Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání

Vydáno:

Mnohé mateřské školy čelí situaci, kdy zájem o přijetí dětí převyšuje kapacitu školy. Ředitelé a ředitelky pak musejí rozhodovat, které z dětí přijmou, k čemuž využívají různá kritéria. Taková kritéria však musejí být v souladu se zákonem a nesmějí být diskriminační.

 

Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání
Mgr.
Jana
Mikulčická,
právnička Kanceláře veřejného ochránce práv
Mateřské školy tvoří součást vzdělávacího systému, a na vzdělávání v nich se tak uplatní základní zásady stanovené školským zákonem včetně zásady rovného přístupu ke vzdělávání bez jakékoliv diskriminace. Zákaz diskriminace vyplývá také z antidiskriminačního zákona. Z pohledu rovného přístupu ke vzdělání a zákazu diskriminace je tak třeba hodnotit rovněž podmínky pro přijetí dětí do mateřských škol.
Kdy se jedná o diskriminaci?
Definici diskriminace uvádí antidiskriminační zákon.
Přímou diskriminací
je takové jednání, kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě než s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z některého z chráněných důvodů uvedených v antidiskriminačním zákoně1). Pokud by mateřská škola například odmítala přijímat děti jiné národnosti, jednalo by se o diskriminaci.
Diskriminace může být i
nepřímá
. Jde o jednání, kdy je na základě zdánlivě neutrálního ustanovení či kritéria z některého z chráněných důvodů osoba znevýhodněna oproti ostatním. K tomu může dojít například v důsledku obecně závazné vyhlášky, kterou obec vymezuje školské obvody. V jejím důsledku totiž mohou vznikat segregované školy navštěvované převážně či výhradně romskými žáky. Situaci, kdy jsou romské děti vzdělávány ve škole navštěvované pouze Romy, označil za diskriminaci také Evropský soud pro lidská práva. Podle metodického doporučení Ministerstva vnitra2) by se měly obce při stanovování školských obvodů vzniku segregovaných škol vyvarovat.
Kdy je rozdílné zacházení přípustné?
Antidiskriminační zákon stanoví
výjimku z obecného zákazu diskriminace
. O diskriminaci se nejedná, pokud jsou splněny dvě podmínky: 1) rozdílné zacházení je objektivně odůvodněno legitimním cílem a 2) prostředky k dosažení tohoto cíle jsou přiměřené a nezbytné.
Při určení kritérií pro upřednostnění dětí při jejich přetlaku by se proto měli ředitelé a ředitelky zamýšlet také nad tím, zda jednotlivá kritéria nebudou znevýhodňovat děti, které jsou nositeli některého z chráněných důvodů. Pokud ano, pak musejí posoudit, zda takové rozdílné zacházení splňuje shora uvedené podmínky pro výjimku ze zákazu diskriminace.3)
Podrobněji se z pohledu rovného zacházení podíváme na dvě používaná kritéria - věk a zdravotní stav.
Věk
Kritérium věku výslovně uvádí školský zákon. Od roku 2018 mají podle něj právo na přednostní přijetí do své spádové mateřské školy děti tříleté a starší.4) Školský zákon však s tímto kritériem počítá jen v případě tzv. spádových dětí. Lze jej využít i při rozhodování mezi dětmi nespádovými?
Mám za to, že ředitelka či ředitel mateřské školy
mohou
za takové situace
upřednostnit starší dítě
na úkor mladšího. Kritérium věku totiž sleduje legitimní cíl - poskytnout předškolní vzdělání dětem, jejichž potřeba vzdělávání se s věkem zvyšuje. Zároveň jde o kritérium nezbytné, jelikož kapacita školy je omezená. Rovněž podmínka přiměřenosti zde bude většinou splněna, neboť odmítnuté děti mohou žádat o přijetí ve své spádové škole.
Zdravotní stav
Kritérium zdravotní způsobilosti bývá konkretizováno jako požadavek povinného očkování. Do mateřské školy lze totiž podle zákona o ochraně veřejného zdraví přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.5) Stanovení těchto podmínek je tak v souladu se zákonem. Pro doklad o trvalé kontraindikaci je klíčové hledisko materiální, nikoliv formální. V potvrzení lékaře proto nemusí být výslovně uvedeno slovní spojení "trvalá kontraindikace". Musí z něj být ale patrné, že zdravotní stav dítěte brání z dlouhodobého hlediska podání příslušné očkovací látky. K tomuto závěru dospěl také Ústavní soud.6)
Za důvodné lze pokládat rovněž nepřijetí dítěte trpícího vážnou, dlouhodobou infekční chorobou, která by mohla ohrozit ostatní osoby přicházející do styku s tímto dítětem. Nepřijetí takového dítěte by totiž bylo odůvodněno legitimním cílem (ochrana zdraví) a jednalo by se současně o nezbytný a přiměřený prostředek k dosažení tohoto cíle.7)
Ředitelky a ředitelé mateřských škol však
nesmějí odmítat děti kvůli jejich zdravotnímu postižení
. Takové jednání by s největší pravděpodobností představovalo diskriminaci, neboť podmínky pro výjimku ze zákazu diskriminace by byly naplněny jen zcela výjimečně.
Doporučení veřejné ochránkyně práv
Kritéria pro přijímání dětí do mateřských škol byla v uplynulých letech předmětem dotazů, se kterými se na veřejného ochránce práv rodiče dětí obraceli. Ochránce proto již dříve vydal doporučení k rovnému přístupu k předškolnímu vzdělávání. Od té doby však došlo k několika zásadním změnám školských předpisů, zejména zavedení povinného předškolního vzdělávání, práva na přednostní přijetí podle věku a také společného vzdělávání. Ochránkyně se proto rozhodla v tomto roce vydat aktualizované doporučení, ve kterém se podrobněji věnuje také dalším kritériím.
Nové doporučení k předškolnímu vzdělávání
naleznete na webových stránkách ochránce.8)
1 Mezi chráněné důvody patří rasa, etnický původ, národnost, pohlaví, sexuální orientace, věk, zdravotní postižení, náboženské vyznání, víra a světový názor.
2
Metodické doporučení k činnosti územních samosprávných celků. Stanovení školských obvodů spádových mateřských a základních škol. Podle právního stavu k 1. 1. 2017.
Praha: Ministerstvo vnitra České republiky, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly, 2017. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/metodicke-materialy-k-zakonnym-zmocnenim.aspx?q=Y2hudW09Mg%3d%3d
3 Nutno podotknout, že tato výjimka se v případě přímé diskriminace nevztahuje na rozdílné zacházení z důvodu rasy, etnického původu a národnosti, diskriminace z těchto důvodů je absolutně zakázaná.
4 Od roku 2020 se pak budou přednostně přijímat všechny spádové děti dvouleté a starší.
5 To se však nevztahuje na děti, které mají povinnost předškolního vzdělávání. Tyto děti musejí ředitelka či ředitel mateřské školy přijmout i bez očkování.
6 Nález Ústavního soudu ze dne 27. 1. 2015, sp. zn. Pl. ÚS 16/14 (N 15/76 SbNU 197; 99/2015 Sb.), dostupné na http://nalus.usoud.cz, bod 97; zpráva veřejného ochránce práv ze dne 24. června 2015, sp. zn. 5486/2013/VOP, dostupné z: http://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/2972
7 Za situace, kdy by přijetí nějakého opatření bylo k ochraně zdraví nezbytné a současně by nebyl k dispozici mírnější prostředek k zajištění tohoto cíle.
8 Sekce Diskriminace/Doporučení na www.ochrance.cz

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost