Jako v pohádce

Vydáno:

Jako v pohádce se ocitly děti ze školní družiny. A jak vypadal pohádkový svět dětí? A co všechno společně prožily? Pokud jste zvědaví a máte rádi pohádkový svět, můžete se s námi do pohádky podívat. A při troše fantazie prožít neuvěřitelné chvíle plné zábavy. Podle našeho návodu se můžete společně s kamarády přenést do světa fantazie, vymýšlet vlastní pohádku, porovnávat vlastnosti princů a princezen, nahlédnout do zámecké kuchyně, sbírat poztrácené knoflíky princezny, sestavit jídelníček pro mlsnou princeznu, pozorovat zvířata a rostliny v zámecké zahradě nebo vyrobit z papíru celé království.

Jako v pohádce
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24
Nabízené úkoly a hry, které objevíte níže, si můžete upravit a přepracovat dle libosti.
Pohádka zvyšuje představivost, ovlivňuje city a nápady dítěte, podněcuje k zamyšlení a nejrůznějším úvahám. My jsme tentokrát využili k nejrůznějším hrám a činnostem dětem velmi známou pohádku podle předlohy Boženy Němcové „Potrestaná pýcha“. Pohádka je dětem dobře známá nejen textově, ale téměř každoročně ji mohou zhlédnout na televizní obrazovce jako pohádku „Pyšná princezna“.
Pohádku jsme využili jako zajímavou možnost rozvíjející fantazii, myšlení, ale především jazykovou tvořivost. Žáci při realizaci nabízených činností vztahujících se k uvedenému námětu měli možnost využít vlastní nápady, myšlenky a představy, které pozitivně působí na celou dětskou osobnost. Vedou k rozvíjení slovní zásoby, vyjadřovacích a komunikačních schopností, vhodnému používání mluvnických jevů, rozšiřují slovní zásobu, vybízejí k pestré a mnohotvárné činnosti.
Výstupem uvedených činností může být například příprava vystoupení pro rodiče, děti z jiných oddělení, pro babičky a dědečky, přátele školy. Díky nabízeným aktivitám vznikne i mnoho hezkých výrobků, které oživí prostředí, jež je dětem velmi blízké a v němž se pohybují a tráví většinu volného času po vyučování.
REALIZACE
Pohádkový plakát
Cíl: rozvíjet tvořivost na základě představ a fantazie
Úkol: Vytvoř návrh plakátu, upoutávku k dobře známé nebo vlastní pohádce.
Pomůcky: nepotřebné časopisy, lepidlo, nůžky, výtvarné potřeby, balicí papír
Časový rozsah: 2× 45 minut
Při motivaci je dobré vycházet ze smyslových zkušeností dětí. Před zahájením tvůrčí činnosti je důležitý rozhovor, který povzbudí představivost a podnítí tvořivost. Při vytváření je důležité dětem do jejich práce příliš nezasahovat, pouze je usměrňovat.
Děti se nejprve seznámí s tématem na základě kolektivní diskuse o tom, jak by měl pohádkový plakát vypadat. Všechny postřehy, nápady a myšlenky zapisujeme na tabuli. Po úvodním rozhovoru se děti pouštějí do samotné tvůrčí činnosti. Ve dvojicích mají za úkol vytvořit plakát - upoutávku k pohádce, kterou budou v nejbližší době promítat v kině. Každá dvojice si může připravit nejrůznější materiály, obrázky z novin a časopisů. Plakát by měl být pro ostatní zajímavý. S dětmi se dohodneme, že bude obsahovat název pohádky a hlavní postavy, které v ní hrají.
Obměna: Děti pracují ve skupinkách po třech. Tvořit mohou na čtvrtku nebo na balicí papír, pokud chtějí využít větší plochu. Balicí papír si rozloží na podlaze a aby se nevlnil nebo nepotrhal, okraje připevní průhlednou lepicí páskou.
Hotovými obrázky můžeme vyzdobit oddělení školní družiny, třídu nebo chodby školy a uspořádat pohádkovou výstavu pro ostatní žáky, učitele i rodiče.
Nová pohádka
Motivace: Společně s žáky si vybereme známou pohádku a podobným způsobem, který naleznete níže pod tímto textem, s ní zkusíme pracovat. Zvolit si můžete stejnou pohádku, která je jako vzor rozpracovaná a uvedená v příkladech.
Děti nejprve navrhovaly různé pohádky, ale nakonec zvítězila „Potrestaná pýcha“ od Boženy Němcové.
Než začneme navrhovat a vymýšlet tvořivé pohádkové úkoly, společně si pohádku přečteme, několika větami shrneme obsah, stručně zhodnotíme chování princezny, jejího otce a dalších možných postav.
(Pohádka vypráví o tom, jak mladý král Miroslav, vládnoucí moudře a spravedlivě ve své zemi, probudil v pyšném srdci krásné princezny Krasomily, dcery vladaře Půlnočního království, lásku k lidem a úctu k práci.)
Poté se děti rozdělí do skupin a vyzkoušejí si hru na básníky, kteří se snaží vymyslet novou veršovanou verzi pohádky, a to tak, aby zaujala širokou veřejnost (čtenáře, posluchače, diváky). Na vytváření textu ponecháme 2 × 15 minut. K vytváření textu použijí žáci kancelářský papír. Při vytváření se zaměří na děj pohádky. Žáci si představují, že se proměnili v samotnou princeznu Krasomilu, a snaží se promlouvat jako princezna.
Po dokončení texty předvedou ostatním dětem. Při prezentaci využijí prvky dramatizace, vlastní pohybové dovednosti. Při názorné ukázce mohou zazpívat i úryvek pohádkové písně, která je známá z filmové verze pohádky.
Posuzujeme tvořivost každého herce a přizpůsobivost ostatních herců, ochotu ke hraní a dramatickému pohybovému projevu.
Po dokončení textů všech skupin vybereme vhodné verše a sestavíme celistvý text nové pohádky.
Příklad:
Pyšná princezna
Jsem překrásná princezna Krasomila
a nejsem na nikoho milá.
Všem kolem sebe jen poroučím,
mile se umívat neumím.
Dovedu být někdy nafoukaná,
jsem příliš pyšná, mladá dáma.
Bydlím v Půlnočním království,
kde proradní rádcové jsou na lidi zlí.
Před časem vdávat jsem se nechtěla
a nikoho ráda jsem neměla.
Pokračování veršování si jednotlivé skupiny domyslí samy.
Pohádkové postavy a jejich vlastnosti
Cílem hry je rozvíjet myšlení, rozšiřovat slovní zásobu a uplatnit znalosti z četby, vyjádřit vlastní představy. Hlavními pohádkovými postavami jsou princezna Krasomila a král Miroslav.
Žáci předvádějí princeznu (panovačnou, pracovitou, usměvavou, upovídanou, zamyšlenou, smutnou) slovně, mimikou v obličeji, pohybem celého těla, předvádějí nejrůznější pohádkové scény a řemesla, se kterými se v průběhu pohádky setkali. Vyjádřením pocitů, napodobováním si uvědomují nejrůznější lidské vlastnosti.
Jakmile si vyzkoušejí nejrůznější scény, navrhují, jak by mohli „pohádkovou hru“ zdokonalit, aby co nejvíce upoutali zájem obecenstva. Žáci se předháněli v nápadech. Některé děti navrhly, že svoje vystoupení obohatí vhodným ošacením pohádkových postav, jiná dvojce vymyslela vytvoření papírových loutek, doplnění pohádky vhodnými ilustracemi. Další vytvářeli pohádkové leporelo a výborným nápadem bylo doplnění zapůjčenými látkovými maňásky.
Při této činnosti žáci dostali velký prostor k seberealizaci, prezentovali před ostatními vlastní nápady. Závěrem potom všichni společně diskutovali o tom, která prezentace pohádky je nejvíce zaujala a proč, zda byl úkol jednoduchý, nebo příliš složitý.
Pohádkové otazníky
Cíl: uplatnit znalosti z četby, rozvíjet myšlení, rozšiřovat slovní zásobu
Pomůcky: papírové proužky s větami
Úkol: Doplň správnými odpověďmi nedokončené věty.
Nejprve si připravíme papírové proužky s nedokončenými větami, které se vztahují k nejrůznějším pohádkám.
-
Jméno autorky pohádky „Potrestaná pýcha“ ..... Božena Němcová
-
Jméno pyšné princezny ..... Krasomila
-
Jméno krále, který se o princeznu ucházel ..... Miroslav
-
Kým se musel král stát, aby získal princeznu? ..... zahradníkem
-
Otci princezny radili proradní ..... rádcové
-
Vyber jednu z uvedených vlastností, která nejlépe vystihuje princeznu Krasomilu - milá, krásná, pyšná
-
Vyber jednu z uvedených vlastností, která nejlépe vystihuje krále Miroslava - hodný, mladý, schopný, moudrý, pracovitý, laskavý
-
Co zakázal otec Krasomily ve svém království? ..... zpívat
-
Co napravilo princeznu? ....... láska a pracovitost
Žáci se posadí na koberec do kroužku a v pořadí tak, jak sedí vedle sebe, doplňují správně připravené věty.
K realizaci hry s větami využijeme papírové proužky. Společně s žáky můžeme také připravit podle vzoru věty další. Žáci nastříhají papírové proužky, napíší na ně vymyšlené nedokončené věty vztahující se k dohodnuté pohádce nebo mohou tvořit věty rozšířené o další pohádkové náměty. K realizaci hry s větami můžeme stanovit různá kritéria - využití pohádek pouze jednoho autora, pohádek o princeznách, pohádek podle předložených ilustrací...
Všechny kartičky zamícháme v krabičce a každé dítě si jednu vylosuje. Pokud chybějící slovo doplní, odpoví správně, kartičku si ponechá, pokud nezná, jaké je chybějící slovo, kartičku vrátí do krabičky. Jakmile se všichni vystřídají, pozměníme pravidla hry. A to tak, že děti doplní chybějící slovo a také ho využijí k vytvoření vlastní věty, jejíž součástí je právě ono doplněné slovo. Princip využití v českém jazyce spočívá v tom, že stanovíme a poté obměňujeme počet slov pro vytvoření informativní věty.
Popletená pohádka
Cíl: rozvíjet fantazii, myšlení, představivost, využít znalostí pohádek
Úkol: Vymysli novou verzi pohádky.
Pomůcky: kreslicí potřeby
Úkol 1: Vymysli popletenou pohádku o králi Miroslavovi a princezně Krasomile.
Úkol 2: Rozlušti tajemnou šifru.
Žáky nejprve motivujeme opakováním děje pohádky. Potom jim navrhneme hru s textem, který dostanou za úkol na základě vlastní fantazie nově přepracovat. Hlavními postavami však zůstanou král Miroslav a princezna Krasomila. Děti při vytváření textu pracují samostatně, vymýšlet mohou i nový název vlastní vytvořené pohádky. Při této činnosti děti dostávají velký prostor pro uplatnění vlastních myšlenek a fantazie.
Závěrem společně hodnotí, která nově vytvořená pohádka je nejvíce zaujala a proč, zamýšlejí se nad tím, jak se změnily pohádkové postavy, zda to byla proměna pozitivní, či negativní, co bylo impulzem k jejich proměně... Jakmile se všichni vystřídají, dáme slovo ostatním, kteří posuzují, zda byly informace pravdivé, či smyšlené.
Příklad:
V nedalekém království žil překrásný mladý král Miroslav a byl velice pyšný. O jeho kráse se povídalo široko daleko. Jednoho dne se o něm doslechla princezna Krasomila, která by se ráda vdávala, a proto se rozhodla, že jeho zemi navštíví. Vydala se tedy na cestu. Když dojela na místo, k Miroslavovi se nedostala. S nikým nechtěl mluvit, nikoho nechtěl vidět a už vůbec ne nějakou princeznu. Celé dny byl zavřený ve svém pokoji a stále počítal. Byl pyšný sám na sebe, protože mu šla výborně matematika. Nevycházel ven, neposlouchal ptačí zpěv, nevěděl, jaké to je, když pohladí sluníčko.
Princezna se nevzdávala a přemýšlela, jakým způsobem se ke králi dostane. Proto sestavila pohádkovou šifru a poslala posly, kteří ji králi předali.
D111N222E333S V111
Z111Á222M333E444C555K666É777
Z111A222H333R444A555D666Ě777.
Princ zprávu přijal a začal počítat čísla. Dlouho nemohl přijít na to, co sdělení znamená. Venku se začalo stmívat a princ z ničeho nic vyběhl do zahrady, protože byl zvědavý, kdo tajemnou šifru vytvořil. Víte děti, jaké na něho čekalo překvapení? (Rozluštěte šifru a dovyprávějte pohádku do konce.)
Řešení: Dnes v zámecké zahradě.
Obrázkový jídelníček
Cíl: rozvíjet fantazii, tvořivost, využít nejrůznější nápady k zajímavým úkolům
Úkol: Vytvoř pestrý jídelníček pro mlsnou princeznu.
Pomůcky: psací a kreslicí potřeby
Děti si nejprve povídají o oblíbených jídlech, co doma snídají, obědvají, večeří, a kdo u nich nakupuje. Sdělují ostatním, jaké jídlo zvládnou uvařit, diskutují o významu pestré stravy, o důležitosti vitamínů a minerálních látek. Po úvodním rozhovoru vytvoří dvojice, které se snaží sestavit jídelníček pro mlsnou princeznu.
K sestavení jídelníčku můžeme využít reklamních letáků s potravinami. Děti mohou uplatnit vlastní nápady, ale také vystřihovat, kreslit a malovat nejrůznější druhy potravin a sestavit zajímavý jídelníček nebo vytvořit originální obrázek. Děti se při sestavování jídelníčku snaží dodržet zásady zdravé výživy a také uplatnit vkusné ladění barev.
V zámecké kuchyni
Cíl: rozvíjet představivost, tvořivost, fantazii, využít nejrůznější nápady k realizaci nabízené aktivity
Úkol: Nakresli nebo namaluj obrázek, jak si myslíš, že to vypadá nebo vypadalo v zámecké kuchyni.
Pomůcky: psací a kreslicí potřeby (výkres, štětce, barvy, kelímky na vodu)
Děti na základě vlastních představ kreslí, malují obrázek, jak to vypadá v zámecké kuchyni, kde se připravují jídla pro královskou rodinu. Kdo nechce kreslit obrázek, může připravit zajímavý popis, který potom přečte ostatním dětem.
Zámecká zahrada
Cíl: rozvíjet fantazii, tvořivost, využít nejrůznější nápady k vytvoření obrázku
Úkol: Vytvoř zajímavý obrázek.
Pomůcky: kreslicí potřeby, výkres, plátno
Zámecká zahrada je překrásná. Po celý rok se o ni pečlivě stará zahradník. Kromě zeleně žijí v zámecké zahradě i různá zvířata.
Děti nejprve popisují, jak si představují, že to v zámecké zahradě vypadá. Potom kreslí dle svých představ obrázek vztahující se k danému tématu. Obrázek mohou zhotovit libovolnou technikou, na papír nebo na plátno.
Housenka v zámecké zahradě
Cíl: rozvíjet myšlení, postřeh
Úkol: Rozlušti šifru.
Pomůcky: pracovní list, tužka
Na kytkách v zahradě lezla mlsná housenka,
kytky jí však nechutnaly, ale chutnala jí písmenka.
Koukněte se do obrázku a poskládejte písmenka
a rozluštěte tajný vzkaz, co vymyslela housenka.
Řešení: Ahoj děti!
Knoflíky v trávě
Princezna poztrácela v trávě knoflíky, které měla na šatech. Knoflíky byly vzácné, různých barev a tvarů, a proto je musíme všechny posbírat.
Cíl: podporovat soutěživost a aktivitu dětí, využít volný čas efektivním způsobem
Úkol: Sbírej knoflíky, které poztrácela princezna.
Pomůcky: knoflíky, igelitové nebo papírové sáčky, váhy
Soutěž je vhodné uspořádat v tělocvičně nebo v místnosti s větším prostorem. Místnost bychom měli předem připravit. K výzdobě využijeme práce dětí, které vytvoří podle námětů z předešlých činností.
Děti si vezmou igelitové nebo papírové sáčky a ve vymezeném čase se snaží nasbírat co největší počet knoflíků. Kolik obyčejných knoflíků nasbírají, tolik bodů získají. Pokud se nám podaří sehnat větší množství knoflíků, nemusíme knoflíky počítat, ale zvážíme je na laboratorních či kuchyňských vahách. Ke hře můžeme využít i malované papírové knoflíky nebo stříhané knoflíkové tvary.
Nasbírané knoflíky zvážíme na kuchyňské váze. Váhu porovnáme s ostatními, připočítáme body za zlaté knoflíky a určíme pořadí soutěžících. Každý soutěžící získává ozdobný knoflík, který si vybere dle stanoveného pořadí.
Obměna: Dětem rozdáme kartičky, kde mají předkreslené knoflíky. V prostoru se snaží co nejrychleji najít počet knoflíků, který je na kartě.
Květiny v zámecké zahradě
Cíl: podporovat aktivitu, samostatnost, nápaditost, fantazii, tvořivost
Úkol: Vytvoř originální zázračnou květinu.
Pomůcky: obrázky, lepidlo, kreslicí potřeby, tuš, barvy, fixy, výkres
Motivace:
V pohádce Pyšná princezna vypěstoval zahradník zázračnou květinu. My takovou květinu vypěstovat neumíme, ale vytvořit bychom si ji společně mohli. S využitím vlastní fantazie vytvoříme kytičky, které budou zajímavé svojí originalitou.
Uvedenou činnost si můžeme vyzkoušet v průběhu pracovního vyučování či výtvarné výchovy. K vytváření využijeme materiály, které jsou běžně dostupné.
Barevná květina
Hra s barvou žáky inspiruje k tvořivosti, má vliv na rozvíjení představivosti a fantazie. Děti vytvářejí obrázek zajímavým způsobem, při kterém využívají vlastností barev. Barvu se snaží rozpíjet, zapouštět, rozfoukávat, jednoduchým způsobem vytvářejí barevnou stopu. Barevnou stopu po zaschnutí doplní kreslenými detaily.
Na výkrese vytvoříme tuší nebo barvou větší kaňku. Papír s kaňkou potom mírně nakláníme a vytváříme podivuhodné tvary. Tvary můžeme vylepšit i foukáním. Zajímavé tvary můžeme domalovat dalšími barvami, a tak kromě květiny může vzniknout fantastický strom, chlapeček s rozcuchanými vlásky, květinka prapodivných tvarů, zajímavé mráčky...
Po dokončení práce necháme výtvarná díla řádně uschnout a potom s nimi vyzdobíme třídu či jiné prostory školy. V případě, že připravíme na základě předchozích úkolů také vystoupení pro rodiče, obrázky umístíme v prostoru, kde bude vystoupení realizováno. Zajímavé obrázky vznikly i cákáním barev a mačkáním papíru.
Na závěr provedeme hodnocení, posoudíme výtvarné řešení obrázku, estetický vzhled, možnosti dalšího využití obrázku. Hotové práce posoudí samotné děti bezprostředně po jejich dokončení. Jednotlivci se snaží vlastními slovy vyjádřit, co se jim povedlo a co by mohli příště vylepšit a jak. Hodnotí také, který obrázek ostatních se jim nejvíce líbí, který je nejzdařilejší.
Fantastická květina
Cíl: vést k aktivitě, vynalézavosti a tvořivému přístupu
Úkol: Využij svých tvořivých schopností a navrhni, jak by měla podle tebe vypadat fantastická květina.
Pomůcky: výkres, kreslicí potřeby, špejle, lepidlo, zbytky látek
Žáci si vyzkoušejí vytvořit netradičním způsobem vlastní fantastickou květinu. Žáci navrhli využít nejrůznější nepotřebné materiály - výstřižky z časopisů, kalendářů, zbytky látek, plastová víčka, poškozená CD... Samotní žáci si zvolí libovolnou techniku na základě připravených materiálů. Některé děti vytvořily květinu s čísly, s písmenky, květinu vystřiženou z papíru, z látky. Vymýšlejí její nové názvy a popisují, čím je jejich květina zajímavá a proč. Dokreslování a úpravu vytvořených květin provádějí žáci nejrůznějšími způsoby.
Po dokončení kreativní činnosti se společně dohodli, že vymyslí a poté poskytnou nejrůznější informace o květině, kterou vytvořili. Svými slovy potom prezentovali před ostatními vlastní text.
Příklady názvů: Náladovník, Hecovník, Knoflíkovník
Náladovník - velmi pěkná bylina pestrých barev. Barvy, které jsou již z dálky nepřehlédnutelné, ovlivňují náladu lidí. Květy této byliny se suší a vaří se z nich výborný čaj. Každý, kdo ho ochutná, se celý den mile usmívá.
Bezejmenné květiny
Cíl: rozvíjet myšlení, fantazii
Úkol: Vymysli názvy zázračných květin a vepiš je do okvětních lístků. Každý název květiny slož z 8 písmen.
Pomůcky: tužka, papír
Děti si nakreslí květiny dle vzoru a snaží se do okvětních lístků napsat vymyšlený libovolný název květiny.
Příklad:
Žlutinec, Modřinec, Hecovník, Sukovník...
Princezniny vlastnosti
Jmenuj vlastnosti princezen, které vystupují v nejrůznějších pohádkách.
Vlastnosti rozděl na dobré a špatné (veselá, smutná, bezchybná, krásná, skromná, hodná, pyšná, panovačná, hloupá, rozmazlená, marnivá, rázná, rozhodná, moudrá, správná, mladá, atraktivní, nezávislá, rozhodná, poslušná).
Každá pohádka může dopadnout úplně jinak
Cíl: podporovat aktivitu, samostatnost, nápaditost
Úkol: Vytvoř vlastní obrázkový příběh.
Pomůcky: obrázky, lepidlo, kreslicí potřeby, psací potřeby
Děti vymýšlejí nový konec pohádky. Mohou využít vlastní fantazii. K dokončení mohou použít nejrůznější obrázky, pohádku dramatizovat v převlecích, konečnou verzi předvést ve verších, zazpívat jako operu, zahrát s vlastními loutkami vyrobenými z papíru... Dramatizace příběhu by měla obsahovat prvky pantomimy, naznačení charakteristického pohybu hlavní postavy, které dítě představuje.
Prostřednictvím známé pohádky si žáci vyzkoušejí improvizaci, základy dramatizace, schopnost změnit svůj hlas, vyprávět děj příběhu, vcítit se do role hlavní pohádkové postavy.
Otázky a odpovědi
Cíl: naučit žáky schopnosti vyjadřovat se
Úkol: Vymysli se svými kamarády veršované odpovědi na připravené otázky.
Pomůcky: psací potřeby
Děti vytvoří dvojice a snaží se vymyslet veršované odpovědi na otázky, které jim učitel předepíše na tabuli nebo rozdá připravené na papíře. Dvojice si může sama vybrat otázku, na kterou bude chtít odpovídat.
Děti odpovídají na otázky ve verších. V průběhu hodiny se jim podařilo vytvořit několik zajímavých odpovědí, které pro příklad uvádím.
Proč sis vybrala pyšnou princeznu?
Pyšná princezna se mi líbila,
protože obyčejná holka to nebyla.
Je stejná jako já,
pyšná, krásná, odvážná.
Pyšnou princeznu jsem si zvolila,
abych se vlastní pýchy zbavila.
Ale právě teď na sebe pyšná jsem,
že jsem moc šikovná, dokážu všem.
Kde by ses s pohádkovou bytostí chtěla setkat?
Chtěla bych se s ní setkat v pohádce
a jako ona se procházet v rozkvetlé zahrádce.
Uplatni své představy a přání
Teď přeji si žít život pohádkový s králem, který je moudrý a pohodový.
Pohádkové obrázky
Cíl: využití znalostí pohádek, získávání výtvarných dovedností a zkušeností
Úkol: Namaluj libovolný pohádkový obrázek.
Pomůcky: vodové, temperové barvy, karton
Žáci malují samostatně kousek vlastní pohádky. Například na obrázku zachytí děj pohádky, místo, kde se děj odehrává, nakreslí návrh na obal pohádkové knížky, namalují portrét herce či postavy, který hraje hlavní roli, pohádkové zvířátko, zázračnou květinu, sídlo krále a královny...
Při realizaci výtvarných činností klademe velký důraz na svobodný výtvarný projev žáka, upřednostňujeme a podporujeme realizaci nápadu a vlastní myšlenky žáka. Při této činnosti nejrůznějšími způsoby žáci vytvářejí zajímavé pohádkové obrázky.
Hledání kytek na louce
Cíl: rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti
Úkol: Sbírej pestrobarevné kytičky na louce.
Pomůcky: barevné papíry, nůžky, psací potřeby
Připravíme si společně s dětmi větší množství pestrobarevných papírových květin stejných velikostí a tvarů. Ty potom využijeme k zajímavé hře na louce. Květiny pohodíme na louce ve vymezeném prostoru. Žáci se poté vydají na louku jako zahradníci, kteří pestrobarevné květiny sbírají. Nikdo z nich však netuší, že květiny mají různou číselnou hodnotu. Jakmile naleznou a seberou všechny květiny, vedoucí hry oznámí číselné hodnoty květin.
Například: červená květina - 1 bod, žlutá květina - 2 body... Žáci květiny roztřídí a spočítají si celkový počet bodů. Komu vyšla největší číselná hodnota, vyhrává. Hru můžeme obměnit tím, že květiny mohou žáci sbírat pouze do doby, poskakují-li na levé či pravé noze. Jakmile se postaví na obě nohy, mohou si ponechat pouze počet květin, které do té doby našli.
Pohádkový bál
Na pohádkovém bále potkáte možná krále.
Patrně také prince, jenž má zdobené límce.
Připravte si krásné šaty a ani chvíli neváhejte,
při vytváření převleku o pomoc svoji maminku požádejte.
Žáci si připraví zajímavé převleky a stručnou charakteristiku postavy, kterou představují. Tu pak prezentují před ostatními. Každá pohádková bytost musí zazpívat alespoň část libovolné pohádkové písně, charakterizovat svoji postavu minimálně třemi větami.
Napodobovaná
Děti svými pohyby napodobují nejrůznější vlastnosti princezny. Princeznu smutnou, nešťastnou, divokou, ošklivou, línou, pomalou... Podobným způsobem napodobují další pohádkové postavy, jejich činnosti v průběhu dne. Zahradníka, jak stříhá růže, jak zalévá květiny, jak češe ovoce, vyhrabává listí, kypří půdu...
Pestrobarevný náhrdelník
Cíl: zvládnout jednoduché pracovní postupy
Úkol: Nakresli a vystřihni oboustranné papírové kroužky.
Pomůcky: nůžky, výkres, pastelky, lepidlo, provázek, nejrůznější výtvarný materiál
Děti vytvářejí zajímavým způsobem návrhy náhrdelníků pro princeznu. Navrhují nejrůznější tvary náhrdelníků - tvar květiny, srdce, elipsy, kruhů, hvězdy...
Vyzkoušejí si nejrůznější techniky - malování prstem, zapouštění barev, tisk barvy houbičkou, náhrdelník s nalepovanými písmenky, navlékají nejrůznější materiály - nastříhaná brčka, mačkaný papír...
Výkres přeložíme na polovinu a kružítkem vytvoříme kružnici. Kružnici dvojitě vystřihneme a mokrým štětcem navlhčíme. Potom malujeme kroužky po obvodu kružnice různými barvami. Mokré barvy se zapustí do sebe a vzniknou pestrobarevné papírové korálky. Po zaschnutí mezi každé dva vložíme provázek a slepíme lepidlem k sobě.
Kruhové korálky mohou být seřazené podle pravidelného střídání barev (žlutá, červená, zelená).

Související dokumenty