Intelektové nadání bývá často danajským darem

Vydáno:

Někdy je mimořádný intelekt dítěte rozpoznatelný snadněji, jindy je jejich cesta k úspěchu hodně trnitá. Snadné to neměl ani malý Albert. Mluvit začal až ve čtyřech letech, ve škole byl průměrný a učitelé mu říkali, že z něj nic nebude... Dopadlo to ale jinak, přišel s teorií relativity. Podobné příklady najdeme nejen v příbězích slavných, nadprůměrně nebo mimořádně nadané by čistě statisticky mělo být každé cca desáté dítě. Čím je to dáno a jak se to projevuje? Ve kterém dítěti dříme obrovský potenciál a které je „jen“ šikovné a přičinlivé? Je nadání dar, nebo břemeno? A jaké vlastně jsou nadané děti?

Intelektové nadání bývá často danajským darem
Ing.
Miriam
Janyšková,
MBA,
zakladatelka a ředitelka nadačního fondu Qiido, patrona nadaných žáků
Podle odhadů je v dětské populaci ve věku 5-18 let zhruba 42 000 dětí s mimořádným IQ přesahujícím hodnotu 130 a až na 170 000 nadprůměrných dětí, jejichž IQ je vyšší než 115. To je celá armáda chytrých hlaviček, která má ty nejlepší předpoklady stát se novým mozkovým trustem naší společnosti a přinášet originální způsoby řešení a know-how do různých oblastí a sfér lidské činnosti. Háček je ale v tom, že potenciál řady těchto dětí není včas odhalen, vhodně podporován a rozvíjen a v konečném důsledku se tak drtivá většina dětského potenciálu vytratí. Jak moc velké tyto ztráty jsou, je alarmující. Z oněch 210 tisíc je v České republice aktuálně rozpoznáno jen zhruba 1 700 intelektově nadaných, tedy necelé 1 %.

Související dokumenty