Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku, 1. část

Vydáno: 8 minut čtení

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí v mateřské škole má pro děti velmi pozitivní přínos. Učitelé a rodiče jsou partnery při výchově a vzdělávání dětí a jejich součinnost přispívá ke zdárnému rozvoji dítěte. Seriál, jehož první část právě čtete, nastíní čtenářům možnosti vedoucí ke vstřícné spolupráci učitelů a rodičů v rámci vzdělávání dětí.

Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku
Bc.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice, Maršovice
Navázání partnerského vztahu s rodinou
Kvalitní partnerský vztah mezi učiteli a rodiči je podmínkou pro úspěšnou spolupráci v rámci vzdělávání dětí. Partnerství nevznikne náhodou, ale jeho vývoj a následně pak jeho existenci je třeba systematicky rozvíjet a podporovat. Mateřská škola si ve svém ŠVP nastavuje pravidla spolupráce s rodiči, proto by měl prvotní impuls k navázání partnerského vztahu vzejít ze strany mateřské školy. Předpokladem k vytvoření a udržení partnerství je pozitivní klima v mateřské škole, entuziasmus a upřímné přesvědčení učitelů o jeho důležitosti a vzbuzení zájmu rodičů o dění v mateřské škole. Škola by měla rodičům zprostředkovávat dostatečné množství přehledných informací a nabízet různé formy spolupráce. V opačném případě se může stát, že neinformovaní rodiče, kteří navíc nebudou cítit vstřícný zájem o spolupráci ze strany vedení školy a učitelů, nebudou mít potřebu zapojovat se do dění mateřské školy, což může vést k jejich zkresleným představám o činnosti mateřské školy a k nezájmu snažit se spoluvytvářet partnerský vztah s učiteli.
Vytvářet pozitivní klima ve škole je poměrně náročný a nikdy nekončící proces, proto je optimální nastavit podmínky pro jeho rozvoj hned na začátku školního roku. V prostředí, kde se cítí dobře a bezpečně všichni účastníci vzdělávání - děti, rodiče a učitelé, se snadněji rozvíjí také vzájemná spolupráce. Partnerský vztah, kde panuje oboustranná důvěra, umožňuje učiteli lépe poznat dítě a rodiče se snadněji seznámí se vzdělávacími cíli, formami a prostředky vzdělávacího procesu.
V centru pozornosti a zájmu obou stran - učitelů i rodičů -stojí dítě. Rodina zajišťuje dítěti prvotní nejdůležitější společenství, jehož vhodným a odborným doplněním by měla být mateřská škola. Rodiče a učitelé by tedy měli společně volit ty nejvhodnější výchovně-vzdělávací postupy a zajišťovat dítěti nejoptimálnější podmínky pro jeho rozvoj.
Prostor pro vyjádření rodičů
Chceme-li v mateřské škole rozvíjet skutečně partnerský vztah učitelů a rodičů, musíme vytvořit také podmínky pro vyjádření rodičů k činnosti mateřské školy. Rodiče by měli vnímat, že nabídka k partnerskému vztahu není pouhé klišé, ale že učitelé mají zájem o názory a připomínky rodičů.
Způsobů pro předávání podnětů rodičů učitelům je vícero, záleží na tom, jaký prostor škola rodičům otevře a rovněž záleží na jednotlivých rodičích, které možnosti budou preferovat.
Individuální rozhovory
Mateřská škola jako jediné školské zařízení má tu výhodu, že se učitelé potkávají s rodiči zpravidla 2x denně při předávání dětí. To je příležitost k individuálním rozhovorům s rodiči na úrovni vzájemného předávání jednoduchých věcných informací o dětech (například sdělení o momentálním fyzickém nebo psychickém rozpoložení dítěte, o zvládnutí některé nové dovednosti dítěte, nebo naopak informace o tom, v čem dítě potřebuje pomoct, sdělení praktických informací ohledně připravované akce v MŠ - přestože mají rodiče tyto informace na nástěnkách a webu MŠ, často se doptávají na podrobnosti apod.). V době předávání dětí v MŠ vykonává učitel přímou pedagogickou činnost, a není tedy možné vést delší a náročnější rozhovory s rodiči. Pakliže nastane situace, kdy rodič nebo učitel má potřebu prodiskutovat nějaký problém, návrh apod., který vyžaduje více času a také určité soukromí, domluví si společně termín a čas konzultační schůzky, která se koná v nepřímé pedagogické činnosti učitele. Konzultační schůzky se zpravidla uskutečňují z důvodu řešení vzdělávání dítěte a s jeho rozvojem, avšak konzultace s učiteli mohou probíhat i z jiných důvodů.
PŘÍKLAD
V ranních hodinách při předávání chlapce do MŠ nabídla jeho matka učiteli vedení sportovního kroužku. Krátce vysvětlila, že její syn dochází na kroužek taekwonda a ona sama se tímto sportem rovněž zabývá, právě se chystá jet na mistrovství republiky. Učitele tento návrh zaujal a po domluvě s ředitelem MŠ se uskutečnila konzultační schůzka, kde matka sdělila podrobnosti k tomuto netradičnímu sportu a společně domluvili další podmínky. V další fázi zjistili učitelé prostřednictvím nástěnek předběžný zájem rodičů o konkrétní sportovní kroužek. Následně se uskutečnila schůzka ředitele, matky, která byla potenciálním trenérem, a rodičů, kteří projevili zájem o daný kroužek. Maminka vysvětlila rodičům podrobněji všechna specifika sportu, ředitelka poté ještě upřesnila pravidla pro konání kroužku. Kroužek, o který byl poměrně velký zájem, se rozeběhl v průběhu listopadu a úspěšně fungoval po zbytek celého školního roku.
POZNÁMKA
Pokud rodiče vycítí zájem a prostředí školy je otevřené a vstřícné, mnohdy sami přijdou s nabídkou nebo návrhem, který by učitelé nečekali nebo by se o něm nedověděli.
Schránka důvěry
Někteří rodiče však nechtějí řešit všechny své potřeby formou osobní konzultace nebo rozhovoru, a to z různých důvodů (může se jednat například o záležitost intimnějšího charakteru, může to být i obava, jaký postoj zaujme ředitel nebo učitel po sdělení problému) a raději volí anonymní způsob sdělení. K tomuto účelu mohou využít například schránku důvěry. Přestože je ústní komunikace rychlejší a efektivnější, škola by měla umět vyhovět i těm rodičům, kteří raději volí anonymní způsob vyjádření, pokud chce mít informace i od této skupiny rodičů. Schránku důvěry je vhodné umístit například v šatně dětí nebo na chodbě, dobře působí, pokud jsou na ní namalované motivy, které ztvárnily děti. Důležité je sdělení, v jakých časových intervalech budou podněty ze schránky vybírány a do jaké doby a v jaké formě bude ředitelem poskytnuta zpětná vazba.
Účel schránek důvěry může být dvojí:
1.
Může sloužit na vhazování dotazníků, o jejichž vyplnění požádal rodiče ředitel nebo učitelé při reakci na připomínky k provozu a činnosti školy. Dotazníky a ankety však využívají školy zpravidla při autoevaluaci školy.
2.
Může sloužit na vhazování sdělení týkajících se individuálních podnětů rodičů. V tomto případě je schránka umístěna v prostorách MŠ trvale a vybírána v pravidelných intervalech - u schránky je sdělení, že ředitel bude vybírat schránku například každé poslední pondělí v měsíci. Náměty, podněty nebo připomínky jednotlivých rodičů se budou patrně velmi lišit, proto bude ředitel na každý dotaz odpovídat jednotlivě prostřednictvím nástěnky a v dané lhůtě, například do jednoho týdne od vybrání schránky.
Je velmi důležité zabývat se všemi podněty (návrhy, problémy, stížnostmi) rodičů, i těmi opakovanými. Pokud rodiče vidí, že se vedení školy zabývá jejich problémy a snaží se je řešit, získávají větší důvěru k řediteli i učitelům, jsou otevřenější a díky tomu vznikají vzájemné vztahy založené na důvěře a kvalitní partnerská spolupráce.
Shrnutí
V první části seriálu je nastíněn vznik partnerského vztahu mezi rodiči a učiteli v mateřské škole a různé formy vyjádření rodičů k činnosti mateřské školy. Jako jedna z forem byla zmíněna schránka důvěry, jež může plnit dvojí účel. V další části našeho tématu se společně podíváme na různé typy dotazníků a anket pro rodiče, které škola získává právě prostřednictvím schránek důvěry.
ZDROJE
-
STRAKATÁ M. Zapojení rodiny do vzdělávání dětí předškolního věku. In: SYSLOVÁ, Z. (ed.) Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer, 2016.