Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ

 

Rozvoj předmatematických představ Hejného metodou v MŠ
PhDr.
Jana
Slezáková
Ph.D.
odborná asistentka na katedře matematiky a didaktiky matematiky PedF UK v Praze, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Mgr.
Petra
Prokopová Machalová
učitelka matematiky a zeměpisu, lektorka a tutorka společnosti H-mat, o. p. s. (www.h-mat.cz)
Hejného metoda se rozpracovává víc než osm desítek let. Již otec Milana Hejného – Vít Hejný – shromáždil mnoho myšlenek nejen, co se týče didaktického obsahu, ale i oblasti psychologie dítěte. Plně se opírá o myšlenky pedocentrismu, jehož hlavními představiteli byli na počátku minulého století E. Keyová, na kterou navázal později J. Dewey.
U nás se obratem k dítěti ještě na přelomu 20. a 21. století zabýval Z. Helus. Nadále se této metodě významně věnoval a doposud aktivně věnuje Milan Hejný. Myšlenky Hejného metody navazují na myslitele jako např. J. A. Komenského: „Vědění je stav mysli jakožto pramene, odkud vyvěrají potůčky činů a řečí, čiré, je-li pramen čistý, kalné, je-li kalný. Vyučovati tedy tak, aby někdo činil něco dříve, než chápe, co činí, znamená dělat jej ne člověkem, nýbrž zvířetem: mluviti však o věcech bez pochopení znamená počínati si jako papoušek, a ne jako člověk. Učit znamená vést od věci známé k neznámé a vést znamená činnost mírnou, a ne násilnou, plnou lásky, a ne nenávisti. Když totiž někoho chci vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím s ním po zemi a necloumám jím, nýbrž vezmu ho jemně za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Děti-cizinci v MŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání
Může škola požadovat peníze za opotřebení učebnic?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Povinné předškolní vzdělávání
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Akce v mateřské škole přes noc
Problémy ve třídě
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Počet žáků ve třídě
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost