Pověřenec pro ochranu osobních údajů ve školní jídelně

Povinnost jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů je jedním z velmi palčivých témat pro veřejné subjekty, protože se jedná o jednu z "nejuchopitelnějších" povinností, které Obecné nařízení o ochraně osobních údajů účinné od 25. května 2018 (dále jen "GDPR") zavádí. Kdo je to tedy ten pověřenec pro ochranu osobních údajů a jak si pověřence vybrat?

 

Pověřenec pro ochranu osobních údajů ve školní jídelně
Mgr.
Alice
Frýbová,
právnička z Holubová advokáti, s. r. o., specialistka na ochranu osobních údajů
RNDr. Ing.
Eva
Urbanová,
lektorka, Centrum školského managementu PedF UK
Kdo je to pověřenec pro ochranu osobních údajů
Pověřenec pro ochranu osobních údajů je institut přejatý z německého práva, kde funguje již od roku 2009. Zjednodušeně se jedná o poradce v oblasti ochrany osobních údajů. Pověřenec má na starosti poskytování informací a poradenství ohledně osobních údajů a monitorování souladu s GDPR. Další jeho povinností je spolupracovat s Úřadem pro ochranu osobních údajů a zároveň pro tento úřad působit jako kontaktní místo. Nicméně pověřenec není odpovědný za dodržování GDPR a jiných předpisů, odpovědným subjektem zůstává vždy správce osobních údajů.
Musí mít školní jídelny pověřence pro ochranu osobních údajů?
GDPR stanoví, že pověřence musí mít všechny orgány veřejné moci či veřejné subjekty s výjimkou soudů jednajících v rámci svých soudních pravomocí. U školních jídelen, které jsou součástí škol, je situace relativně jednoduchá. Školy jsou orgány veřejné moci a pověřence mít musí,
pověřenec ve školách bude tedy zajišťovat činnost pověřence i pro školní jídelnu. U školních jídelen, které jsou však sami příspěvkovými organizacemi, je situace komplikovanější.
Dostáváme se totiž do teoreticky právního problému, jestli jsou z hlediska GDPR školní jídelny orgány veřejné moci. V současnosti je v české teorii za orgán veřejné moci považován orgán, který reprezentuje veřejnou moc a je ze zákona oprávněn autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech fyzických či právnických osob nebo jinak zasahovat do jejich právní sféry, a to buď přímo, zejména v případě orgánů moci výkonné nebo soudní, nebo zprostředkovaně, pokud jde o orgány moci zákonodárné.
U škol není pochyb o tom, že jsou oprávněny autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech fyzických osob, např. rozhodnutí o přijetí či nepřijetí ke studiu je ukázkovým příkladem autoritativního rozhodování. Školy tedy musí mít pověřence. Nicméně školní jídelny poskytují veřejné služby a o právech a povinnostech fyzických osob zpravidla nerozhodují, což by podporovalo názor, že pověřence mít nemusí. Na druhou stranu Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo
Metodickou pomůcku k aplikaci obecného nařízení o ochraně osobních údajů v podmínkách školství
(dostupné z: http://www. msmt.cz/dokumenty-3/metodicka-pomucka-k-aplikaci-obecneho-narizeni-o-ochrane), ve které říká, že všechny školy a školská zařízení, tedy i školní jídelny, musí jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů. Od dozorového orgánu, kterým je Úřad pro ochranu osobních údajů, zatím žádné stanovisko nemáme.
V současné době tedy nedokážeme se stoprocentní jistotou říci, zda školní jídelny, které jsou samostatnými příspěvkovými organizacemi, musí mít pověřence pro ochranu osobních údajů.
Pokud si školní jídelny chtějí být jisté, že dodržují GDPR, pak doporučujeme pověřence jmenovat. Každá organizace, i ta, která pověřence mít nemusí, totiž může jmenovat pověřence dobrovolně. Pokud však školní jídelna, která je samostatnou právnickou osobou (příspěvkovou organizací), nechce v současné době vydávat finanční prostředky na pověřence, jelikož tato funkce je samozřejmě placená, doporučujeme se obrátit s dotazem na Úřad pro ochranu osobních údajů, příp. vyčkat, zda se v nejbližších měsících Úřad pro ochranu osobních údajů k této problematice vyjádří.
Lze pověřence mezi jídelnami či jinými subjekty sdílet?
V případě, že by Úřad pro ochranu osobních údajů došel k závěru, že školní jídelny pověřence mít musí, může ho více organizací "sdílet". Jinými slovy, jedna osoba může vykonávat funkci pověřence pro vícero školních jídelen či kombinovat činnost pověřence pro školní jídelny, školy a jiná zařízení. V praxi tak obecní pověřenec bude často též pověřencem pro obcí zřízené příspěvkové organizace. Na druhou stranu toto bude klást vyšší požadavky na pověřence, jelikož by se měl orientovat ve všech oblastech, v nichž činnost pověřence vykonává.
Shrnutí
Pokud jste školní jídelna, která je součástí školy, není nutné v současnosti podnikat žádné další kroky ohledně pověřence, jelikož pověřenec vaší školy bude automaticky vaším pověřencem. Pokud jste však samostatnou právnickou osobou, pak jako první krok doporučujeme informovat se u svého zřizovatele, zda hodlá pověřence zajišťovat centrálně i pro vaši školní jídelnu. Pokud nikoliv, pak byste se jako ředitelé školních jídelen měli zamyslet, zda budete pověřence jmenovat teď "pro jistotu", nebo vyčkáte, jestli se situace do účinnosti GDPR nevyjasní.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost