Bádáme a přemýšlíme hrou 3

Vydáno: 3 minuty čtení

Třetí díl inspirací a nápadů pro malá bádání hlavou a rukama zaměřená na logické uvažování, tvorbu papírových hlavolamů, řešení obrázkových rébusů a další aktivity, jež můžete použít v klubu zábavné logiky, který si můžete založit v rámci vyhlášených Šablon II pro ŠD/ŠK nebo prostě v běžném provozu družiny, na akcích ve škole i mimo ni, na příměstských táborech nebo si můžete zorganizovat Olympiádu důvtipu. Všechny uvedené aktivity byly vyzkoušeny a realizovány ve školní družině.

Bádáme a přemýšlíme hrou 3
Jaroslava
Pachlová,
vychovatelka školní družiny, ZŠ Stráž u Tachova
Opět začneme malými mozkovými rozcvičkami, které zlepší koncentraci, pomohou odpoutat myšlenky od předchozí aktivity a připraví mozek na další úkoly.
MOZKOVÉ ROZCVIČKY
Tentokrát budou „rozcvičky“ zaměřené na posílení paměti a zakončíme je vzorovou ukázkou jedné jednoduché logické úlohy. Her a úkolů na paměť najdete celou řadu: pexesa, hra „Co se změnilo“ (v místnosti, na člověku, obrázku, stavbě z kostek, mozaice...), různé varianty Kimových her, paměťovky modifikované na hru „Přijela tetička z Ameriky a přivezla nám...“ a další. V následující ukázce jsou dvě úlohy na zrakovou paměť.
1. Chybějící obrazce
Pozorujte minutu obrázkovou řadu a pak ji zakryjte.
Zakreslete zpaměti chybějící obrázky tak, aby se řada shodovala s tou původní.
2. Zkouška paměti
Minutu pozorně sledujte obrázek a snažte si jej co nejlépe zapamatovat. Potom obrázek zakryjte a zkuste na čistý list papíru znovu překreslit. Obrázky a tvary přizpůsobte věku dětí.
3. Co do řady nepatří
Logiku podpoříte sestavováním různých řad logických souvislostí, co patří/nepatří do řady, řady mohou být obrázkové či slovní. Nechte děti vysvětlit, proč slovo (obrázek) vybraly.
Příklad:
motorka, auto, metro, kolotoč, autobus, kolo
paprika, jablko, cibule, zelí, rajče, salát
pastelka, pero, tužka, penál, panenka, pravítko
žirafa, slon, opice, zajíc, zebra, antilopa
MANIPULACE S PAPÍREM
Další jednoduchý papírový hlavolam, při kterém děti zapojí ruce i mozek zároveň.
4. Hvězda jedním střihem
Vezměte si list papíru a jedním střihem z něj vystřihněte hvězdu s pěti cípy.
Rada: Před provedením střihu musíte papír vhodným způsobem složit.
Tento problém je znám pod názvem „Fold and Cut“, tedy „Slož a střihni“.
Zde ilustrativní obrázek s návodem na skládání a konečný střih:
RÉBUSY
Vytvořte pro děti rébusy - nebo ještě lépe - nechte děti vytvořit rébusy vlastní. V rébusech je použito několik postupů: obrázky; jednotlivé prvky jako písmena, čísla jsou různě umístěna a pomocí předložek či spojek je zapotřebí jejich vzájemnou polohu výstižně vyjádřit.
V rébusech jsou také často využity římské číslice.
5. Podivná ZOO - rébusy
V následujících rébusech (viz obr. výše) se schovalo 16 zvířat. Jednotlivé papíry s rébusy položte nebo poschovávejte do určeného prostoru a nechte děti procházet podivnou zoologickou zahradou a přitom luštit, jaká zvířata se v této ZOO ukrývají. Děti svá řešení píšou na připravený papír.
Některé rébusy jsou spíše jen obrázkovým čtením, ale protože můžete mít ve skupině žáky z 1. a 2. třídy, tak aby i oni při prvních pokusech byli úspěšní.
(Poznámka: Děti mají na svých lístcích pomůcku se znázorněním římských číslic - 1 = I, 50 = L, 100 = C, 500 = D, 1000 = M.)
Řešení rébusů:
1. okoun, 2. zubr, 3. vepř, 4. vosa, 5. medvěd, 6. zebra, 7. včela, 8. lama, 9. vlk, 10. varan, 11. sokol, 12. kočička, 13. koza, 14. lvice, 15. mandelinka, 16. losos
Náplně všech 32 lekcí klubu MyslIQ = klubu zábavné logiky a deskových her (16 lekcí po hodině a půl na jedno pololetí) najdete na webových stránkách www.zsstraz.cz