účastníkům je téma vždy představeno odborníky z praxe a poté v náhodně vybraných skupinkách řeší konkrétní zadaný úkol. Učí se tak nejen přímo od odborníků, ale rovněž se zdokonalují v týmové spolupráci.
Pomáhá spolupráce se základkami i Hospodářskou komorou
Další tradiční akcí školy jsou Dny finanční gramotnosti pro žáky základních škol. Žáci 3. a 4. ročníků je připravují pro žáky 8. a 9. tříd základních škol. Žáci základní školy se v průběhu dne formou her a soutěží seznámí s nejdůležitějšími ekonomickými tématy, se kterými by se případně setkali při studiu na obchodní akademii. Na počátku jsou žáci základní školy rozděleni do skupinek a je s nimi sepsána fiktivní pracovní smlouva a fiktivní mzdový výměr s minimální mzdou. Žáci pak obcházejí různá stanoviště a na každém stanovišti mohou svoji minimální mzdu zvýšit o určitou odměnu. Hrají např. pexeso na téma daně, soutěží ve hře Riskuj, sestavují puzzle na téma tvorba ceny apod. Na posledním stanovišti žáci střední školy spolu se žáky základní školy ze získané hrubé mzdy vypočítají mzdu čistou.
V průběhu celého školního roku škola spolupracuje s významnými institucemi Královéhradeckého kraje. Ve spolupráci s technologickým centrem žáci 3. ročníku procházejí výukovým programem Podnikání v praxi. Prostřednictvím tohoto kurzu se žáci seznámí jak se základy a principy soukromého podnikání, tak i s širšími souvislostmi fungování jakékoli organizace. Dalším významným partnerem je Hospodářská komora, která zajišťuje pro žáky odborné přednášky, pomáhá se zajištěním porotců na veletrhy. Tradiční akcí je rovněž návštěva ČSOB, kde se žáci seznamují s programy Jak klepat na dveře u zaměstnavatelů, Jak sepsat CV nebo Jak uspět u pohovoru. V rámci čtrnáctidenní souvislé praxe žáků škola spolupracuje i s dalšími významnými zaměstnavateli kraje.
Výchova k podnikavosti se ve škole prolíná všemi obory a ročníky. Vzhledem k tomu, že pro začínající podnikatele představuje poměrně velké zatížení placení minimálních záloh na sociální a zdravotní pojištění, je v podstatě ideální, pokud si žáci vyzkoušejí reálné podnikání už v průběhu studia na střední, případně na vysoké škole. I když v sobě žáci neobjeví podnikatelského ducha, určitě jejich praktické zkušenosti ze školy ocení jejich budoucí zaměstnavatelé.

Související dokumenty