Výtvarné činnosti ve školní družině

Vydáno:

Maluji, maluji obrázky a tvary, čtverce, kolečka, elipsy, nejrůznější čáry. Obrázky jsou barevné, na pohled plné kouzel, malíř, co je vyčaroval, různé techniky zkoušel. Malování, čarování všechny malíře láká, časně ráno, po obědě, večer, když se smráká.

 

Výtvarné činnosti ve školní družině
Naděžda
Kalábová,
Základní škola Prostějov
Svět barev a fantazie je světem dětí. Děti velmi rády tvoří, kreslí a malují. Tyto činnosti patří ve školní družině k těm nejoblíbenějším.
Základním úkolem výtvarných činností je formování estetického cítění, probouzení tvořivosti a fantazie, objevování nových postupů, materiálů a nástrojů. Děti se prostřednictvím výtvarných činností učí vyjadřovat své pocity, myšlenky a zážitky. Pracují individuálně, ale mohou pracovat i ve skupinkách. Vzniklé práce samy představují, aktivně se podílejí na výzdobě třídy, školy, účastní se nejrůznějších výtvarných soutěží. Prostřednictvím výtvarné výchovy se seznamují také s kulturními památkami, výtvarnými díly, s lidovými tradicemi a zvyky.
Cílem výtvarných činností je:
-
Rozvíjet citové a smyslové schopností vnímání a soustředěného pozorování.
-
Upevňovat individuální schopnosti.
-
Vytvářet příležitosti pro spolupráci.
-
Získávat zkušenosti s prací s různými materiály a nástroji.
-
Rozšiřovat smyslové vnímání.
-
Motivovat k pestré a námětově bohaté činnosti.
-
Využít volný čas efektivním způsobem.
-
Osvojovat si a dodržovat pravidla slušného chování.
-
Zvyšovat emocionální a estetické vnímání.
-
Rozvíjet vlastní tvůrčí uměleckou činnost.
-
Nabývat zkušeností při organizaci výstav dětských prací.
-
Získávat praktické a teoretické poznatky o malbě, kresbě, grafických technikách, užitém umění, o práci s různými materiály, o modelování a prostorovém vytváření.
-
Utvářet kladný vztah k výtvarnému umění a celé oblasti výtvarné kultury.
Děti řeší přiměřené úkoly v plošných i prostorových pracích, chápou vzájemné souvislosti zobrazovaných předmětů, uplatňují při práci představivost a fantazii, výtvarné myšlení ve vlastním výtvarném projevu. Využívají základní klasifikaci barev, světelný a teplotní kontrast, pochopí výrazové vlastnosti barvy, prohlubují si schopnost vhodné kombinace barev. Uvědomují si, že výtvarné umění patří ke kulturnímu bohatství národa
U menších dětí začínáme spontánním dětským projevem, hrou s barvou a tvarem. Zájem dětí vyvoláme prohlížením obrázků v knihách, sledujeme výtvarné zobrazení zvířátek, pohádkových postav. V životě dětí mají také velký význam hračky, loutky, zfilmované pohádky. Učíme děti poznávat výrazovost a vlastnosti barev, rozvíjíme vnímavost a citlivost ke světu barev. Při dalším výtvarném tvoření rozvíjíme výtvarné myšlení, představivost a fantazii. Při takovém tvoření nabízíme dětem nejrůznější techniky a materiály. Děti vedeme k experimentování, poznávání materiálů, jejich vlastností a výrazových možností. Tím, že děti pracují s barvou, tvarem, linií, prostorem a materiálem, poznávají jeho výrazové vlastnosti. Děti se učí pojmenovávat tvary prostorové - koule, krychle, válec, a plošné - kruh, čtverec, obdélník, a jejich vlastnosti - kulatý, hranatý, křivý, rovný. S představami dochází i k rozvíjení slovní zásoby.
Děti pracují na základě vlastního výtvarného vidění, představ a zážitků, na základě možnosti dětského sebevyjádření. Podle námětu potom vybíráme formát a druh kreslicího papíru, ale i vlastní techniku. U ilustrací pohádek a říkanek, při tzv. výtvarné hře, sledujeme kromě výtvarné činnosti i rozvoj vyprávěcích a vyjadřovacích schopností, vnímání tvarového a barevného zobrazení.
Při kreslení sledujeme rozvoj motoriky, správný pohyb ruky.
Zajímavá hra je také s barevnými skvrnami či stopami, které lze dotvářet na základě představy a fantazie zajímavým způsobem. Děti se při takové činnosti učí poznání barev základních i smíšených, světlých i tmavých, teplých i studených, hustých a řídkých, uvědomují si a rozpoznávají různou škálu barev a jejich kontrastů. Získané zkušenosti nadále využívají při dalším výtvarném tvoření.
Hra s barvou může být o to zajímavější, přidáme-li k tomu hravé činnosti a experimenty. Například malování houbičkou, obrázek vytvořený tiskem korků, obrázek vytvořený mačkáním papíru namáčeným v barvě, malování kuličkou, malování kancelářskými sponkami, malování zmizíkem, malování špejlí
Nabídka oblíbených výtvarných činností
Kresba
- tužka, pastelky, voskovky, pastel, křída
Na papír, chodník, fólii, skleničku. Dbáme na využití plochy, správné držení tužky.
Malba
- vodovými, temperovými, akrylovými barvami. Na papír, textil, sklo. Zkoušíme, jakou mají jednotlivé barvy vlastnosti, jak se nanášejí, překrývají, zapouští. Dbáme na čistotu práce, správné držení štětce.
Tvořivé hry
- veselá písmenka. Ilustrace k básni; hračka, loutka, maňásek v životě dítěte; výtvarné vyjádření čteného textu - aktivní práce s ilustrací; výtvarné vyjádření pohybu - proudění vody
Koláže
- využíváme rozmanitý materiál (noviny, časopisy, textil, knoflíky, písek, dřívka, listy aj.). Dbáme na správné nanášení lepidla.
Tisk
- pracujeme s gumovými razítky, vyrábíme tiskátka z brambor, pěnové hmoty, houbiček na nádobí. Tiskneme na papír, textil.
Mozaika
- papírová, kamínky, korálky
Jiné techniky
- rezerváž (inkoust a zmizík), frotáž (listy, krajky, vlnitá lepenka)
3D tvorba
(prolínání s pracovními činnostmi) - tvorba korálků, vánočních ozdob, kraslic, papírových květů, girlandy, hrátky s krabicemi

Související dokumenty