Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku, 3. část

Vydáno: 9 minut čtení

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí v mateřské škole má velmi pozitivní přínos pro děti. Učitelé a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost přispívá ke zdárnému rozvoji dítěte. Seriál, jehož třetí část najdete na následujících stránkách, nastíní čtenářům možnosti vedoucí ke vstřícné spolupráci učitelů a rodičů v rámci vzdělávání dětí.

 

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku - 3. část
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Maršovice, lektorka DVPP
Spolupráce s rodinou na úrovni školy
Dokument RVP PV, jenž je na úrovni státní, tvoří obecný a závazný rámec pro tvorbu ŠVP, který si každá mateřská škola vytváří na úrovni školní, dle svých priorit, podmínek a možností. RVP PV specifikuje mimo jiné také požadavky, které jsou definovány v kapitole týkající se podmínek předškolního vzdělávání. Spoluúčast rodičů je vymezena v bodě 7.7:
„Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání je plně vyhovující, jestliže:
-
Ve vztazích mezi pedagogy a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost, vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat. Spolupráce funguje na základě partnerství.
-
Pedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, resp. rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět.
-
Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, dle svého zájmu zde vstupovat do her svých dětí. Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů apod.
-
Pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání.
-
Pedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad.
-
Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě; nabízí rodičům poradenský servis i nejrůznější osvětové aktivity v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí.“ (RVP PV, 2004, s. 6–7)
Prostřednictvím následujících příkladů můžeme nahlédnout, jakým způsobem jednotlivé mateřské školy konkretizují výše uvedené požadavky ve svém školním vzdělávacím programu.
PŘÍKLAD
MŠ Sluníčko, Brno
Cílem spolupráce s rodiči je rozvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch dětí, a prohlubovat tak vzájemné výchovné působení rodiny a mateřské školy. Spolupráce s rodiči začíná již od úvodní prezentace, mateřská škola nabízí adaptační program. Rodiče jsou v mateřské škole vždy vítáni a mohou se zapojit do programu školy se svým dítětem. Důležitá jsou pravidla pro společný pobyt dětí a rodičů ve třídě (rozdělení rolí), která má mateřská škola vytvořena.
Pedagogové se aktivně podílejí na přípravě, tvorbě i realizaci různých projektů, účastní se kulturních akcí, tvořivých dílen, besed apod. S aktivitami školy a náměty třídních vzdělávacích programů jsou rodiče pravidelně seznamováni, je zveřejňován vzdělávací obsah a rodičům je nabízena spoluúčast při vzdělávacích činnostech i dalších akcích školy. MŠ prezentuje své projekty a práce dětí.
Práva rodičů jsou ukotvena ve školním řádu. Mezi tato práva patří domluvit si konzultaci s učitelkou nebo ředitelkou školy a informovat se o prospívání svého dítěte, o jeho individuálních pokrocích v rozvoji a učení. V mateřské škole jsou pravidelně uskutečňovány konzultační hodiny, během kterých se rodič s pedagogem domlouvá na efektivním postupu při výchově a vzdělávání dětí. Rovněž je nabízen poradenský servis k otázkám výchovy a vzdělávání předškolních dětí. Rodiče jsou seznamováni s portfoliem dítěte. Učitelky zásadně nedávají nevyžádané rady.
Další záměry na cestě ke kvalitě:
-
Desatero pro rodiče dětí předškolního věku – podklad pro konzultační hodiny.
-
Vytvoření nabídky vzdělávání pro rodiče.
-
Zaměření na konkrétní prezentaci forem a metod vzdělávání, které škola uplatňuje při realizaci ŠVP, zejména v oblasti efektivní komunikace a oblasti odměn a trestů.
-
Zkvalitnění prezentace práce tříd a školy, informace o výsledcích a naplňování obsahu vzdělávání (využití dataprojektoru).
-
Trénink komunikačních dovedností učitelek s rodiči dětí.
PŘÍKLAD
MŠ Slunečnice Maršovice
Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání – podmínky
a)
Záměrem mateřské školy je navázat úzkou a otevřenou spolupráci s rodiči na základě rovnocenného partnerství. Rodina je chápána jako nejdůležitější prostředí dítěte a rodiče jsou vnímáni jako primární vychovatelé dětí. Je respektován výchovný přístup rodičů, který se snaží pedagogové v mateřské škole vhodně doplňovat odborným přístupem.
b)
Individuální potřeby jednotlivých dětí poznávají učitelé prostřednictvím rozhovorů a konzultací s rodiči, snaží se je zohledňovat, stejně jako zohledňují potřeby rodin a vycházejí vstříc opodstatněným přáním rodin. Požadavky rodičů řeší taktně, pokud nerespektují zájem dítěte, nabízejí jiná vhodná řešení. V konfliktních situacích učitelé jednají klidně a důstojně, snaží se o vzájemné pochopení s rodiči, vždy vyslechnou jejich názor, snaží se být empatičtí, ale zároveň si stojí za svým profesionálním názorem.
c)
Mateřská škola má permanentně otevřené dveře pro rodiče – rodiče se mohou zapojit aktivně do dění v mateřské škole, spolupodílet se na jejích akcích, přispívat svými podněty, nápady. Pro rodiče jsou pořádány informační schůzky a dále schůzky „pracovní“, na kterých se mohou rodiče společně s pedagogy zapojit do tvorby koncepce školy, školního vzdělávacího programu a obsahu třídního vzdělávacího programu.
d)
Rodiče jsou pravidelně informováni o aktuálním dění v mateřské škole prostřednictvím nástěnek, webových stránek, SMS brány1) a osobních setkání v mateřské škole.
e)
O rozvoji a prospívání dětí jsou rodiče informováni v rámci konzultačních schůzek, během kterých je společně řešen vhodný postup při výchově a vzdělávání, je nabízena odborná pomoc, ale nejsou poskytovány nevyžádané rady.
f)
Je zachovávána diskrétnost vůči soukromí rodin, získané informace nejsou zneužívány a jsou uchovávány jako důvěrné a využívány pouze jako podklad k volbě vhodného přístupu ve výchově a vzdělávání konkrétního dítěte nebo vyhovění potřebám rodiny. Problémy s dítětem nejsou řešeny před jinými rodiči, rodičům nejsou sdělovány informace o jiných dětech.
g)
Rodičům je nabízen poradenský servis, jsou realizovány přednášky s odborníky, dále mohou rodiče využívat školní knihovničku s odbornými knihami a časopisy.
Formy k naplnění spoluúčasti rodičů na předškolním vzdělávání:
-
Seznámení rodičů s filozofií školy, s její koncepcí a ŠVP – možnost rodičů vyjádřit se k ní a spolupodílet se na její tvorbě a aktualizaci.
-
Adaptační program pro nově přijaté děti a jejich rodiče – dle individuálních potřeb každého dítěte a dle konzultací s učitelem.
-
Schůzky s rodiči – před nástupem dítěte do mateřské školy, dále operativně dle potřeb.
-
Spolupodílení se a účast na akcích školy – různé svátky a oslavy (například svatomartinský průvod, mikulášská nadílka, oslava Vánoc, masopust, oslava Velikonoc, Den matek, Den dětí apod.), další akce (drakiáda, zahradní slavnost, společné odpolední tvoření s rodiči apod.).
-
Náměty a připomínky rodičů prostřednictvím anket a dotazníků.
-
Individuální pohovory s rodiči – dle potřeb a zájmu rodičů nebo učitelů, v případě potřeby zprostředkování konzultace s dalšími odborníky (logoped, psycholog, pediatr...).
-
Využití sponzorské možnosti rodičů – finanční, hmotné nebo osobní (finanční dary, materiální vybavení mateřské školy, pomoc při úpravě a údržbě zahrady apod.).
-
Aktuální informace pro rodiče běžným způsobem v mateřské škole, maximálně využívat výhody každodenní ústní komunikace s rodiči v mateřské škole.
K efektivnímu naplňování výše uvedených požadavků RVP PV týkajících se spolupráce s rodinou a její spoluúčasti na vzdělávání dětí je zapotřebí vytvořit s rodiči rovnocenný partnerský vztah. Možnosti, jak takový vztah vytvořit, představí další kapitola v příštím čísle Speciálu pro MŠ.
POZNÁMKA REDAKCE
Předchozí části seriálu byly publikované ve
-
Speciálu pro MŠ č. 1/17 (příloha Řízení školy č. 2/17): Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku 1. část (s. 11)
-
Speciálu pro MŠ č. 3/17 (příloha Řízení školy č. 6/17): Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku 2. část (s. 11)
ZDROJE
-
SMOLÍKOVÁ, K. et al.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004.
-
STRAKATÁ M.
Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku
In: SYSLOVÁ, Z. (ed.)
Proměna mateřské školy v učící se organizaci
. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
1) SMS brána znamená hromadné rozesílání informačních zpráv rodičům prostřednictvím SMS. Zprávy rozesílá vedení MŠ těm rodičům, kteří k tomuto dali souhlas.