Jak vybrat tu správnou spolupracující dvojici učitelka-vychovatelka?

Vydáno:

Blíží se doba, kdy se vedoucí vychovatelky společně se zástupci a řediteli začínají zamýšlet nad personálním obsazením příštího školního roku. A i když to bude několik etapových závodů (o konečném vítězství se nejspíš rozhodne až na konci příštího školního roku po závěrečné evaluaci), první závod, týkající se volby dvojice (nebo dokonce trojice v případě asistentky), začíná právě teď. Kdo má šanci na medailové umístění? Bronzovou medaili získávají ti, kteří mají odpovídající počet potřebných pedagogů. Ta stříbrná pak patří těm, jejichž pracovníci jsou báječní a ve vztahu k dětem empatičtí. A kdo si na krk navlékne zlato? To budou ti vedoucí pracovníci, kterým se z dostatečného počtu kvalitních pedagogů podaří vytvořit pro třídu / oddělení sladěnou dvojici učitelka-vychovatelka (popř. trojici asistentka). Pojďme se tedy v dnešním článku podívat, jak si zlatou medaili vybojovat.

Možná vás hned na začátku napadne otázka: O čem se chce psát? Dvojice máme nastavené a v podstatě nám to šlape. Jenže se přece může stát, že některá ze zkušených kolegyň odejde a ta nová nebude úplně v souladu s opuštěnou kolegyní. Nebo přijdou dokonce dvě nové začínající kolegyně a ty asi nedáte k sobě. A co když do děje vstoupí ještě asistentka? Vyrovná se s ní stávající dvojice, nebo bude potřeba změna? A pokud se dělí jedna dvojice, má to samozřejmě dopad i na ty další...
Pojďme se tedy připravit na situaci, že změna může nastat. Na úvod je nutné zdůraznit, že musíme zvažovat tři proměnné, které vstupují do hry:
možnosti školy
, složení třídy a kompetence pedagogického sboru, tedy jak vychovatelek, tak učitelek. Začněme u možností školy, kde zásadní roli hraje kapacita školy doplněná platnou legislativou (počty dětí ve třídách a odděleních, podpůrná opatření) a počty pracovníků včetně výše jejich úvazků. Vychovatelky na zkrácený úvazek vám třeba ulehčí výběr dvojice, ale možná vám ho také znesnadní. Každopádně si nejprve udělejte (u malých škol asi jen v hlavě) seznam svých pedagogů a jejich úvazků, počtu a velikosti místností, a i třeba nabídek zřizovatele ohledně pomoci s financováním úprav nebo navýšením prostředků na platy. Nezapomeňte si také spočítat PHMax! A není v dohlednu nějaký projekt?
Základní rámec tedy máte a víte počet tříd a možných oddělení, počet dětí a jejich složení. Nově přijaté děti ještě neznáte, ale v rámci přijímacího řízení (možná jen online, ale aspoň něco) o nich trochu víte. Takže je na programu vytvoření oddělení a jejich naplnění dětmi. Nejspíše - pokud máte to štěstí - vytvoříte oddělení prvních, druhých nebo i třetích tříd a starší děti mezi tato oddělení rozdělíte.

Související dokumenty