Přirozená cesta k přírodě

Vydáno:

V naší mateřské škole preferujeme přirozenou cestu poznávání, cestu vlastních prožitků. Jsme trojtřídní bezbariérová škola, která se mimo jiné zaměřuje na environmentální výchovu. Sídlíme v obci Libiš, která leží nedaleko břehu řeky Labe a v blízkosti dvou lokalit, které určitým způsobem ovlivňují celé naše okolí.

Přirozená cesta k přírodě
Bc.
Hana
Švecová
 
ředitelka MŠ Libiš
Jednou z nich je přírodní rezervace Černínovsko a druhou je chemická akciová společnost Spolana. Černínovsko o rozloze cca 10 ha je lužní les slepého ramene Labe a chemička Spolana se rozkládá na ploše 26krát větší. Přesto je přírodní rezervace domovem pro mnoho živočichů a rostlin.
NAŠE PROJEKTY
Projekty zaměřující se na životní prostředí a rozšiřující naši vzdělávací nabídku se tak pochopitelně opírají i o toto území. Především sem chodíme s dětmi pozorovat místní faunu a flóru. Docházíme sem pravidelně v každém ročním období, alespoň na půl dne. Pozorujeme tak tuto část přírody pokaždé v jiné vegetační době. Poznáváme stromy, lesní květiny, jejich plody, květy a podle atlasu určujeme houby. Pozorujeme stopy zvěře, jejich vyšlapané cesty, okolí krmelce, ptačí hnízda v korunách stromů, která jsou nejlépe pozorovatelná v zimě a na jaře. Na podzim sbíráme listy, klacíky i další plody – jako kaštany, žaludy, prázdné šnečí ulity. V teplejším období sem s dětmi vycházíme již ráno, vybaveni batůžky se svačinou a tekutinami. Uprostřed lužních lesů pak máme společnou svačinu. V létě je zde k pozorování mnoho zajímavých vodních rostlin vyskytujících se jen v mokřinách.
Dalším naším dlouhodobým projektem podporujícím životní prostředí byla a je Zahrada pro zdraví a užitek. Zahradu máme krásnou, ale chyběla v ní zeleň. Finančních prostředků nebylo tolik, kolik jsme potřebovali. A tak jsme s rodiči i dětmi zpracovali plán na ozelenění zahrady. Nejvíce pomohla maminka studující zahradní architekturu. Zaměřili jsme se nejen na okrasnou zahradu, ale i užitkovou, která přinese dětem skutečné plody. Tak proběhly první dvě fáze,
zahrada okrasná
se stromy, keři a trvalkami, a
zahrada užitková
s rybízy, třešněmi, jostou a bylinkovou zahrádkou. Třetí fáze bude zahrada pro environmentální vzdělávání. Taková, kde budou domečky pro broučky, budky pro ptáčky, ještěrkoviště. Vše plánujeme a realizujeme za účasti dětí a jejich rodičů. Propojujeme tak činnosti s reálnou skutečností.
Probouzení jara
byl projekt pana Jiřího Smítky. Před několika lety tento pán oslovil školy z celé republiky s krásnou myšlenkou vytvořit les, který si zasadí samy děti. Ze semínek vypěstují stromky, které potom zasadí na společné místo. Tento projekt ale posléze ztroskotal. Z našich semínek nakonec vyrostly na naší zahradě dva stromky, dvě borovice. Není jednoduché vypěstovat strom od semínka. My už to víme, zkusili jsme si to. Každé dítě zasadilo semínko borovice a pozorovalo klíčení a růst semínka v malý stromek. Za rok jsme malé stromky přesazovali do větších květináčů a za další je již vysadili na zahradě mateřské školy. Myšlenka pana Smítky vysázet společný dětský les sice nevyšla, ale pozorování vývoje stromu od semínka nám přineslo mnoho nových informací a zážitků.
Třídíme odpady
Třídíme tetrapack, papír, máme vlastní kompostér. Děti třídí ve třídách papír, s rodiči sbíráme hliník. Hliník se v přírodě nerozkládá, a tak jsme se zapojili do soutěže Těžíme hliník z domácností, kterou vyhlásilo ekocentrum ve Vlašimi. Naučili jsme děti, co je hliník, naučili jsme to i rodiče. A nejen třídit, ale i čistit. Vykupuje se totiž jen čistý hliník. Nebyla to jednoduchá práce, ale povedlo se. První rok jsme se v soutěži umístili na desátém místě, za rok již na místě druhém. Další roky jsme pozměnili filosofii tohoto projektu a od té doby nesoutěžíme, ale sbíráme z principu ochrany životního prostředí. Od roku 2009, kdy jsme začali hliník těžit, jsme nasbírali bezmála 800 kg hliníku. Za vytěžené peníze jezdíme na společné výlety. Byli jsme v plzeňském Dinoparku a v milovickém Mirakulu.
Naší další činností je projekt Zdravá strava aneb Mlsáme ovoce a zeleninu. Cílem tohoto projektu je nabídnout dětem co nejširší výběr ovoce nebo zeleniny. Mít možnost vlastního výběru druhu i množství. Zelenina má v nabídce větší podíl než ovoce. Finanční prostředky získáváme od sponzorů či z řad rodičů. Děti mají zvýšený podíl ovoce a zeleniny každodenně nejen ke svačinám, ale i během dne, třeba při pobytu na zahradě. Samy se obsluhují.
V každé třídě chováme nějaké živočichy. Několik let pečujeme o oblovky, křečky a měli jsme i strašilky. Děti je nejen pozorují, ale starají se o ně, s pomocí paní učitelky je čistí, krmí a chovají. Tyto aktivity a činnosti jsou pro děti velmi důležité. Nejen že pozorují vývoj a život těchto živočichů, ale učí se mít starost, zodpovědnost, chápat potřeby živého tvora. Tyto činnosti ale vyžadují od paní učitelky důslednou kontrolu dětí. V současné době se seznamujeme s chovem suchozemské želvy.
Pokusy a činnosti s přírodninami
Přírodniny chodíme sbírat do přilehlého okolí a do Černínovska. Často s dětmi tvoříme z přírodnin, zkoumáme je, děláme s nimi pokusy. S vodou, hlínou, větrem, světlem (sluncem), s kameny, ulitami, klacíky, listy, pískem, semeny rostlin a stromů – to je běžná realita v naší mateřské škole. Děti mají také ke svým spontánním hrám možnost zapůjčit si ve volně přístupných přihrádkách různé druhy přírodnin.
Zahradní činnosti
Na zahradě mají děti na výběr z mnoha aktivit. Kromě her na písku mají možnost využít dřevěné a lanové prolézačky, pérové houpačky, mohou jezdit po okruhu na mobilních hračkách, využít pro své hry i terénní nerovnosti v podobě malého kopečku. Je zde altánek s lavicemi a stolem, dřevěný domeček. Kdo má zájem a chuť, má možnost zalévat květiny a užitkovou zahrádku. Máme vlastní studnu, a tak to není žádný problém. K vlastnímu občerstvení jsou k dispozici pítka napojená na vodovodní řad. Na zahradě pozorujeme hlavně hmyz, zrovna nedávno včely, které opylovaly okrasnou vrbu. Minulý rok při povodních se za obcí vyplavil mohutný pařez s mnoha kořeny. Nechali jsme si ho přivézt a zakopali s dětmi na zahradě. Teď slouží jako přírodní prolézačka.
Několik let také s dětmi sbíráme rostliny a tvoříme si vlastní herbáře. Daří se nám vytvářet i vlastní sbírku hmyzu. Máme v rámečcích několik motýlů, vážku, saranče, zlatohlávka.
Nedávno jsme ve spolupráci s naším zřizovatelem zasadili v parku za místním obecním úřadem dva stromy. Jeřabinu a modřín. Děti pomáhaly při odborném sázení těchto stromů a poslouchaly, co je pro tuto výsadbu důležité. Zapojily své síly a lopatkami, hrabičkami i konvičkami přispěly ke zdárnému výsledku.
Další naše plány v environmentálním vzdělávání
Chystáme spolupráci s nedalekou střední školou při sběru hliníku a také chceme do tohoto projektu zapojit místní občany. Rádi bychom vybudovali další části zahrady – přístřešek z proutí, ještěrkoviště, domečky pro broučky, krmítka a ptačí budky, záhonek pro pěstování a pozorování růstu polních plodin.
To všechno je naše cesta k přírodě. Hravá, zkoumající, tvořící, pečující a přirozená.

Související dokumenty