Salátový bar ve školní jídelně v Českém Brodě

Vydáno:

Myšlenku pořídit salátový bar do školní jídelny jsem měla již delší dobu. Nejprve proběhla rekonstrukce kuchyně, kde se s touto variantou nepočítalo. Posléze jsme se potýkaly s prostorem a některé vedoucí jídelen o salátových barech moc nadšeně nemluvily. "Je to práce navíc, nikomu se nezavděčíte, potřebujete další personál a při vašem počtu 800 strávníků - to si tedy dáte." Přesto jsme se nenechaly odradit a s radostí zakoupily krásný bufetový bar.

Salátový bar ve školní jídelně v Českém Brodě
Romana
Opršalová,
vedoucí školní jídelny, Český Brod
Naším cílem bylo zvýšit spotřebu ovoce a zeleniny, ale tak, aby ji skutečně děti jedly. A povedlo se. Salátový bar máme cca 1-2krát týdně. Vaříme pro 800 strávníků a skutečně to vyžaduje u baru dozor. Našla jsem si čas a během těchto dnů nechám kancelářské práce a jdu v poledne do jídelny. Bar se musí velmi často doplňovat, mám k ruce ještě jednu sílu z kuchyně.
Zpočátku bylo nutno děti poučit, jak k nabídce přistupovat, jak si vybírat a nabírat, že nejprve mají zjistit, co jim chutná. Vzít si raději méně, ochutnat třeba i neznámé, ale jen to, co sní. Když zbytky odnesou, sní salát vlastně spolužákovi a práce kuchařek, které to celé dopoledne připravují, je pak zbytečná. Salát si nandá jen ten, kdo chce, nikoho do toho nenutíme. Máme odpovědnost za své zdraví, tak ať se děti samy učí rozhodovat. My jim zase dáváme mantinely, z čeho si mohou vybírat. Tak vzniká spolupráce mezi strávníky. Snažím se s nimi komunikovat, zjišťovat, o co mají zájem, co jim chutná a co by chtěli vyzkoušet. U baru je stále fronta. A to nás těší, je vidět, že děti neodmítají zeleninu a ovoce, jen se jim musí vhodně nabídnout a umožnit jim svobodu rozhodování.
Zeleninový bar je dle sezóny plný čerstvé zeleniny, popřípadě sterilované nebo mražené (kukuřice). Právě kukuřice patří mezi největší favority. Oblíbené jsou i okurky a rajčata, ledový salát a papriky. Dáváme tam i různě upravená zelí, kedlubny, červenou řepu, mrkev, polníček, rukolu a další. Vždy doplněno dvěma dresinky, olivovým olejem či balsamikem.
Ovocný bar je na přípravu ještě náročnější. Oloupat různé druhy ovoce a pokrájet na kousky zabere více práce a žádné přístroje moc nepomohou. Díky velkému zájmu např. o jahody, které se musejí odstopkovat a pokrájet, jsme nestíhaly. K tomu hroznové víno, jablka, melouny a další. Ale na druhé straně nadšení dětí je velké.
Vyzkoušeli jsme také mléčný bar. Tvaroh, jogurt slazený, jogurt bílý, ovocný jogurt, mléko, müsli a lupínky...
Vše je potřeba průběžně doplňovat a funguje to jako u rautu. Musíte dopředu odhadnout množství, které se v průběhu času může měnit. Nikde není dané, co tam musí zrovna být. Těžko se odhaduje, co dnes zrovna kolik dětí a dospělých bude chtít. Při výdeji už není možné něco dodělávat a shánět další zboží. Hlavně kvůli nedostatku personálu, takže je dobré mít v záloze nějaké kompoty či lehce připravenou zeleninu.
Dnes již mohu říci, že spotřeba zeleniny se zvedla o 100 %. Jsme za to moc rádi a tu práci si s tím dáme. Víme, že to má smysl. Má to ale samozřejmě také svá úskalí. Prostory v jídelně máme malé, není tedy možné dát bar někam jinam, abychom mohli docílit toho, že si děti nandají ovoce a zeleninu až po obědě. Stává se nám, že si při obědě děti nandají plné misky jahod a melounů, ještě si jdou přidat a uvařený oběd končí ve zbytcích, aniž by ho ochutnaly. Někdo zase řeší, že nejsou jahody zrovna 15 minut před zavřením atd. Nezbývá nic jiného než se obrnit a vysvětlovat a vysvětlovat. Myslím, že návštěva ve školách na poradě určitě prospěje. Jsem přesvědčená, že spousta nedorozumění vzniká právě z neznalosti práce té druhé strany. Komunikace je právě ta jediná věc, která může pomoci.
A jedině pílí našeho týmu můžeme dosáhnout dobrých výsledků, a to jsou spokojení strávníci.

Související dokumenty