Výuka plavání

Vydáno:

Vychovatelky, protože v naší škole probíhá výuka plavání, chodí pomáhat učitelkám před skončením hodiny asi 10 minut sušit hlavy dětí (na naší škole, kde máme menší bazén) a také děti doprovází při cestě na plavání (přechod od školy do městských lázní). Odvedou je spolu s paní učitelkou tam, potom čekají, než hodina skončí, a jdou s nimi zase zpět. Čekací dobu mohou vyplnit návštěvou města, ale musí se vrátit zase na stanovenou dobu a jako doprovod se vracejí zpět do školy. Tato činnost je považována za přímou pedagogickou, nebo nepřímou? Vychovatelky to měly dříve v úvazku, ale inspekce to vyhodnotila jako nepřímou pedagogickou činnost.

Výuka plavání
ODPOVĚĎ
Dotaz zřejmě směřuje k posouzení činnosti související s přesunem do budovy, ve které je bazén, nebo činnosti spojené s vysoušením vlasů (nikoli činnosti v „čekací době“, kdy lze „navštívit město“) a jejímu zařazení do kategorie přímé pedagogické činnosti a tzv. nepřímé pedagogické činnosti.
Z právního úhlu pohledu je však nutné nejprve zodpovědět jiné zásadní otázky:
a)
Čí vzdělávání se pomocí uvedených činností realizuje nebo organizuje?
b)
Jaké vzdělávání se poskytuje, resp. jaké vzdělávání se pomocí uvedených činností organizuje?
c)
Jaký druh práce vykonává (resp. má vykonávat) zaměstnanec, který doprovází žáky do budovy s bazénem a pomáhá žákům s vysoušením vlasů?
Z kontextu dotazu dovozuji následující:
a)
V případě výše uvedených činností souvisejících s plaváním se organizuje vzdělávání žáků základní školy (nikoli účastníků školní družiny).
b)
Pomocí těchto činností se organizuje výuka plavání, která je součástí základního vzdělávání a která se realizuje v souladu se školním vzdělávacím programem základní školy.
c)
Dotaz směřuje k zaměstnanci, který má v pracovní smlouvě sjednán druh práce „vychovatel“, resp. „vychovatel školní družiny“.
Pokud jsou uvedené předpoklady správné, pak lze konstatovat, že činnosti, pomocí kterých se organizuje výuka plavání (včetně zajištění přechodu žáků do budovy s bazénem a pomoci při vysoušení vlasů), nemá zajišťovat vychovatel školní družiny, ale učitel základní školy (případně asistent pedagoga, který spolupracuje s učitelem základní školy). Odsud dále plyne, že otázka zařazení uvedené činnosti do přímé, nebo tzv. nepřímé pedagogické činnosti vychovatele školní družiny je bezpředmětná.
Zařazení výše uvedené činnosti do kategorie přímé nebo tzv. nepřímé pedagogické činnosti vychovatele školní družiny má smysl tehdy, pokud se skutečně jedná
a)
o zájmové vzdělávání účastníků školní družiny realizované v souladu se školním vzdělávacím programem školní družiny, a proto
b)
o činnost odpovídající druhu práce „vychovatel“, „vychovatel školní družiny“.
Vychovatelé školní družiny vykonávají přímou výchovnou činnost (§ 2 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění). Přímá výchovná činnost je v zákoně č. 563/2004 Sb., v platném znění, označena legislativní zkratkou „přímá pedagogická činnost“. Přímá pedagogická činnost je obecně charakterizována v § 2 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., v platném znění, jako přímé působení na vzdělávaného, kterým pedagogický pracovník uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního právního předpisu (tj. podle školského zákona).
Zda vychovatel školní družiny v době přesunů do budovy, ve které se nachází bazén, v době, kdy jsou účastníci školní družiny v šatně bazénu atd., vykonává přímou pedagogickou činnost, nebo tzv. nepřímou pedagogickou činnost, vyplývá z jejího obsahu.
Pokud vychovatel v této době přímo působí na účastníka školní družiny a uskutečňuje výchovu a vzdělávání v souladu se školním vzdělávacím programem školní družiny (např. proto, že touto činností realizuje zájmové vzdělávání v oblasti vymezené školním vzdělávacím programem školní družiny jako Výchova ke zdravému životnímu stylu, Dopravní výchova), pak vykonává přímou pedagogickou činnost.1) V opačném případě vykonává tzv. nepřímou pedagogickou činnost (typicky dohled nad účastníky školní družiny).
Na závěr upozorňuji, že i tzv. nepřímá pedagogická činnost se vykonává v pracovní době, tj. je zahrnuta „do úvazku“.
1 Stejný názor vyslovuje MŠMT, když konstatuje: „Za přímou pedagogickou činnost se také ve školní družině považuje veškerá práce vychovatelů s dětmi/žáky, kterou se naplňuje školní vzdělávací program školní družiny.“ (viz materiál MŠMT obsahující část Pracovní doba pedagogických pracovníků a rozsah přímé pedagogické činnosti. [online]. [cit. 2018-10-11]. Dostupný z: http://www.msmt.cz/file/48393).

Související dokumenty