S pohlednicí kolem světa

Vydáno:

Lepší než obrázky jen z počítače stahovat je hlídat schránku a z pohlednic se radovat. To se pak jinak poznává svět, když přijde pohled a na něm pár vět. Prohlížíme obrázky a v mapách je pak hledáme a klademe si otázky, co všechno ještě neznáme.

S pohlednicí kolem světa
Mgr.
Kateřina
Konvalinová,
učitelka, MŠ Milánská, Praha 10
Žijeme v multikulturní době, kdy se děti setkávají a stále častěji budou setkávat s cizinci. Měli bychom děti naučit, aby se odlišnosti nebály, neodsuzovaly ji, ale naučily se ji brát jako příležitost k poznávání. V naší třídě se sešlo dokonce několik dětí s odlišným mateřským jazykem.
I proto vznikl tento celoroční projekt "S pohlednicí kolem světa". Chtěla jsem tento projekt ještě více přiblížit dětem, aby pro ně byl zajímavější a více poutavý - než se učit o světadílech, zemích, městech pouze z atlasů a knih. Co prostě oslovit někoho přímo z těchto míst, zda by nám neposlal pohlednici? Vždyť posílání pohlednic z výletů a cest vždy patřilo k cestování. Ano, dnes už je posíláme asi o dost méně. Vše lze poslat v mžiku přes internet, pouhým stisknutím jednoho tlačítka. Ale právě tyto pohlednice měly a stále mají své kouzlo. Prohlížíte si známku, písmo toho, kdo vám píše. Pohlednice může přijít pomuchlaná, zmáčená či špinavá. A všechny takové příběhy tato malá kartička s obrázkem může vyprávět. Však také často musí absolvovat dlouhou cestu. No a pak si ji můžete vystavit. Obrázek v mobilu už si nikdo nepřipne na lednici.
Oslovila jsem tedy své známé v zahraničí s prosbou o zaslání pohlednice. Tím jsem ale ještě neskončila. Se stejnou prosbou jsem oslovila i česká velvyslanectví po celém světě. Je pravda, že jsem ani nečekala, kolik velvyslanectví se ozve a kolik lidí se do projektu zapojí. Někteří si opravdu dali práci. A to se cení. Není to, jako když pošlete MMS. Je třeba věnovat tomu trochu času. Musíte pohlednici koupit, něco napsat, a pak s tím zajít na poštu. Pro tuhle uspěchanou a internetem zhýčkanou dobu je to docela dost úkonů pro jednu malou pohlednici.
Někteří nám poslali dokonce několik pohlednic, a to z různých pošt, aby k nám vůbec některá došla. Z velvyslanectví z Tokia poslali složeného jeřába a krásné papíry na origami, aby si to děti mohly také vyzkoušet. Z Istanbulu přišly pro děti přívěsky s typickým modrobílým okem. A pan velvyslanec z Kuvajtu dokonce několik měsíců hledal pohlednice, aby nám je mohl zaslat. S velkou slávou mi pak posílal e-mail, že se jeho ženě podařilo sehnat několik místních pohlednic na tamním tržišti. A takových příběhů a krásných a milých slov z ostatních velvyslanectví je mnoho.
Když se projekt rozeběhnul a čím více pohlednic nám přibývalo pověšených po třídě, tím bylo zajímavější pozorovat, jak projekt našeho cestování děti více a více vtahuje do poznávání světa. Pohlednice se pro děti stávají osobními. Jsou adresovány právě jim. Po třídě visí mapy světadílů, které společně děti vybarvily, pohlednice, kam jen se podíváš, stírací mapa světa, do které si značíme, odkud nám přišly pohlednice.
Také spolupracujeme se zahraničními školami. S dětmi jsme pro ně natočili video, kde jsme představili náš běžný den. Dostali jsme od dětí poštou kromě pohlednic i krásné obrázky a fotografie. Myslím, že je to vhodná příležitost k navázání další spolupráce s pedagogy a vrstevníky v zahraničí a i děti samy se mohou zapojit do psaní či kreslení dopisů a vzkazů. O to je to pro ně zajímavější, když právě na jejich dopis pak někdo odpoví.
Vše se děti učí a poznávají zážitkovou formou. Když jsme probírali Asii, děti zkoušely psát černou tuší kaligrafické znaky z čínské abecedy, skládaly origami, zkoušely jíst hůlkami nebo vařily čaj. Uspořádali jsme veřejnou přednášku o Nepálu, kdy dobrovolné vstupné bylo věnováno přes velvyslanectví v Novém Dillí do tamní školy. Stavěli jsme papírové iglú, když jsme probírali Arktidu a Antarktidu. A samozřejmě jsme zapojili také rodiče. Ti nám přinášejí do třídy zajímavé knihy, suvenýry z cest a podílejí se i na posílání pohlednic. Jeden tatínek nám přivedl kolegu z Íránu, který dětem povyprávěl, jak to u nich vypadá, ukázal, jak se píše, a využil moderní techniky k tomu, aby se přes video spojil se svou dcerkou a společně se s dětmi pozdravili.
Další zajímavou akcí byla návštěva pana velvyslance z Baghdádu, Jana Vyčítala. Ten si připravil pro děti krásnou prezentaci, ve které je seznámil s tím, jak to tam vypadá, jaké jsou tam domy, co se jí, jaké jsou tam sladkosti apod. Dokonce nám přivezl jednu zajímavost, kterou nám dal jako hádanku. Poslal nám kolovat černou, tvrdou kouli a my jsme hádali, co to může být. Prohlíželi jsme, osahávali a očichávali a nemohli jsme na to přijít. Nakonec jsme se dozvěděli, že je to na slunci sušená limetka, ze které si tam vaří čaj (Chai noomi Basra). Ten používají na podporu trávení, při průjmu či nevolnosti. Každé dítě si svou limetku odneslo domů.
Snažíme se hodně zapojovat kooperativní činnosti, kdy děti pracují ve skupinkách. Také nás v projektu provází plyšák, "Chlupáč Světoběžník". Ten na víkend cestuje k dětem. Díky fotografiím, které rodiče pořídí, se tak ostatní děti mohou podívat, jak to v ostatních rodinách vypadá, jak tráví čas apod. A dětem s odlišným mateřským jazykem pomáhá při rozvoji češtiny a odstraňuje jejich strach z konverzace.
Projekt stále probíhá a nekončí. Ještě nás čeká spousta zajímavého cestování a objevování. V nejbližší době karneval kolem světa, dopis od dětí z Paříže. Už se moc těšíme. Vždyť náš svět je tak krásný a zajímavý a díky tomu se nám nabízí nepřeberné množství námětů pro zajímavou práci s dětmi.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I S pohlednicí kolem světa I
I----------------I-----------------------------------------------------------I
I Délka I Celoroční projekt I
I realizace I I
I----------------I-----------------------------------------------------------I
I Věková skupina I 6-9 let I
I----------------I-----------------------------------------------------------I
I Dílčí cíle I Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a I
I I vytváření pozitivního vztahu k němu. Vytváření I
I I elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i I
I I technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a I
I I neustálých proměnách. Vytváření povědomí o existenci I
I I ostatních kultur a národností. Vytvoření povědomí o I
I I vlastní sounáležitosti se světem, živou a neživou I
I I přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí. I
I I Seznamování se se světem lidí, kultury a umění, osvojení I
I I si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije. I
I I Rozvoj kooperativních dovedností. Vytváření prosociálních I
I I postojů. I
I I Posilování přirozených poznávacích citů. I
I----------------I-----------------------------------------------------------I
I Očekávané I Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí. I
I výstupy I Orientovat se ve známém prostředí. Mít povědomí o širším I
I I společenském, věcném, přírodním, kulturním prostředí. I
I I Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a I
I I pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý - jak svět I
I I přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o I
I I existenci různých národů a kultur, různých zemích, o I
I I planetě Zemi, vesmíru apod.). I
I I Chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je I
I I každý jiný, že osobní, resp. osobnostní odlišnosti jsou I
I I přirozené. I
I----------------I-----------------------------------------------------------I
I Realizace I Projekt je rozdělen na několik částí - Vesmír, Afrika, I
I projektu I Jižní a Severní Amerika, Austrálie, Antarktida, Asie, I
I I Evropa. I
I----------------I-----------------------------------------------------------I
I Pomůcky I Hlavními pomůckami jsou mapy, atlasy, glóbus, obrázky, I
I I pohlednice ze světa, videa, interaktivní tabule. I
I----------------I-----------------------------------------------------------I
I Ukázky I Motivace k poznávání probíhá za pomoci pohlednic a I
I jednotlivých I dopisů, které nám přijdou poštou. I
I činností I I
I I - Písnička s pohybem - Cestovní. I
I I - Práce s keramickou hlínou - planety, tučňáci, stavba I
I I města apod. I
I I - Skládání origami, aktivity na jemnou motoriku s I
I I čínskými hůlkami, malba kaligrafického písma tuší. I
I I - Společná práce na vytváření velkých nástěnných map I
I I světadílů. I
I I - Beseda s panem velvyslancem z Baghdádu. Návštěva kolegy I
I I od jednoho z rodičů z Íránu. I
I I - Společná práce při vytváření plakátu o Praze pro děti I
I I do zahraničí. I
I I - Stavba sněžného iglú z kartonu. I
I I - Karneval kolem světa - masky a aktivity motivované I
I I národnostmi z celého světa. I
I I - Chlupáč světoběžník - plyšák, který cestuje na víkend s I
I I dětmi domů. I
I I - Vzdělávací programy na interaktivní tabuli. I
I I - Práce s mapou. I
I I - Vytváření vlajky z víček od PET lahví. I
I I - Psaní dopisů do zahraničí. I
I I - Práce s videem a fotografií. I
I----------------I-----------------------------------------------------------I

Související dokumenty