Jak to bylo, jak to je

Vydáno:

Každý den odpovídáme v družině dětem na zvídavé dotazy, některé jsou běžné, ale nad některými se pozastavíme i my dospělí. Jak se asi dříve bydlelo, co bylo kdysi módní, jaké se nosily účesy, na co se dříve psalo, než byl poprvé vyroben papír? Vzdělaný člověk by měl vědět o historii lidstva, a tak se věci, se kterými se běžně setkáváme, staly tématem naší letošní celoroční hry, ve které "podnikáme výlety" do časů, které už jsou dávno pryč. Bádáme v historii věcí, které nás obklopují a jsou pro nás mnohdy zcela samozřejmé, zjišťujeme, jak to dříve ve světě chodilo, a to, co zjistíme, porovnáváme s dnešní dobou.

Jak to bylo, jak to je
Pavla
Čivrná,
vychovatelka ve školní družině, ZŠ T. G. M. Poděbrady
Do této hry lze zařadit nepřeberné množství podtémat, spontánně navazovat na aktuální významné dny a svátky. V březnu se například nabízí Měsíc čtenářů, který může být spojený s výrobou papíru a vývojem písma, nebo můžeme zařadit vývoj sdělovacích prostředků do mediální výchovy, v dopravní výchově se můžeme podívat na převratné vynálezy a srovnat bezpečnost a vybavenost tehdejších vozidel se současnými apod. Výhodou tedy je, že můžeme vše uzpůsobit časově, ale hlavně dle zájmu dětí.
V letošním roce opět na některých úkolech pracujeme ve skupinách, které tvoří děti z 1. a 3. tříd. Abychom si uvědomovali pojem času, jsou potřeba vlastní zkušenosti. Malé děti nemají o délce trvání časového úseku přesnou představu. Na naší cestě časem nás provází skřítek Časomíra, který nás na začátku seznámil s časovou osou. Na té si vždy ukazujeme, ve kterém roce se právě nacházíme a ve které době jsme se přibližně narodili. Když víme o věci nebo tématu, kdy byly datovány jejich počátky, najdeme na ose století, popř. tisíciletí. Tak děti zjistí, že dnešek od jejich narození je na ose mini kousíček oproti dnešku a dávné minulosti.
html>

Související dokumenty