Školní jídelna chutně a zdravě

Vydáno:

Dne 23. 8. 2017 se uskutečnilo finálové kolo 1. ročníku soutěže "Školní jídelna chutně a zdravě". Soutěž připravil Magistrát hlavního města Prahy ve spolupráci s Asociací zřizovatelů školních jídelen, z. s., a dalšími partnery.

 

Školní jídelna chutně a zdravě
Ilona
Kumžáková Richterová
referentka školního stravování, Odbor školství a mládeže MHMP
Do finálového kola postoupilo celkem 10 školních jídelen z Prahy zastoupených vždy jedním kuchařem/kuchařkou. Úkolem soutěžících bylo připravit 3chodové menu dle vlastního návrhu s využitím ryby - sumečka afrického. Na přípravu menu v počtu 7 porcí měli soutěžící časový limit 120 minut.
Hodnoticí komise hodnotila průběh přípravy menu, organizaci a čistotu pracoviště, servírované vzorové porce a chutnost pokrmu. Komise byla složena z odborníků na stravování a výživu, mistrů kuchařů a partnera MHMP.
Výkony soutěžících hodnotila komise ve složení:
-
MUDr. Kateřina Cajthamlová, čestná předsedkyně AZŠJ
-
Mgr. Lenka Němcová, ředitelka Odboru školství, mládeže a tělovýchovy, MHMP
-
Mgr. František Dobšík, předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství
-
Bc. Alena Chládková, Česká školní inspekce
-
PaedDr. Miroslava Salavcová, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
-
Věra Boháčová, DiS., Sekce výživy a nutriční péče
-
Radek Benetka, mistr kuchař
-
Petr Antoš, mistr kuchař
Vítězkou 1. ročníku soutěže se stala Kristina Horňáková z MŠ Na Korábě, Praha 8, která si odnesla výhru v hodnotě 10 tisíc korun. Cenu za 1. místo předala Mgr. Ing. Irena Ropková, radní hlavního města Prahy pro oblast školství a evropské fondy.
Všichni soutěžící obdrželi menší finanční odměnu a také hodnotné reklamní dárky.
Děkujeme všem účastníkům za jejich čas, odvahu, a především za snahu dokázat, že i stravování ve školní jídelně může být vynikající gastronomický zážitek.
Vítězné menu:
-
Zeleninová polévka s červenou řepou
-
Sumeček africký s bylinkovou krustou, bramborovo-hráškové pyré
-
Čokoládová rolka s tvarohem a malinami
-
Voda s mátou a citronem
Radní pro školství a evropské fondy Ing. Mgr. Irena Ropková:
1.
Co dělá Magistrát hl. města Prahy pro zlepšení celkové úrovně stravování ve školních jídelnách?
Magistrát předně před dvěma lety "znovuzřídil" pozici referentky školního stravování (na odboru školství HMP byla do roku 2008). Bylo jasné, že je tato pozice potřebná a během uplynulých dvou let se to mnohokrát potvrdilo. Nejprve bylo nutné zmapovat oblast školního stravování škol zřizovaných městskými částmi a hlavním městem natolik, aby bylo možno říci, kde jsou v této oblasti největší nedostatky, a postupně se tak našla možnost, jak je odstraňovat. Referentka pro školní stravování má mimo jiné na starosti i komunikaci s řediteli škol mateřských, základních a středních, s vedoucími školních jídelen a odpovědnými odbory MŠMT, dále zajištění přístupu k aktuálním informacím z oblasti školního stravování. Pro personál školních jídelen pořádá magistrát množství praktických kurzů moderního vaření, dále odborné semináře z oblasti BOZP, komunikačních dovedností atd.
2.
Jaký je podle vás význam podobných soutěží?
Tyto soutěže a další akce spojené se školním stravováním mají především propagovat systém školního stravování jako takového. Ukázat veřejnosti, že školní stravování nezůstalo na "mrtvém bodě", že personál školních jídelen má, i přes značné finanční podhodnocení své práce, snahu vzdělávat se v nových trendech, vařit pro své strávníky moderně, pestře a nutričně hodnotně. Na druhé straně je to i snaha podpořit a ocenit kuchařky za jejich práci.
3.
Co byste doporučila vedení školy, které chce zlepšit kvalitu svých školních jídelen?
Především zlepšit vzájemnou komunikaci, protože bez té to opravdu nejde. Dále pak je možné využít možnosti posílat personál školní jídelny na různé odborné kurzy a semináře a zcela určitě se nabízí i spolupráce právě s referentkou školního stravování, která může školní jídelny metodicky vést a pomoci jim případně zlepšit či odstranit nedostatky.
Věra Boháčová, DiS. - nutriční terapeutka:
1.
Jaký byl váš dojem z konání soutěže, domníváte se, že podobná propagace školního stravování má smysl?
Dojem byl velice dobrý. Skvělým tahem od organizátorů byla volba stejné výchozí suroviny pro každého, tedy stejný druh ryby. Vše bylo skvěle připravené. Udivovala mě jistota některých účastníků, jak se velice rychle přizpůsobili podmínkám kuchyně, kde soutěž probíhala, změnou prostředí se nenechali rozhodit. Byla radost vidět, jak je kvalitní strava, nikterak náročná, a přitom nutričně zajímavá, pro některé soutěžící naprosto přirozená, "nenaučená" jen na soutěž. Myslím, že akce tohoto typu mají velký smysl, ať už jako podpora samotných školních jídelen, nebo zlepšení vnímání školního stravování v očích veřejnosti, které si bezpochyby zaslouží.
2.
Co podle vás chybí z pohledu správného stravování dětem nejvíce?
Tak, jak mohu posoudit na základě svých zkušeností, ať už z různých diskusí, nutričních konzultací, nebo aktivit spojených s dietním školním stravováním, dětem chybí v jídle řád, často nemají tak pestrý jídelníček, jak by měly mít. Domnívám se, že by rodiče měli být více důslední k utváření stravovacích návyků dětí už od útlého věku, a hlavně jim jít příkladem. Dítě se učí od svých nejbližších a každou novou potravinu či pokrm musí ochutnat několikrát (některé děti až 15x), než si chuť přisvojí a nebudou ji odmítat. Nejdůležitější stravovací návyky se utváří v předškolním věku a tam je potřeba dítě co nejlépe připravit, aby určitou samostatnost, která přichází s nástupem do školy, dobře zvládlo. A to jak s ohledem na pravidelnost ve stravování (nevynechávání žádného denního jídla), tak s ohledem na pestrost.
MUDr. Kateřina Cajthamlová
Několik vět...
23. 8. 2017 se v prostorách Střední školy gastronomie a podnikání v Praze 9 konalo finále soutěže školních jídelen na téma "Menu s využitím rybích produktů". Jako čestná předsedkyně Asociace zřizovatelů školních jídelen jsem zasedla v porotě, která měla nelehký úkol: vybrat podle šesti kritérií z deseti finalistů tři vítězné týmy, které soutěžily se tříchodovým menu pro žáky a studenty. Představa ochutnávání deseti polévek, deseti hlavních jídel a deseti dezertů mě vedla k tomu, že jsem "snídala" jen čaj. A udělala jsem dobře: jídla, která finalisté předkládali, byla výtečná!
Soutěžící nastoupili s trémou a s vědomím toho, že se bude hodnotit nejen chuť a další senzorické vlastnosti pokrmu, ale také receptura, pestrost surovin, vzhled a originalita. Dodržování hygienických norem, čistoty na pracovišti, technologických postupů i organizace práce hodnotily oči dalších členek poroty z řad České školní inspekce, Sekce výživu a nutriční péče i z řad profesionálních kuchařů.
Soutěž byla velmi vyrovnaná, takže závěrečná debata v porotě probíhala vášnivě. Polévky dýňová, mrkvová i zeleninová s červenou řepou byly výtečné, za mne ale zvítězil celerový krém s koriandrem - protože celer opravdu nesnáším a pečlivě ho vybírám i z vývaru - a tady jsem si málem chtěla přidat, jak byla polévka báječná. Nápad pracovníků MŠ Voráčovská Praha 4 a Školní jídelny Dražického náměstí v Praze "ukrýt" rybu do knedlíčků nebo noku jsem rovněž ocenila - protože ryba takto servírovaná neodradí ani odpůrce tohoto pokrmu.
Ne všichni soutěžící si dali práci s dezertem - a přišli tak o body, ale fazolové brownies Školní jídelny na Uhelném trhu a čokoládová roláda s tvarohem a malinami MŠ Na Korábě by byly těžkou konkurencí, i kdyby dezert nabídli všichni účastníci.
Atmosféra, nasazení účastníků i hodnotitelů i radost oceněných vítězů byly krásným zážitkem z toho srpnového dne. Co ale považuji za daleko důležitější, byl vzkaz, který tato soutěž vysílá do školních jídelen po celé republice: z ryb lze uvařit výborné věci, luštěniny lze servírovat velmi krásnou a chutnou formou a ze zeleniny lze kromě polévek a příloh upravit pokrmy božské chuti a krásného vzhledu. Zbývá jen, aby se ostatní jídelny inspirovaly, zamyslely a strávníci ochutnali a zamilovali se do moderních, zdravých a chutných i krásných kreací našich obětavých kuchařek.
Dobrou chuť a příští rok se zase těšme na nové nápady!
Srdečně MUDr. Kateřina Cajthamlová

Související dokumenty