Hry plné zvířecích kamarádů

Vydáno:

Je mnoho dětí, které mají doma zvířecího kamaráda. Někdo má doma pejska, někdo kočičku, chameleona, křečka, želvičku, papouška či jiné zvířátko, o které se musí starat.

Hry plné zvířecích kamarádů
Naděžda
Kalábová,
vychovatelka, Základní škola Prostějov,
Dr.
Horáka 24
Hry se zvířátky mají pro děti velký význam. Umožňují nejen psychické uvolnění, ale i procvičení znalostí a dovedností zábavnou formou, aniž si děti uvědomují, že se učí.
Na základě her a úkolů motivovaných zvířátky se děti seznamují s vlastnostmi, poznávají různé druhy živočišné říše, vyměňují si zkušenosti a poznatky, které získaly pozorováním, z vyprávění, z literatury, internetu, ze školy, návštěvou ZOO atd.
Aktivity jsou zaměřeny na získávání poznatků o životě zvířátek. V průběhu her a úkolů se děti seznámí se zvířátky, která žijí u nás volně v přírodě, ale i s těmi cizokrajnými a vzácnými.
Domácí zvířátko
Úkol: Vymysli krátké veršování o zvířátku, které žije na dvorku.
Malá kočička tiše spí,
o dobrůtce na talíři sladce sní.
Kočičí máma našlapuje tiše,
bojí se, ať malá kočička nevzbudí se.
Koťátko
Koťátko chvíli spalo
a potom si hrálo.
Hrálo si venku pod stromem,
co roste v zahrádce před domem.
Zvířátko v přírodě
Úkol: Napiš pohádku nebo skutečný příběh o zvířátku, které jsi potkal v přírodě.
Vyprávění o volně žijícím zvířátku. Děti popisují vlastní zkušenosti z přírody. Nejlepší představu o zvířátkách, která žijí v přírodě, děti získají pozorováním. Pokud nemáme v blízkosti les, tak se vypravíme do parku, kde můžeme pozorovat ptáky, veverky, kolemjdoucí pejsky a drobné živočichy ukryté v trávě. Pokud máme v blízkosti potůček nebo řeku, můžeme s dětmi pozorovat vodní živočichy, kachny, žáby, ryby aj.
V přírodě pozorujeme vše, co se kolem nás děje. Kromě živočichů vnímáme zvuky kolem nás a také sledujeme rostliny i stromy. Dítě v průběhu vycházky procvičuje soustředěnost a pozornost vnímáním okolí. Potom nám sděluje vlastní prožitky, rozvíjí komunikativní dovednosti ve složce verbální i neverbální. Po návratu z vycházky můžeme s dětmi namalovat zajímavý obrázek nebo vymyslet pohádku o zvířátku.
Ptáčátko pod keřem
Když jsem se pohyboval v parku blízko keře, uslyšel jsem slabé pípání. Na chvíli jsem se zastavil a naslouchal, odkud se slabý hlásek ozývá. Zanedlouho mi všechno bylo jasné. Pod nedalekým keřem jsem objevil malého vrabčáka, který vypadl z hnízda. Jeho máma nebyla daleko. Poletovala v blízkosti, ale neuměla svému malému vrabčákovi pomoci. Zvedl jsem hlavu vzhůru a uviděl ptačí hnízdo. Upištěné ptáčátko jsem vzal a vrátil ho tam, kam patří. Myslím si, že jsem ho zachránil.
Jak se zvířátka pohybují
Cílem je získávání dovedností a praktických zkušeností ze života zvířátek.
Motivace: Maličký skřítek, co bydlí v pařezové chaloupce, často pozoroval zvířátka, jak jsou rychlá, mrštná a hbitá. Jeho tajným přáním bylo naučit se skákat jako žába, šplhat jako veverka a běhat jako zajíc. Moudrá sova mu poradila, že když bude každý den trénovat, že se těmto dovednostem také naučí.
Děti vymýšlejí nejrůznější úkoly vztahující se k pohybovým dovednostem nejrůznějších živočichů.
Úkoly pro děti:
a)
Předveď, jak dupe slon.
b)
Jak veverka louská oříšky.
c)
Jak leze žížala po cestičce.
d)
Jak poletuje motýl.
e)
Kočku, jak se protahuje.
f)
Blechu, jak poskakuje.
Zvířátka v zoo
V zoologické zahradě zvířátka jsou v ohradě.
V pavilonech, v kleci taky, na stromech zahlédneš ptáky.
Skřítek, který velmi rád pozoruje zvířátka, se jednoho dne probudil a rozhodl se, že se vydá navštívit zvířátka, která žijí v zoologické zahradě. Chtěl se dozvědět spoustu informací o jejich způsobu života, potravě a rozmnožování.
Hadí závody
Terária s hady děti mají rády.
Sledují, jak had se plíží, přes sklo dětem neublíží.
Děti se položí na břicho a pomocí loktů se plíží co nejrychleji dopředu k určenému cíli.
Želví závody
Želva se vydala po okolí,
málokdy ji něco skolí.
Domeček si s sebou vzala,
když se dneska stěhovala.
Děti lezou s krabicí na zádech co nejrychleji k určenému cíli, aby neztratily svůj krunýř.
Račí závody
Rak spěchá, leze pozpátku,
těší se, až uslyší novou račí pohádku.
Děti se snaží proběhnout vyznačenou trať na všech čtyřech zády k zemi v podporu ležmo pozpátku. Nesmí se dotknout jinou částí těla než dlaněmi a chodidly.
Čapí honička
Čáp má dlouhé štíhlé nohy,
při běhu vždy mouchy loví.
V tělocvičně vyznačíme území, ve kterém se mohou děti pohybovat, a to tak, že skáčou po jedné noze. Jedno dítě, které předem určíme, představuje čápa a ostatní děti honí. Kdo je chycen, vypadá ze hry.
Žáby a čáp
Žáby jsou v kruhu (v rybníce). Okolo kruhu běhá čáp a chytá žáby, které vylézají z rybníka (z kruhu) na břeh. Chycená žába se stává čápem.
Medvědi
Medvědi a medvědice mají rádi med.
Když najdou v lese včelí úl, tak radují se hned.
Musí ale vydržet, než včelky půjdou spát,
a potom až si včelí med mohou vychutnat.
Medvědí úkoly pro děti
a)
Předveď svými pohyby medvěda, který se právě probudil.
b)
Namaluj obrázek medvěda.
c)
Napiš pohádku o medvídkovi.
d)
Vymysli jméno pro svého medvídka.
e)
Předveď tančícího medvěda.
f)
Předveď rozhovor dvou medvídků, kteří dostali chuť na med.
g)
Jmenuj název knihy nebo filmu o medvídkovi.
Hlemýždí závody
Děti se snaží co nejmenším počtem kroků překonat vyznačenou vzdálenost.
Ptáci a savci
Děti si vylosují jeden lísteček, na kterém je napsáno jedno zvířátko (sova). Nikdo nesmí prozradit, jaké zvířátko je napsané na lístečku, a musí se přiřadit ke skupině, podle toho, kam si myslí, že patří. Do skupiny ptáků nebo savců se začlení pouze pomocí pohybů (ptáci mávají křídly, savci lezou po čtyřech...).
Úkoly pro děti
a)
Povídej, zda chodíš s rodiči do lesa a jaké stromy tam rostou.
b)
Jmenuj lesní zvířátka.
c)
Předveď, jak skáče zajíc, veverku, která louská oříšky.
d)
Nakresli zvířátko, které neexistuje.
e)
Najdi klacek stejně dlouhý, jako jsi ty sám.
Pavouček
Pavouk velmi pilný je,
v přírodě si libuje.
Přes den tenké nitky souká
a poslouchá, jak sova houká.
Úkol pro děti:
Děti nakreslí pavouka, vystřihnou a vybarví.
Pavučina
Děti dostanou do ruky klubíčko nepotřebné vlny nebo špulku s nití a v dohodnutém čase utkají pavučinu na větvičce, kterou si přinesou. Jakmile je pavučina hotová, umístí na ni každý svého pavoučka.
Zvířátka v pohybu
Vyjádři pohybem:
Otázky:
a)
Kolik nohou má pavouk? (8)
b)
Kolik nohou má had?
c)
Kolik nohou má ještěrka?
Na kočku
Kočka je hbitá a živí se lovem myší. Jistě víte, že aby takovou myš chytla a nevyplašila ji, musí se potichu plížit. My si na kočku také zahrajeme a vyzkoušíme si plížením vpřed svoji šikovnost. Kdo se jako první plížením dostane k dohodnutému cíli a překoná určenou vzdálenost, vyhrává.
Kozel a králíci
V hracím prostoru označíme část pro zahrádku. Kozel si do ní nasází deset i více zelných hlávek (papírové koule). Králíci čekají, až se kozel posadí doprostřed své zahrádky. Jakmile si sedne, mohou zajíci překročit hranici zahrádky a snaží se některou hlávku odnést. Každý zajíc může odnést jen jednu hlávku. Kozel záhon pečlivě hlídá a koho se při krádeži dotkne, vypadá ze hry. Hráč, kterému se podaří odnést nejvíce hlávek, se stává hlídačem.
Divné věty
Úkol: Zkuste věty opravit tak, jak mají být správně.
Skřítek měl v noci divný sen, ve kterém se mu zdálo o zvířátkách, která mluvila divnou řečí. Hned ráno si vzal tužku jen a zapsal si ten zvláštní sen. Představte si, milé děti, že poznačil si tyhle věty:
Pes mňouká.
Kočka houká.
Sova štěká.
Koza bečí.
Ovce mečí.
Chybné věty
Doplňte správná slova.
Ryby létají.
Ryby mají křídla.
Motýli plavou.
Motýli mají ploutve.
Přírodovědné počítání
Kolik nohou mají dva psi?
Kolik nohou má jeden pavouk?
Kolik hlav má sedmihlavý drak?
Kolik prstů mají dvě děti?
Soutěž „Let ptáků“
Každý soutěžící, který se do soutěže přihlásí, dostane list papíru a ten se snaží ve stanoveném limitu libovolně dle své fantazie složit tak, aby co nejlépe létal. Poté se postaví na vyznačenou čáru a snaží se, aby jeho list papíru doletěl nejdál. Ten, kdo vyhraje, obdrží diplom.
Zapoj se do soutěže „Zásoby na zimu“
Při této hře si děti hrají na veverky, které se chystají na zimu, a protože se bojí, že v zimě těžko budou hledat potravu, dělají si zásoby a nosí oříšky do hnízda.
Hra: Uprostřed herny vysypeme velké množství plastových kostek, které představují potravu pro veverky - oříšky. Děti rozdělíme do tří družstev. Každé družstvo si s použitím kostek v herně nebo pomocí švihadla vybuduje svoje hnízdo a do hnízda osadí jednoho hráče, který představuje veverku, která bude počítat nanošené oříšky. Na předem dohodnuté znamení mohou děti všech družstev nosit oříšky pouze po jednom kuse do hnízda. Hra je ukončena tehdy, jsou-li všechny oříšky přemístěny do hnízda. Vyhrává družstvo, které nasbíralo nejvíce oříšků.
Škola zvířátek
Motivace: Zvířátka se domluvila, že založí zvířecí školu, ve které se budou učit, vyměňovat si zkušenosti, a hlavně si najdou dobré kamarády, se kterými budou trávit více času a budou si vzájemně pomáhat.
Hra: Připravíme si lístečky se jmény zvířátek, každé zvířátko napíšeme dvakrát a lístečky vložíme do krabičky. Děti si vylosují zvířátko, které představují pouze pohyby. Na dohodnutý pokyn se chytnou zvířátka za ruce a prozradí si jméno zvířátka, které představují. Dvojice dětí, která se shoduje, vyhrává.
Zpíváme o zvířátkách
Zazpívej píseň, ve které se vyskytuje slovo liška, medvěd, jelen.
(Na tý louce zelený; Běží liška k Táboru; Medvědi nevědí)
Zvířátka a jejich vlastnosti
Některá zvířátka symbolizují lidské vlastnosti, které jsou zde uvedeny. Přiřaď ke každé vlastnosti zvířátko, ke kterému uvedená vlastnost patří:
a)
Pomalý jako .......................... (hlemýžď)
b)
Pilný jako ............................ (včelička)
c)
Moudrý jako ......................... (sova)
d)
Chytrý jako ........................... (liška)
Veverčí ocásky
Při pobytu v přírodě zavěsíme na stromy různě barevné kousky vlny. Každé dítě si vybere svoji barvu a určitou dobu hledá v určeném prostoru „veverčí ocásky“. Komu se podaří nasbírat co nejvíce kousků vlny a sváže nejdelší šňůru, vyhrává. Pokud nechceme vlnu zavěsit, stačí pohodit na zem.
Hledání ztracených zvířátek
Připravíme si obrázky zvířátek, která žijí v lese, a pohodíme je ve vymezeném prostoru. Úkolem dětí je ztracená zvířátka najít. Vyhrává ten, kdo najde největší počet zvířátek.
Kreslíme a malujeme aneb zvířecí obrázky
Vezmu si pastelku, nakreslím obrázek.
K obrázku vymyslím několik otázek.
Vezmu si štěteček a nové barvičky,
za chvíli rozzáří se obrázek celičký.
Na obrázek nakreslím velmi milé zvířátko,
kdo na něj jen pohlédne, oblíbí si ho zakrátko.
Děti malují pestrými barvami nejrůznější obrázky. Po dokončení prezentují, jaké zvířátko nakreslily, popisují, jaké má vlastnosti, kde žije a proč si zvolily právě zvířátko, které je na obrázku ztvárněno.
Hodnotíme nápad, celkové provedení obrázku. Všechny obrázky vystavíme ve třídě nebo na chodbě školy.
Prostorové vytváření - vodní živočichové aneb život ve vodě a pod vodou
Úkol: Vymodelujte z keramické hlíny vodního živočicha.
Děti modelují různé živočichy z vodní říše. Výrobky usuší, vypálí, naglazují a společně vytvoří zajímavý kolektivní obrázek na téma „vodní říše“. Keramické výrobky připevníme (hlemýžď) tavnou pistolí na podkladovou desku.

Související dokumenty