Ohlédnutí za letošním Celostátním seminářem vychovatelek a vychovatelů školních družin a školních klubů

Vydáno:

V prvních červnových dnech proběhl již tradičně v prostorách Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání v Praze 9 "Celostátní seminář vychovatelek a vychovatelů školních družin a školních klubů". Akci pořádal jako každoročně Národní institut pro další vzdělávání (NIDV) ve spolupráci s Asociací vychovatelů školských zařízení (AVŠZ). V sále zaplněném do posledního místa se sešlo na 170 pedagogických pracovníků z celé republiky.

Ohlédnutí za letošním Celostátním seminářem vychovatelek a vychovatelů školních družin a školních klubů
Mgr.
Hana
Kalinová,
redaktorka a PR manažerka NIDV
NIDV se podpoře činnosti unikátního sytému školních družin a klubů věnuje dlouhodobě a tento seminář se konal již 12. rokem. Hlavním cílem dvoudenního setkání bylo přispět k prohloubení odborných znalostí vychovatelek a poskytnout jim příležitost k vzájemné výměně zkušeností z práce s dětmi v jejich volném čase. Celostátní semináře také mají podpořit tuto profesi v jejím společenském uznání, které se rok od roku zvyšuje.
"Dnes už si většina ředitelů škol uvědomuje roli, kterou školní družiny při utváření celkové image a kvality školy sehrávají. Přibývá také rodičů, kteří si pro své dítě volí školu právě podle toho, zda v ní je školní družina či klub a jaké aktivity tato zařízení dětem po vyučování nabízejí. Tato skutečnost se odráží i v tom, jak se za poslední léta zásadně změnilo a mění postavení vychovatelek školních družin, jejich podpora ze strany vedení školy a uznání jejich práce ve společnosti," uvedla k této akci ředitelka pořádající organizace Mgr. et Mgr. Helena Plitzová v Bulletinu, který NIDV každý rok k Celostátnímu semináři vydává a o který je mezi vychovatelkami velký zájem.
V zahajovacím plénu semináře přivítal náměstek NIDV PaedDr. Josef Rydlo všechny účastníky a hosty. Poté se ujal slova ředitel odboru pro mládež MŠMT Mgr. Michal Urban a seznámil přítomné s aktuálními změnami ve financování školních družin. Poté uvedl: "Význam školní družiny v současné době roste. Je to i díky tomu, že spousta mladých lidí je v situaci, kdy potřebují chodit do práce, a pokud neseženou školní družinu, řeší poměrně zásadní problém s fungováním své rodiny. A politici to vědí. To znamená, že máme zatím nejsilnější podporu za dobu, co jsem na ministerstvu."
Se svými příspěvky dále vystoupili Mgr. Michal Peterka z MŠMT, Mgr. Tomáš Pavlas z České školní inspekce, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D., z NIDV a lektoři Mgr. Jan Vodička a RNDr. Milan Macek, CSc. Milan Macek poté odpovídal na nejčastěji kladené dotazy týkající se legislativního rámce činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání. Předsedkyně AVŠZ Vladislava Lukešová přednesla zdravici a při neformálním a srdečném vystoupení poděkovala osobnostem, které se nejvíce zasazují za zlepšení podmínek pro práci školních družin a klubů - především bývalému poslanci a zakladateli AVŠZ Mgr. Petru Kořenkovi, vedoucí oddělení zájmového a neformálního vzdělávání MŠMT Mgr. Ing. Andree Šimákové a metodičce pro zájmové a neformální vzdělávání NIDV Jitce Rydvalové.
Jedenáct vzdělávacích dílen
Po vystoupení hostů následoval vlastní program celostátního setkání podle volby každého z účastníků. A program byl opravdu bohatý - na výběr měli jedenáct tzv. vzdělávacích dílen, v nichž se pod vedením zkušených lektorů mohli seznámit s aktuálními tématy zájmového a neformálního vzdělávání a s novými trendy výchovné práce. Některé z dílen byly zaměřeny více prakticky a nabízely například možnost poznat novinky ze světa deskových her, tak jak je prezentoval osvědčený a oblíbený lektor Mgr. Jan Vodička. Příklady z praxe a nácvik rychlých reakcí pro zvládání agresivity dětí a mládeže zase nabízel ve své dílně Mgr. Jan Gabriel Szutkowski. PaedDr. Zdeňka Kašparová se věnovala problematice integrování žáků s poruchami učení nebo chování, Mgr. Barbora Polívková zase otázkám vytváření a udržení bezpečného klimatu v kolektivu. Řešením problémů souvisejících s riziky, která jsou spojena s odpovědností pedagoga, se zabývali účastníci dílny JUDr. Karla Kašpara. Novinkou letos byla dílna hlasové pedagožky PaedDr. Aleny Tiché, Ph.D., která poskytovala návody, jak se vyhnout hlasové únavě.
Výstava žákovských výrobků
V průběhu semináře účastníci zhlédli pestrou výstavu prací žáků školních družin a klubů a nabídku dalších vystavovatelů, jejichž produkty jsou zaměřeny na děti a mládež. Z dětských výrobků byla pořízena fotodokumentace, která se stane podkladem pro knižní publikaci, určenou jako inspirace vychovatelkám.
O tom, že setkání, a zvláště vzdělávací dílny byly přínosné, svědčí vyjádření samotných účastnic. Shodovaly se na tom, že jsou pro ně zdrojem nových poznatků, nápadů, a především potřebného elánu a nadšení. Například vychovatelka ze Základní školy a Mateřské školy Raškovice Dagmar Vepřeková hodnotila celostátní seminář jako "úžasný" a dále nám sdělila: "Absolvovala jsem ho po druhé a jsem zase nadšená. Myslím, že také moje tři kolegyně se mnou souhlasí. Opět jsem se zase cítila mezi svými a mohla sdílet stejné problémy a stejné radosti."

Související dokumenty