Hudba hrou

Vydáno:

V družinách se nemusíme držet zkrátka, co se hudby týče. I tam je velký prostor pro hudební tvoření. Ráda bych vám ukázala, jak kreativně zapojit hudební prvky v družině. Výborné je propojení výtvarného umění s hudbou a tancem.

Hudba hrou
Bc.
Jarmila
Závěrková,
DiS.,
hudební pedagog a autorka hudebních metodických pomůcek
Sněhová vločka
1)
Vyrobíme si s dětmi sněhovou vločku
2)
Poté můžeme s dětmi zpívat píseň „Padá sníh, padá sníh, pojedeme na saních...“ nebo hrát na hudební nástroj či pustit hudbu, která připomíná padání sněhových vloček. Každé dítě v ruce drží sněhovou vločku a tancuje s ní spontánně, jak ho napadne. Znázorňuje vlastním způsobem, jak vločka sněhu padá z nebe.
Tímto dáváme dětem prostor, aby vyjádřily svoji přirozenost a uvolnily se pohybem.
Malba nebo kresba (s poslechem hudby)
Děti poslouchají např. skladbu „Zima“ ze „Čtvero ročních období“ od A. Vivaldiho. Vyjadřují malbou, ideálně abstraktně, ale mohou i konkrétně, co slyší. Lze k tomu použít vodové nebo temperové barvy. Vhodné jsou i pastelky.
Touto formou vedeme děti k poslechu vážné hudby a rozvíjení fantazie, tvořivosti a vnímání.
Pohyb
Opět použijeme skladbu „Zima“ nebo jakoukoliv vhodnou hudbu dle vlastního výběru. Děti mohou pohybem napodobovat sněhovou bouři nebo to, jak všichni čerti tančí.
Ideální je pohyb, který bude rychlý a dynamický, klidně i se zvukovými efekty napodobujícími bouři nebo čerty. Vybízíme děti ve foukání jako vítr. Tím podporujeme hluboké nadechování (doporučuji otevřít okna a zajistit dostatek čerstvého vzduchu). Jde nám o to, aby se děti „vyřádily“, a uvolnily nahromaděné napětí ze školy.
Relaxace
Jakmile se děti dostatečně rozpohybují (alespoň deset minut, lépe déle), pustíme relaxační hudbu se zvuky přírody (internet je jí plný) a zavřeme okna, aby dětem nebyla zima. Děti si lehnou na koberec, zavřou oči a jen poslouchají hudbu, pozorují svůj dech a odpočívají.
Hudba dětem pomáhá se fyzicky projevit, vyjádřit své emoce a následně se uvolnit a zklidnit, což je v dnešní době velmi potřebné.
A jeden tip na konec pro děti chodící z družiny do ZUŠ učit se hrát na hudební nástroj:
Skládání hudebních kartiček „Jaká je to notička? Naučí tě opička“. Jedná se o zábavnou hru na způsob pexesa. Děti si hravou formou opakují noty, pomlky a hodnoty not. Skládají k sobě jednotlivé kartičky s notami a názvy. Pokud přiřadí název i notu správně, po otočení jim vznikne obrázek.
Více naleznete na www.hudbahrou.webnode.cz

Související dokumenty