Činnost školní jídelny ve 2. pololetí školního roku 2017/2018

Vydáno:

Článek je zaměřen na některé činnosti zařízení školního stravování (typicky školní jídelny) ve 2. pololetí školního roku 2017/2018, a to na činnosti vyplývající z nové právní úpravy nebo na činnosti, které často vyvolávají dotazy. Jednotlivé činnosti se vztahují jak na veřejné, tak i na neveřejné subjekty (školy). Pokud se některé činnosti vztahují pouze na veřejné školy, je tato skutečnost zdůrazněna.

 

Činnost školní jídelny ve 2. pololetí školního roku 2017/2018
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
ÚNOR, BŘEZEN
Na únor a březen připadají vedlejší prázdniny1):
-
pololetní prázdniny v pátek 2. 2. 2018,
-
jarní prázdniny v jednotlivých okresech, resp. obvodech hlavního města Prahy, v období od 5. 2. do 18. 3. 2018,
-
velikonoční prázdniny ve čtvrtek 29. března a pátek 30. března 2018.
Jak je známo, podle § 119 školského zákona zařízení školního stravování mohou poskytovat školní stravování také v době školních prázdnin. Zda bude zařízení školního stravování v době školních prázdnin poskytovat školní stravování, či nikoli, rozhoduje ředitel školy.
V případě zařízení školního stravování, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, jejichž zaměstnanci jsou odměňováni platem, je vhodné v únoru zkontrolovat zařazení zaměstnance do platové třídy, a to v souvislosti s novelou nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě2).
Tato novela nabyla účinnosti 1. 1. 2018. Ze změn, které mohou být důležité pro zaměstnance zařízení školního stravování, je dále vyčleněna (prostřednictvím srovnání v tabulce) pouze změna v případě 6. platové třídy povolání 2.05.02 Kuchař a 9. platové třídě povolání 2.05.06 Provozář.
V případě činností zařazených do jiných platových tříd odkazuji na nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I 2.05.02 Kuchař I
I---------I---------------------------------I--------------------------------I
I I Do 31. 12. 2017 I Od 1. 1. 2018 I
I---------I---------------------------------I--------------------------------I
I 6. I 1. Stanovování technologických I 1. Stanovování technologických I
I platová I postupů a jejich kalkulace při I postupů a jejich kalkulace při I
I třída I rozsáhlé výrobě jídel včetně I rozsáhlé výrobě jídel včetně I
I I kontroly jejich dodržování, I kontroly jejich dodržování, I
I I sestavování vlastních receptur, I sestavování vlastních I
I I jídelních lístků a zajišťování I receptur, jídelních lístků a I
I I správné gastronomické skladby. I zajišťování správné I
I I I gastronomické skladby. I
I I 2. Výroba náročných specialit I I
I I české kuchyně a kuchyní cizích I 2. Výroba náročných specialit I
I I národů, výroba specialit I české kuchyně a kuchyní cizích I
I I studené kuchyně pro bankety a I národů, výroba specialit I
I I recepce včetně sestavování I studené kuchyně pro bankety a I
I I vlastních receptur. I recepce včetně sestavování I
I I I vlastních receptur. I
I I 3. Výroba nejsložitějších I I
I I dietních jídel v rozsahu podle I 3. Výroba nejsložitějších I
I I dietního systému závazného ve I dietních jídel v rozsahu podle I
I I zdravotnických zařízeních, I dietního systému závazného ve I
I I například dieta bezlepková, I zdravotnických zařízeních. I
I I nízkocholesterolová, I I
I I nízkobílkovinová s omezením I 4. Výroba jídel s omezeními v I
I I tuků při akutní pankreatitidě. I dietním režimu nebo při I
I I Výroba jídel s dvojím a vyšším I zabezpečování preventivní a I
I I omezením. I léčebné výživy v rámci I
I I I standardizovaného poskytování I
I I I nutriční péče. I
I---------I---------------------------------I--------------------------------I
V případě povolání 2.05.02 Kuchař došlo ke změnám v katalogu prací zejména proto, že uvedení zaměstnanci vykonávající toto povolání jsou povinni dodržovat podmínky standardizovaného poskytování nutriční péče a závazných výživových norem. Jak je patrné z výše uvedené tabulky, do 6. platové třídy je nově zařazena práce spočívající ve výrobě jídel s omezeními v dietním režimu nebo při zabezpečování preventivní a léčebné výživy v rámci standardizovaného poskytování nutriční péče.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I 2.05.06 Provozář I
I---------I---------------------------------I--------------------------------I
I I Do 31. 12. 2017 I Od 1. 1. 2018 I
I---------I---------------------------------I--------------------------------I
I 9. I 1. Koordinace provozů I 1. Koordinace provozů I
I platová I velkokapacitních stravovacích I velkokapacitních stravovacích I
I třída I zařízení s celodenním provozem. I zařízení s celodenním provozem I
I I I nebo provozů určených pro I
I I I výrobu jídel pro rozsáhlé I
I I I skupiny strávníků se zásadně I
I I I rozdílnými stravovacími I
I I I potřebami, podmínkami a I
I I I návyky, například podle věku, I
I I I zdravotního stavu, kulturních, I
I I I náboženských a jiných I
I I I specifik. I
I---------I------------------------------------------------------------------I
Nově se v 9. platové třídě povolání 2.05.06 Provozář zohledňuje skutečnost, že náročnost koordinace provozů velkokapacitních stravovacích zařízení spočívá nejen v rozsahu činností (připravovaných jídel, kapacity zařízení), ale i v různorodosti činností, která je důsledkem odlišných stravovacích potřeb.
DUBEN, KVĚTEN
V dubnu bude vhodné přistoupit k závěrečné fázi přípravy na aplikaci Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Od 25. května 2018 se uvedené Nařízení začne používat při zpracování osobních údajů a v určité míře se dotkne i činnosti školních stravovacích zařízení3).
ČERVEN, ČERVENEC, SRPEN
Od června se zařízení školního stravování obvykle připravují na činnost v následujícím školním roce. V této souvislosti by měla vzít v potaz zkušenosti, které získala za první rok použití pravidel
-
souvisejících s povinností předškolního vzdělávání v mateřských školách a případných "dětí-neplatičů"4) a
-
změněných pravidel schvalování receptur dietního stravování5).
Pro ředitele mateřských škol je vhodné se seznámit se stanoviskem veřejného ochránce práv 6481/2017/VOP, ve kterém je uvedena následující právní věta:
Ředitelé a ředitelky mateřských škol musí na základě dohody se zákonnými zástupci stanovit rozsah a způsob stravování. Aby mohla být dohoda uzavřena, je nutné učinit jisté vstřícné kroky, pokud se objeví požadavky na alternativní stravování (vegetariánské, veganské). V případě, že by škola vyloučila jakoukoliv dohodu o možnosti donášet jídlo z domu, mohla by se dopustit nepřímé diskriminace z důvodu světonázoru
.6)
Při přípravě činnosti zařízení školního stravování v následujícím školním roce je nutné si také ujasnit skutečnost, která často vyvolává dotazy. Kdo má vykonávat dohled nad strávníky? MŠMT uvedlo již v čl. 10 odst. 3
Metodického pokynu k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
čj. 37014/2005-25 ze dne 22. 12. 2005, následující:
Zajištění dozoru nad žáky - strávníky v zařízení školního stravování přísluší vždy té právnické osobě, která vykonává činnost zařízení školního stravování. Způsob, jakým tento dohled bude zajištěn, je na rozhodnutí ředitele tohoto zařízení školního stravování
.7)
V prázdninových měsících zaměstnanci zařízení školního stravování často čerpají dovolenou. Čerpání dovolené určuje zaměstnavatel (až na některé výjimky8)). Jak je známo, určenou dobu čerpání dovolené je zaměstnavatel povinen písemně oznámit zaměstnanci alespoň 14 dnů předem, pokud se nedohodne se zaměstnancem na kratší době (viz § 217 odst. 1 zákoníku práce).
Čerpání dovolené však musí jak zaměstnavatel, tak zaměstnanec odlišovat od tzv. neplaceného volna. Neplacené volno nemůže zaměstnavatel zaměstnanci nařídit. Na neplaceném volnu se může zaměstnavatel se zaměstnancem pouze dohodnout.
SHRNUTÍ
Činnosti, které jsou pro zařízení školního stravování ve 2. pololetí školního roku 2017/2018 nové, spadají do oblasti odměňování (práce zařazené do platové třídy v souvislosti s novelou katalogu prací) a do oblasti zpracování osobních údajů [zpracování osobních údajů v souladu Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů)].
1 Viz
Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2017/2018
publikovaný ve Věstníku MŠMT č. 8/2017.
2 Viz nařízení vlády č. 399/2017 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a nařízení vlády č. 104/2005 Sb., kterým se stanoví katalog činností v bezpečnostních sborech, ve znění pozdějších předpisů
3 Podrobněji např. FRÝBOVÁ, A. Školní jídelny a právní důvody zpracování osobních údajů.
Speciál pro školní jídelny.
2017. č. 6.
4 Viz povinnost předškolního vzdělávání zakotvená v § 34 odst. 1 školského zákona, nemožnost rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání v případě dítěte, které plní povinnost předškolního vzdělávání dle § 35 odst. 2 školského zákona.
5 Viz § 2 odst. 5 vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů
6 Viz Evidence stanovisek ochránce. Dostupné z: www.ochrance.cz
7
Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy,
čj. 37014/2005-25 ze dne 22. 12. 2005. Metodický pokyn byl publikován ve Věstníku MŠMT č. 2/2006.
8 Viz § 217 odst. 5 a § 218 odst. 3 zákoníku práce

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče