Úrazy dětí v mateřské škole a jejich evidence

Vydáno:

Autor se ve svém příspěvku zaměřil na problematiku úrazů dětí v mateřských školách (dále také „MŠ“). Poskytuje informace o nejdůležitějších předpisech, upozorňuje na skutečnost, co je spojeno s evidencí školních úrazů, k čemu slouží kniha školních úrazů, a současně poukazuje na postupy v elektronickém tiskopisu.

Úrazy dětí v mateřské škole a jejich evidence
Bc.
Jaroslav
Kocián
 
odborně způsobilá osoba v prevenci rizik a požární ochraně
Pro pochopení přístupu k systému řízení BOZP a v době, kdy existuje řada právních a ostatních přepisů, je nutno znát některé základní pojmy. Celá problematika zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je dána nejen naplněním požadavků právních, technických a ostatních předpisů, ale i hodnocením rizik a přijímáním následných opatření. V textu budeme používat pro úraz dítěte pojem „školní úraz“.
Bezpečnost a ochrana zdraví (BOZ)
- stav prostor určených pro pobyt dětí v mateřské škole a soubor opatření k zajištění jejich bezpečnosti v rámci všech aktivit, které jsou dětmi využívány.
Statutární orgán (ředitel)
- je statutárním orgánem školské právnické osoby a rozhoduje ve věcech školské právnické osoby, pokud zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) nestanoví jinak. Samozřejmě odpovídá za činnost jemu podřízených zaměstnanců a současně je i odpovědnou osobou pro případné spory při úrazech dětí.
Nebezpečí
- zdroj potenciálního poškození nebo situace s potencionální možností poškození či újmy (podstatná, ale skrytá vlastnost nebo schopnost něčeho, jako může být materiál, stroj, pracovní činnost).
Ohrožení
- aktivní vlastnost objektu způsobit poškození či újmu na zdraví, majetku nebo životním prostředí (možnost aktivování nebezpečí v konkrétním prostoru a čase na rozhraní stroj - člověk - prostředí).
Riziko
- kombinace četnosti nebo pravděpodobnosti výskytu specifikované nebezpečné události a jejích následků (vyjádření pravděpodobnosti), že vznikne negativní jev, a zároveň důsledky tohoto jevu. Tento pojem vyjadřuje, kolikrát se negativní jev vyskytne a co způsobí. Pojem riziko má vždy dva prvky - četnost nebo pravděpodobnost, se kterou se nebezpečná událost vyskytuje, a následky nebezpečné události.
Analýza rizika
- systematické použití dostupných informací k identifikaci nebezpečí a k odhadu rizika pro jednotlivce nebo obyvatelstvo, majetek nebo životní prostředí. Právě analýza možného rizika je základním kamenem prevence v tažení proti vzniku úrazů dětí v mateřské škole.
Posuzování rizika
- soustavný proces analýzy rizika a hodnocení rizika.
Odhadování rizika
- proces používaný pro stanovení ukazatele (míry) úrovně analyzovaných rizik, odhadování rizika sestává z: analýzy četností, analýzy následků a sloučení těchto analýz.
Hodnocení rizika
- proces, při kterém se utváří úsudek o přijatelnosti rizika na základě analýzy rizik a při kterém se berou v úvahu faktory, jako jsou sociálně ekonomická hlediska a hlediska vlivu na životní prostředí. Hodnocení rizik vychází z dokumentace k technickým zařízením (návody k obsluze apod.), fyzickým vyhledáním z hlediska například umístění nábytku, skříněk, jejich zabezpečení apod.
ŠKOLNÍ ÚRAZY A PŘEDPISY
Co se týká úrazů, neřešíme ve školách a školských zařízení pouze úrazy zaměstnanců, ale v častějším případě úrazy dětí ve smyslu vyhlášky č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, v platném znění. Prvotně je nutno si uvědomit, že právě
v mateřské škole je odlišná odpovědnost
při vzniku úrazu, než bývá v základních, středních školách, kdy je definována klasická objektivní odpovědnost ve zvláštních ustanoveních zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění.
U úrazů dětí v mateřské škole se řídíme ustanovením občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., v platném znění), zejména § 420 a § 422, jejichž text je důležitý například pro odškodnění úrazu (od roku 2014 bude v účinnosti nová právní úprava občanského zákona, ovšem v této oblasti se nepředpokládá velká změna, spíše se takto bude postupovat i u úrazů ve školách základních). Pro lepší pochopení uvedu přímo současné znění:
§ 420
 
Každý odpovídá za škodu, kterou způsobil porušením právní povinnosti.
 
Škoda je způsobena právnickou osobou anebo fyzickou osobou, když byla způsobena při jejich činnosti těmi, které k této činnosti použili. Tyto osoby samy za škodu takto způsobenou podle tohoto zákona neodpovídají; jejich odpovědnost podle pracovněprávních předpisů není tím dotčena. Odpovědnosti se zprostí ten, kdo prokáže, že škodu nezavinil.
§ 422
Odpovědnost za škodu způsobenou těmi, kteří nemohou posoudit následky svého jednání.
 
Kdo je povinen vykonávat dohled, zprostí se odpovědnosti, jestliže prokáže, že náležitý dohled nezanedbal.
 
Vykonává-li dohled právnická osoba, její pracovníci dohledem pověření sami za škodu takto vzniklou podle tohoto zákona neodpovídají; jejich odpovědnost podle pracovněprávních předpisů není tím dotčena.
Na základě těchto ustanovení se dostáváme do situace, že
škola
je povinna školní úraz odškodnit, ale
pojišťovna
trvá na tom, že odškodní pouze tehdy, pokud bude ze strany mateřské školy uznána odpovědnost, tedy že
někdo porušil své povinnosti.
Nyní si připomeňme základní požadavky vyhlášky č. 64/2005 Sb. Společně se pokusme určit
legislativně správný postup
pro provádění evidence úrazů dětí, žáků a studentů, a to těch, které se přihodí ve škole či při přímé souvislosti s ní. Za
školní úraz
se považuje takový, který se stal při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb.
Pro
prevenci školních úrazů
je nutno mimo prokazatelného a řádného poučení na začátku školního roku, v jeho průběhu a před každou akcí (např. cesta do divadla, přesuny dopravními prostředky) apod.
zajistit výkon pedagogického dohledu
nebo dohledu nad dětmi jinou osobou ve všech prostorách (pozor na skutečnost, že dohledem může být pověřena pouze osoba, která je v pracovněprávním vztahu k mateřské škole, je svéprávná a byla prokazatelně seznámena s povinnostmi při výkonu dohledu). Současně platí i ustanoví vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění, mimo jiné:
 
Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy
 
vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě.
 
K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitel mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadlo nejvýše
 
20 dětí z běžných tříd, nebo
 
12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením.
 
Výjimečně může ředitel mateřské školy zvýšit počty dětí uvedené
 
v odstavci 2 písm. a), nejvýše však o 8 dětí, nebo
 
v odstavci 2 písm. b), nejvýše však o 11 dětí.
V případě vzniku školního úrazu je zaměstnanec školy povinen:
 
poskytnout potřebnou první pomoc,
 
informovat vedení školy,
 
zajistit provedení záznamu do knihy úrazů dětí, žáků, studentů,
 
dle závažnosti zranění informovat zákonné zástupce dítěte o úrazu neprodleně telefonicky či jiným, zranění odpovídajícím způsobem, vždy jim však bude řádně podána informace o vzniku úrazu a o všech úkonech, které byly učiněny.
LÉKÁRNIČKA
Vedení mateřské školy je povinno
zajistit poskytnutí první pomoci
mimo jiné i dětem v MŠ, a to v prostorách školy, ale také na výletech, na zahradě apod.
Vybavení lékárničky
V rámci své praxe poradce v této oblasti se často setkávám s dotazem:
„Co tam máme dát?“
Odpověď je vlastně jednoduchá. Je potřeba
zhodnotit možná nebezpečí
a z toho plynoucí rizika, vzít si knihu úrazů a srovnat si všechny úrazy a všechna poranění, která vznikla. Zpravidla zjistíme, že se jedná o oděrky, odřeniny, zhmožděniny, zřídka fraktury apod. Ve spolupráci s poskytovatelem pracovnělékařských služeb vybavíme lékárničku takovými prostředky k poskytnutí první pomoci, kterými jsme schopni poskytnout řádnou první pomoc. I zde však hodnotíme možná omezení. Například
v otázkách dezinfekce
narazíme na to, že dezinfekce může být na bázi jódu a na něj mohou být některé děti alergické. Proto přijmeme opatření a mezi dezinfekční prostředky zařadíme něco na jiné bázi než jód.
V lékárničce nesmí být žádné léky.
Slouží k poskytnutí první pomoci při úrazech apod.
KNIHA ÚRAZŮ
Jak bylo řečeno výše, je nutno o všech úrazech, které se v mateřské škole stanou,
provést záznam do knihy úrazů
dětí, žáků a studentů (dále jen „úraz“), ke kterým došlo při činnostech uvedených v § 29 odst. 2 školského zákona, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola nebo školské zařízení o úrazu dozví. V současné době se prodávají různé druhy knih úrazů. Proto je nutno si vždy před zavedením knihy úrazů ověřit, zda obsahuje minimálně údaje ve smyslu vyhlášky č. 64/2005 Sb., v platném znění:
 
pořadové číslo úrazu,
 
jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození zraněného,
 
popis úrazu,
 
popis události, při které k úrazu došlo, včetně údaje o datu a místě události,
 
zda a kým byl úraz ošetřen,
 
podpis zaměstnance právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, který provedl zápis do knihy úrazů,
 
další údaje, pokud jsou potřebné k sepsání záznamu o úrazu.
Vedení záznamů o úrazech dětí, žáků a studentů a zaměstnanců v jedné knize úrazů je zakázáno.
Vlastní kniha úrazů pro evidenci úrazů dětí, žáků a studentů musí být označena názvem školy, podpisem vedoucího zaměstnance a musí mít listy s čísly, které jsou po sobě jdoucí. Osobní údaje, které jsou součástí knihy úrazů, mohou být zpracovávány pouze za účelem evidence úrazů, popřípadě jako podklad pro vyhotovení záznamu o úrazu. Do knihy úrazů se zaznamenávají
všechny úrazy, které se staly v rámci akcí konaných nebo organizovaných mateřskou školou.
Osobně se přikláním k tomu, aby kniha úrazů byla vedena na 1 školní rok
(1. 9. - 31. 8.). Pokud je vedena na více let, musí být vždy jednotlivé školní roky odděleny a každý školní rok se čísluje od pořadového čísla 1. Kniha úrazů včetně veškeré dokumentace se
archivuje 10 let.
Záznam o úrazu
se zpracovává, pokud:
 
úraz, jehož důsledkem byla nepřítomnost dítěte ve školském zařízení zasahující alespoň do 2 po sobě jdoucích vyučovacích dnů, nebo
 
úraz, jehož následkem byla smrt (smrtelným úrazem se pro účely této vyhlášky rozumí takové poškození zdraví, které způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky žák zemřel nejpozději do jednoho roku od vzniku úrazu),
 
dále se zpracovává na základě žádosti zákonných zástupců.
Vyhláška č. 64/2005 Sb. hovoří o tom, že záznam se zpracovává na elektronický formulář, který je ke stažení na stránkách České školní inspekce (dále také ČŠI; www.csicr.cz). Současně je nutno si uvědomit, že vlastní tiskopis je zpracován na základě programovacího jazyka a není běžným způsobem otevíratelný. K
otevření vlastního záznamu
je nutno si zdarma stáhnout software FormFiller z následujícího odkazu (www.602.cz).
Při vyplňování záznamu se začne vyplněním položky REDIZO, kdy po jejím doplnění naskočí aktuální název a adresa subjektu tak, jak je vedena v rejstříku škol. Následně vyplníme všechny požadované údaje a klikneme na tlačítko podepsat.
Program sám provede kontrolu správného vyplnění.
Pokud nejsou zjištěny logické chyby, provede podepsání z předem nainstalovaného elektronického podpisu a změní barvu. Současně se v horní liště místo slova podepsat ukáže pojem odeslat. Po kliknutí začne program odesílat záznam přímo na sever ČŠI, není nutné shánět e-mailovou adresu apod. Jakmile se provede odeslání, ukáže se na obrazovce Oznámení, že bylo provedeno uložení na server a bylo přiděleno evidenční číslo. Toto doporučuji vytisknout a
uložit si společně se záznamem
v dokumentaci MŠ.
Zasílání záznamu o úrazu
Výše jsme si popsali, jak vyplnit záznam o úrazu, a nyní je potřeba si ujasnit, kam a komu jej odeslat. Častým nedostatkem je skutečnost, že máme vyplněný tiskopis ručně od paní učitelky a elektronický odešleme. Nesmí se stát, aby byly vedeny dva rozdílné tiskopisy.Tedy ten ručně vyplněný slouží jen jako podklad. Všem orgánům, organizacím i sami sobě dáme vytištěný záznam z elektronické předlohy.
Mateřská škola
zasílá zpracované záznamy o úrazech
nejpozději do pátého dne následujícího měsíce:
 
České školní inspekci (elektronicky),
 
zdravotní pojišťovně dítěte (podepsaný a orazítkovaný).
Dále se záznam o úrazu předává:
 
rodičům nebo zákonným zástupcům,
 
pojišťovně, se kterou je smluvně sjednána odpovědnost,
 
do vlastního spisu mateřské školy,
 
zřizovateli (pouze na základě jeho písemné výzvy, jinak se zřizovateli záznam nepředává).
Samozřejmě je podstatné nezapomenout, že
nejpozději do 30. 9. běžného roku
je potřeba zaslat tzv. aktualizaci záznamů o úrazech za uplynulý školní rok, kdy se do již vyplněného záznamu doplní údaje o případném odškodnění a odesílají se určenému okruhu orgánů a organizací.
Posledním důležitým momentem u problematiky úrazů je provedení interního rozboru, kdy si po přečtení a vyhodnocení příčin, zdrojů stanoví ředitelka MŠ opatření a s těmito zpravidla na poradě v přípravném týdnu prokazatelně seznámí učitelky a další osoby, které se v rámci MŠ podílí na zajištění bezpečnosti dětí.