Tematická zpráva ČŠI 2017

ČŠI realizovala od října 2016 do června 2017 inspekční činnost zaměřenou na školní stravování, a to jednak prostřednictvím elektronických dotazníků vyplňovaných řediteli škol a vedoucími zařízení školního stravování (ZŠS), jednak na základě návštěv těchto zařízení, při nichž se uskutečňovala kontrola dodržování příslušných právních předpisů (www.csicr.cz/cz/Aktuality/Tematicka-zprava-Kvalita-skolniho-stravovani).

Tematická zpráva ČŠI 2017
ČŠI tak v rámci inspekčního dotazníkového zjišťování oslovila 1 046 subjektů (z celkového počtu 8 485 ZŠS) a prezenčně jich zkontrolovala 1 369.
Inspekční zjišťování (elektronické dotazování odpovědných osob) bylo zaměřeno na personální podmínky, materiální vybavenost, kvalitu a efektivitu vykonávaných činností, zajištění dietního stravování dětí a žáků, výši stravného, spolupráci se školami a dalšími subjekty a doplňkovou činnost. Pro každou z uvedených oblastí bylo ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Magistrátem hl. města Prahy a Asociací zřizovatelů školních jídelen připraveno několik speciálně zaměřených otázek tak, aby souhrn odpovědí poskytl ucelenou informaci o kvalitě podmínek ZŠS a také o rozsahu a kvalitě jimi poskytovaných služeb.
Prezenční kontrolní činnost byla zaměřena na rozsah poskytovaných stravovacích služeb, realizaci školního stravování v dietním režimu, dodržování výživových norem pro školní stravování (tj. sledování výživové hodnoty dle tzv. spotřebního koše), poskytování jiných stravovacích služeb, stanovení a dodržování finančních normativů na nákup potravin a správnost stanovení úplaty za školní stravování u veřejných subjektů nebo na provozování doplňkové činnosti.
Závěr ČŠI: „Systém školního stravování v ČR je velmi komplexní a propracovaný. Tato služba je i v mezinárodním srovnání z hlediska šíře jejího dosahu i komplexity spíše výjimečná. ... Jakkoli se jeví systém školního stravování jako pevný a historicky usazený, některé aspekty a vnitřní vazby tohoto systému jsou spíše křehké.“
Závěrečné slovo RNDr. Jitky Krmíčkové na konferenci k 50. výročí systému školního stravování: „Cílem oslav bylo nejen poukázat na jedinečný systém, který v naší republice máme, ale zároveň vyzvat k bdělosti všechny ty, kteří stojí na jeho stráži. I když je to systém zocelený, ověřený časem, často budí dojem, jako by stál na větrné pláni a musel odolávat silným, sezónním poryvům větru.“ (Zdroj: Almanach k 50. výročí systému školního stravování)
Tematická zpráva ČŠI 2017 - Personální podmínky
Doporučení ČŠI: „Zvýšit úroveň odměňování pracovníků školního stravování.“
AZŠJ se na seminářích organizovaných ve spolupráci s Magistrátem hlavního města Prahy zabývala problematikou pracovněprávních vztahů. Co nás zarazilo? Počty pracovníků školních jídelen:
-
které ředitel školy/školského zařízení nutí (v rozporu se zákoníkem práce: Speciál pro školní jídelny 2/17: Překážky v práci na straně zaměstnavatele) si brát v době prázdnin neplacené volno či je přeřazuje na práci, kterou nemají v náplni práce a ani k ní nejsou náležitě proškoleni v rámci BOZP;
-
kteří nevěří tomu, že je ředitel, v případě, že připravují pokrmy dle dietního režimu, musí (nikoli může) zařadit do 6. platové třídy (nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě; nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě).
„Podíl zařízení, které neposkytují osobní příplatky (pravidelnou nenárokovou složku platu), je poměrně vysoký. Tomu odpovídá také odhad spokojenosti zaměstnanců se svým ohodnocením.“
Povinnost zajistit možnost školního stravování ukládá řediteli školský zákon. Ředitel je ředitelem pedagogů i nepedagogů školy / školského zařízení a jeho povinností je personální politikou zabezpečit chod všech legislativou stanovených činností. Bez nepedagogů to nejde.
19 % vedoucích školních jídelen hodnotí personální podmínky jako nedostatečné.
Přístup vedení ke školní jídelně lze odvodit z postupů, jakým se řeší absence některého z jejích pracovníků. Mimochodem, pedagogové jsou za suplování placeni zvlášť, i když suplují v rámci 8 hodinové pracovní doby. Zajímá nás, jak vedení řeší práci za nepřítomného pracovníka v kuchyni. Jedná se o rovný, či diskriminační přístup?
„Více než polovina ZŠS dokáže eliminovat dopady absence některého ze svých zaměstnanců tak, že se provoz žádným způsobem nemění.“
34,4 % ŠJ mění provoz (3,4 % ŠJ snižuje počet jídel na výběr, 2,3 % ŠJ zvyšuje procento polotovarů, 0,8 % ŠJ omezuje doplňkovou činnost, 0,5 % mění výdejní dobu). Zajímalo by nás, jakým jiným způsobem mění provoz převážná většina - 27,4 % ŠJ.
65,6 % ŠJ nemění provoz (35,9 % ŠJ řeší zástupem, 15,6 % ŠJ ohodnotí lépe zaměstnance). Zajímalo by nás, jakým způsobem řeší tuto situaci 14,1 % ŠJ, které v případě absence pracovníka nemění provoz, nezajistí náhradu za daného pracovníka a ani nezvýší finanční ohodnocení stávajícím pracovníkům.
ČŠI definuje riziko: „Personální podmínky pro poskytování školního stravování jsou z uvedených důvodů zatíženy rizikem odchodů zaměstnanců do jiných zaměstnání, a to zejména v době zvyšující se poptávky po pracovnících, zvyšujících se platů v komerční sféře a celkového nedostatku pracovních sil na trhu práce.“
Vážení a milí kolegové/kolegyně, odvádíte kvalitní práci, za kterou máte nárok na adekvátní finanční ohodnocení a respekt. Můžeme zodpovědně konstatovat, že obojího se vám dostává jako šafránu.
Žádost AZŠJ: Byli bychom rádi, kdybyste se na e-mailovou adresu: info@az-skolnijidelny.cz s námi podělili o své zkušenosti, jak vaše ZŠS/škola řeší situace výše popsané.

Související dokumenty