Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku, 2. část

Vydáno: 5 minut čtení

 

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku
Bc.
Miroslava
Strakatá,
ředitelka MŠ Slunečnice, Maršovice
Zapojení rodiny do vzdělávání dětí v mateřské škole má velmi pozitivní přínos pro děti. Učitelé a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost přispívá k jeho zdárnému rozvoji. Seriál, jehož druhou část najdete na následujících stránkách, nastíní čtenářům možnosti vedoucí ke vstřícné spolupráci učitelů a rodičů v rámci vzdělávání dětí.
Prostor pro vyjádření rodičů
V první části jsme zmínili
individuální rozhovory
a
schránky důvěry,
prostřednictvím kterých mohou rodiče vyjádřit své názory, připomínky a náměty k podmínkám a činnosti mateřské školy. Schránky důvěry mohou sloužit jako anonymní prostor na vhazovaní různých anketních lístků a dotazníků.
Ankety a dotazníky
Dotazy v anketách a dotaznících bývají zaměřené na konkrétní činnost mateřské školy, což znamená, že vedení školy zjistí poměrně přesně přání a požadavky rodičů v dané oblasti. Ovšem záleží, jak vysoké procento zákonných zástupců se do průzkumu zapojí. Čím více se ankety nebo dotazníku zúčastní rodičů, tím relevantnější celkový výsledek ředitelka získá a zároveň opatření, která vedení školy na základě průzkumu zavede, budou vyhovovat více rodičům. Je důležité zdůraznit rodičům, že průzkum dělá vedení školy z důvodu zkvalitnění činnosti MŠ na základě jejich podnětů a zároveň je nutné anketní lístky a dotazníky dále zpracovávat a uvědomit rodiče jednak o výsledcích průzkumu a také o samotných opatřeních. Pakliže budou rodiče vidět, že se ředitelka a další pedagogové školy jejich podněty a připomínkami skutečně zabývají, tím spíše budou na zlepšení kvality školy spolupracovat.
Příklad anketního lístku:
ANKETA
VÁŽENÍ RODIČE,
Z DŮVODU STÁLÉHO ZLEPŠOVÁNÍ ZÁZEMÍ A PÉČE O VAŠE DĚTI VÁS PROSÍME O ZODPOVĚZENÍ NĚKOLIKA OTÁZEK.
1.
Vyhovuje vám stávající provozní doba MŠ, která je od 6.30 do 15.30?
ano :-) ne :-(
2.
Váš návrh na upravení provozní doby:
 
3.
Jste spokojeni se skladbou jídelníčku?
ano :-) ne :-(
4.
Vaše náměty ke změně jídelníčku:
 
5.
Líbí se Vám vzdělávací program MŠ?
ano :-) ne :-(
6.
Vaše nápady na zlepšení či obohacení programu MŠ:
 
PŘEDEM VÁM DĚKUJEME ZA VÁŠ ČAS. S VÝSLEDKY ANKETY VÁS SEZNÁMÍME ZAČÁTKEM PROSINCE.
Zdroj: MŠ KAMARÁD, Nové Veselí
Příklad dotazníku:
DOTAZNÍK PRO RODIČE DĚTÍ MŠ
Vážení rodiče, prosíme Vás o vyplnění následujícího dotazníku. Vaše postřehy a připomínky nám zprostředkují Váš pohled na úroveň mateřské školy, kterou chceme na základě Vašich požadavků a v rámci legislativních předpisů dále zkvalitňovat.
1.
Kterou provozní dobu preferujete a využijete?
a) 6,00 - 16,00 nebo b) 6,30 - 16,30
Zaškrtněte jednu z možností.
2.
Jste spokojeni s materiálním vybavením interiéru MŠ?
  Ano           Ne           Váš návrh:
3.
Jste spokojeni s vybavením zahrady herními prvky?
  Ano           Ne           Váš návrh:
4.
Jste spokojeni s vybavením a uspořádáním přírodní zahrady MŠ?
  Ano           Ne           Váš návrh:
5.
Jste ochotni spolupodílet se na úpravě přírodní zahrady a přinášet nápady na její vylepšování?
  Ano           Ne           Váš návrh:
6.
Jste spokojeni s obsahem ŠVP a programovou nabídkou aktivit?
  Ano           Ne           Váš návrh:
7.
Jste spokojeni se vzdělávací činností učitelek?
  Ano           Ne           Váš návrh:
8.
Vnímáte informovanost MŠ směrem k rodičům jako uspokojivou?
  Ano           Ne           Váš návrh:
9.
Vnímáte spolupráci s pedagogy MŠ jako vstřícnou?
  Ano           Ne           Váš návrh:
10.
Vnímáte spolupráci s provozními zaměstnanci MŠ jako vstřícnou?
  Ano           Ne           Váš návrh:
Vaše další názory, otázky a podněty:
Děkujeme za Vaše názory a čas věnovaný vyplnění dotazníku.
ředitelka školy
Zdroj: MŠ Slunečnice Maršovice
V další části seriálu nabídneme možnosti spolupráce mateřské školy s rodinou na úrovni školy. Spoluúčast rodičů na vzdělávání dětí je legislativně zakotvena v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a blíže specifikována ve školních vzdělávacích programech jednotlivých mateřských škol. Příklady této spolupráce uvedeme v následujícím vydání časopisu.
ZDROJE
-
STRAKATÁ, M.
Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku.
In SYSLOVÁ, Z. (ed.)
Proměna mateřské školy v učící se organizaci
. Praha: Wolters Kluwer, 2016.
POZNÁMKA REDAKCE
Text navazuje na 1. díl seriálu, který byl publikován ve Speciálu pro MŠ 1/2017, s. 11. Najdete ho také v online archivu časopisu na www.rizeniskoly.cz