Pracovní doba učitele mateřské školy

Vydáno:

Dnešní díl našeho seriálu věnujeme stále aktuálnímu tématu, tj. pracovní době pedagogického pracovníka v podmínkách předškolního vzdělávání. Vzhledem ke specifikům výkonu práce pedagoga nelze jednoduše aplikovat příslušná ustanovení zákoníku práce o pracovní době. Důkazem nutnosti speciálního postupu v této oblasti je skutečnost, že zákon o pedagogických pracovnících obsahuje zvláštní úpravu pracovní doby pedagogických pracovníků.

Pracovní doba učitele mateřské školy
PhDr.
Jiří
Valenta
 
lektor a poradce v oblasti řízení školy a školského zařízení
Protože jde o velmi důležitou a přitom z právního hlediska náročnou součást pracovněprávních vztahů, rozdělíme toto téma do více částí, které budou vycházet ve Speciálu pro MŠ na pokračování.
Obsah pracovní doby pedagogického pracovníka
Podle § 22a odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, platí:
§Pedagogičtí pracovníci vykonávají v pracovní době:
a) přímou pedagogickou činnost,
b) práce související s přímou pedagogickou činností.
Takové
rozdělení pracovní doby pedagoga
na dvě části přinesla novela uvedeného zákona teprve od roku 2009, ale přitom není ničím novým. Dosud jednak vyplývalo z logiky věci a kromě toho stejným způsobem upravovalo tuto oblast ustanovení § 3 odst. 1 vyhlášky č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.
Problémem však bylo, že toto
zásadní určení obsahu pracovní doby pedagoga
stanovila „jen“ vyhláška, tedy právní předpis nesrovnatelně nižší právní síly, ale hlavně tuto vyhlášku není možné vztáhnout na zaměstnance jiných škol a školských zařízení než těch, které zjednodušeně nazveme „veřejnými“ (tedy zřizovanými územními samosprávnými celky, tj. obcemi a kraji). Dřívější právní úprava budila zkrátka dojem, že pro pedagogické pracovníky škol soukromých a církevních toto samozřejmé členění pracovní doby neplatí, což neodpovídá skutečnosti. Proto je třeba této aktuální zákonné úpravě přiznat velký význam.
V této souvislosti připomeňme, že výše uvedená vyhláška č. 263/2007 Sb. obsahuje rovněž
demonstrativní výčet prací
souvisejících s přímou pedagogickou činností (§ 3 vyhlášky). Samotný demonstrativní výčet těchto prací pochopitelně neznamená, že nelze uložit pedagogickému pracovníkovi také jiné, zde neuvedené činnosti. Žádný právní předpis samozřejmě nedokáže předvídat, jaké konkrétní činnosti bude potřeba v určité škole vykonávat při zajištění vzdělávání a poskytování školských služeb.
Je tedy zcela v souladu s tímto pracovním řádem, když ředitel školy ukládá pedagogickému pracovníkovi i takové související práce, které nejsou v tomto výčtu uvedeny. Přitom ale musí být dodržena zásada, že takto uložené práce
nesmí vybočit z druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě.
Nelze tedy například učitelce mateřské školy uložit v rámci prací souvisejících povinnost chodit na poštu nebo vykonávat jiné administrativní práce, protože taková činnost nepochybně nevyplývá z druhu práce sjednané v pracovní smlouvě. Jako příklad přípustného rozšíření demonstrativního výčtu prací souvisejících s přímou pedagogickou činností uveďme
uložení prací na tvorbě školního vzdělávacího programu
(dále také „ŠVP“). Je nepochybné, že tato činnost je v souladu se sjednaným druhem práce pedagogického pracovníka a tudíž ji může zaměstnavatel uložit, a to právě v rámci prací souvisejících s přímou pedagogickou činností.
Je možné vést debatu o
odměňování
této jistě nadstandardní práce. To je markantní zvláště u učitelů mateřských škol, kde
tvorba a koordinace ŠVP
je dokonce důvodem pro zařazení do vyšší (desáté) platové třídy (viz část 2.16.01.10.1 přílohy k nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě).
U ostatních pedagogických kategorií sice taková zřetelná souvislost s odměňováním neexistuje, ale jistě může být aktivní účast pedagoga na tvorbě ŠVP důvodem k přiznání nenárokové složky platu. V každém případě je však uložená činnost součástí možné pracovní náplně a tím i pracovní doby pedagogického pracovníka.
Dále je jistě nutné zmínit se o té části § 3 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 263/2007 Sb., podle které pedagogičtí pracovníci vykonávají „další práce související s přímou pedagogickou činností dohodnuté s pedagogickým pracovníkem“. Slovo „dohodnuté“ nebylo v dřívějším pracovním řádu ani v návrhu před konečnou legislativní úpravou.
Je tedy třeba tento použitý výraz komentovat, protože vyvolává dojem, že příklady činností uvedených v demonstrativním výčtu prací souvisejících s přímou pedagogickou činností lze pedagogickému pracovníkovi uložit jen v případě, že takto specifikované činnosti byly s každým jednotlivým zaměstnancem dohodnuty.
Tak tomu pochopitelně není a být nemůže, protože v opačném případě by vedoucím pracovníkům škol a školského zařízení chyběl
jeden ze základních nástrojů řízení
- možnost ukládat zaměstnancům pracovní úkoly v rámci druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě. V tomto ohledu dominují ustanovení § 38 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, podle kterých je:
 
zaměstnavatel povinen přidělovat zaměstnanci práci podle pracovní smlouvy, platit mu za vykonanou práci mzdu nebo plat, vytvářet podmínky pro plnění jeho pracovních úkolů a dodržovat ostatní pracovní podmínky stanovené právními předpisy, smlouvou nebo stanovené vnitřním předpisem,
 
zaměstnanec povinen podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy v rozvržené týdenní pracovní době a dodržovat povinnosti, které mu vyplývají z pracovního poměru.
Podobně je třeba vzít v úvahu ustanovení § 301písm. a) zákoníku práce, podle kterého jsou zaměstnanci mj.
povinni plnit pokyny nadřízených
vydané v souladu s právními předpisy a spolupracovat s ostatními zaměstnanci.
Tato ustanovení dávají dostatečnou
kompetenci zaměstnavateli
ukládat zaměstnancům práci podle druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě a nevhodně formulované ustanovení vyhlášky na tomto právu zaměstnavatele (a povinnosti zaměstnance) nemůže nic změnit.
Z uvedeného plyne, že:
 
není nutné, aby v pracovní smlouvě nebo v jiné formě právního úkonu byla úmluva, že pedagogický pracovník bude vykonávat některou z dalších prací souvisejících s přímou pedagogickou činností,
 
je zachován obvyklý a žádoucí stav, kdy sjednáním druhu práce „pedagog“ (ať je to vyjádřeno jakkoliv) se rozumí výkon přímé pedagogické činnosti i prací souvisejících, tj. jak těch, které uvádí demonstrativní výčet v § 3 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 263/2007 Sb., tak i případně dalších. Formulaci ustanovení obsahující pojem dohodnutých prací je třeba interpretovat tak, že se jedná o práce vyplývající z druhu práce dohodnutého v pracovní smlouvě.
PŘÍTOMNOST PEDAGOGA NA PRACOVIŠTI
Ustanovení § 81 odst. 3 zákoníku práce ukládá zaměstnancům tuto obecnou povinnost:
„Zaměstnanec je povinen být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny.“
Vedle tohoto obecného pravidla je třeba vzít v úvahu ustanovení § 22a odst. 2 a 3 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Podle těchto ustanovení platí:
§(2) Pedagogický pracovník je povinen být na pracovišti zaměstnavatele v době stanovené rozvrhem jeho přímé pedagogické činnosti, v době stanovené rozvrhem jeho dohledu nad dětmi a žáky, v době zastupování jiného pedagogického pracovníka a v případech, které stanoví v souladu se zákoníkem práce zaměstnavatel.
(3) Jde-li o výkon jiné práce než podle odstavce 2, vykonává pedagogický pracovník sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje, a na místě, které si sám určí. Náklady, které pedagogickému pracovníkovi vzniknou výlučně v souvislosti s výkonem práce na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele podle věty první, se nepovažují za náklady vzniklé v souvislosti s výkonem závislé práce, a není-li dohodnuto jinak, hradí je pedagogický pracovník.
Nejde samozřejmě o nic převratně nového v praxi škol a školských zařízení, rozhodně je ale převratný způsob, jakým zákonodárce tuto záležitost vyřešil. Podle předchozí právní úpravy, která neřešila tuto oblast nijak odchylně pro pedagogické pracovníky, vycházel zaměstnavatel pedagogického pracovníka z obecných ustanovení zákoníku práce. Ta do jisté míry také umožňovala řediteli školy nastavit taková
pravidla pro přítomnost
(resp. nepřítomnost) pedagoga na pracovišti zaměstnavatele. Přitom se bylo možné opřít o ustanovení § 2 odst. 1, § 2 odst. 2 a § 2 odst. 4 zákoníku práce (v původní úpravě, nyní podle § 4b), podle kterých připouští zákon i jinak dohodnuté pracovní podmínky (v tomto případě místo výkonu práce), než vyplývá ze zákona.
Šlo tedy o
využití tzv. dispozitivnosti
ustanovení § 81 odst. 3 zákoníku práce, podle kterého je zaměstnanec povinen být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny. Rovnou ale dodejme, že tato koncepce nebyla zcela bez problémů, proto je na místě, že tuto citlivou záležitost řeší speciální ustanovení zákona o pedagogických pracovnících, které samozřejmě nahrazuje výše uvedené obecné ustanovení zákoníku práce, a to v souladu se zásadou „lex specialis derogat legi generali“ (zvláštní norma nahrazuje normu obecnou). Z výše uvedeného znění § 22a odst. 2 a 3 zákona o pedagogických pracovnících tedy vyplývají následující skutečnosti.
Ředitel školy má samozřejmě i nadále plnou kompetenci rozhodnout, ve kterých případech je pedagogický pracovník
povinen vykonávat svoji práci na pracovišti
zaměstnavatele. Pokud tedy ředitel školy určí, že v daném případě celou pracovní směnu stráví zaměstnanec výkonem práce na pracovišti zaměstnavatele, nelze proti tomu nic namítat. Ustanovení § 22a odst. 3 totiž nedává zaměstnanci možnost volby, kterou část své pracovní doby nebude trávit na pracovišti zaměstnavatele. Pedagogický pracovník má pouze možnost volby v případě, že zaměstnavatel neurčí povinnost vykonávat určité činnosti na pracovišti zaměstnavatele, a to v určení kdy a kde pak bude tuto činnost vykonávat.
K tomu je však třeba dodat, že ředitel školy musí při určení povinné přítomnosti pedagoga na pracovišti zaměstnavatele dodržovat
základní zásady pracovněprávních vztahů
(§ 1a zákoníku práce) - právě tam směřuje konec věty v § 22a odst. 2 zákona („..., které stanoví v souladu se zákoníkem práce zaměstnavatel.“). Jednou z těchto zásad je rovné zacházení a zákaz diskriminace jednotlivých zaměstnanců.
K tomu ještě dodejme, že je
rozdíl mezi pojmy
„pracoviště zaměstnavatele“ a „místo výkonu práce“. Druhý z těchto pojmů je jedním z povinných ustanovení pracovní smlouvy a zdaleka nemusí být totožný s pracovištěm (pracovišti) zaměstnavatele. Například je přípustné (a obvyklé), že je jako
místo výkonu práce
sjednána obec, v níž škola sídlí. Pak ale určení, že pedagogický pracovník je povinen vykonávat určité činnosti na pracovišti zaměstnavatele (konkrétní adresa školy), a skutečnost, že místo výkonu ostatních činností si bude volit zaměstnanec sám, není nijak v rozporu s tím, že jako místo výkonu práce je sjednána určitá obec. A naopak. Ani
shoda adresy pracoviště zaměstnavatele a místa výkonu práce
sjednaného v pracovní smlouvě není v rozporu s výše uvedeným ustanovením zákona, podle kterého si pedagog sám volí místo výkonu určitých prací, a to v tomto případě odlišně od místa výkonu práce sjednaného v pracovní smlouvě.
Další otázka, která v této souvislosti jistě napadne každého ředitele školy, je
problematika bezpečnosti práce
- je schopen ředitel školy ovlivnit míru své odpovědnosti za případný pracovní úraz, který se zaměstnanci přihodí právě v době, kterou legálně tráví mimo pracoviště zaměstnavatele? Upřímně řečeno - není. Ale to není nic nového. Rozhodně nelze tvrdit, že tedy z tohoto důvodu (v zájmu vyšší bezpečnosti práce zaměstnanců) je nutné uložit zaměstnancům povinnost setrvat na pracovišti celou pracovní směnu.
Jde o správné pochopení definice pojmu pracovní úraz. Pracovní úraz je takové poškození zdraví působením vnějších vlivů, které si zaměstnanec přivodí při výkonu práce nebo v přímé souvislosti s ním. To znamená, že na posuzování toho, zda je konkrétní úraz zaměstnance úrazem pracovním, nemá absolutně vliv okolnost, zda se úraz odehrál na pracovišti nebo mimo něj. Domnívat se, že
přítomností zaměstnanců po celou pracovní dobu
na pracovišti zabrání ředitel školy pracovnímu úrazu, je pochopitelně iluzí. Naopak se jeví jako velmi problematické doložit, že úraz, který utrpí zaměstnanec například při výkonu práce doma, je skutečně úrazem pracovním. Vzhledem k charakteru prací, které pedagog vykonává mimo pracoviště (hovoříme tedy opět o pracích souvisejících s přímou pedagogickou činností), lze oprávněně položit dotaz:
„Jakou to nebezpečnou nebo jinak rizikovou práci by musel pedagog vykonávat, aby při jejím výkonu mohlo prokazatelně dojít k pracovnímu úrazu?“
Obvyklé představy o opaření horkou vodou při zalévání kávy nebo o pádu z okna při jeho mytí jistě soudně uvažujícího ředitele školy nechává v klidu, protože to všechno jsou právě činnosti, které s výkonem práce dozajista nesouvisejí, a proto takovýto úraz nemůže být úrazem pracovním. Na druhou stranu, když už
inspektor bezpečnosti práce
šetřením potvrdí, že k pracovnímu úrazu došlo, je odškodnění tohoto úrazu věcí pojistného plnění (viz zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání ve smyslu ustanovení § 265 a násl. zákoníku práce) a ředitel školy nemá žádný problém se svojí obhajobou, protože
výkon práce zaměstnance mimo pracoviště
zajistil v souladu s právními předpisy.
Úplně na závěr této části uveďme, že ani statisticky nemuseli zaměstnavatelé ve školství až dosud čelit nějakým
hromadným počtům případů hlášených úrazů
pedagogických pracovníků v době, kdy část své pracovní doby netráví na svém pracovišti. Nepochybně není důvod se domnívat, že by tomu mělo být právě teď jinak.
Jak je patrné z ustanovení § 22a odst. 3 zákona, zákonodárce se vypořádal také s
úhradou nákladů spojených s výkonem práce mimo pracoviště
zaměstnavatele podle vlastní volby zaměstnance. Tím reagoval na velkou nedůslednost, kterou předchozí právní úprava trpěla. I v minulosti se totiž musel ředitel školy vždy, když na základě výše zmíněné dispozitivnosti příslušných ustanovení zákoníku práce dal možnost pedagogům vykonávat část činností mimo pracoviště zaměstnavatele, vypořádat s otázkou úhrad nákladů, které mohly zaměstnanci vzniknout při výkonu této práce.
Tato obvyklá obava pramení z ustanovení § 2odst. 2 zákoníku práce, podle kterého je v rámci definice pojmu závislá práce dáno poměrně samozřejmé ustanovení, že
výkon závislé práce
(tj. práce zaměstnance v pracovněprávním vztahu) je vždy na náklady zaměstnavatele. Tato skutečnost je znovu zdůrazněna také v ustanovení § 151 zákoníku práce, podle kterého je zaměstnavatel povinen poskytovat zaměstnanci náhradu výdajů, které mu vzniknou v souvislosti s výkonem práce.
Odtud se tedy odvíjí úvaha, že když umožníme pedagogům
částečný výkon práce
například doma, musíme jim současně platit náhradu za spotřebovanou energii při výkonu této práce. Nově definované ustanovení § 22a odst. 3 zákona tak řeší tuto obecnou povinnost právě opačně, tj. výslovně stanoví pedagogickému pracovníkovi povinnost sám si hradit takovéto náklady, pokud ovšem zaměstnavatel dobrovolně nepřevezme tyto náklady dohodou na sebe. Jde evidentně o řešení zcela nesystémové z hlediska právního, ale nepochybně velmi praktické a odpovídající realitě.
Za samostatný rozbor stojí jistě ještě jeden aspekt v rámci ustanovení § 22a odst. 3 zákona. Podle tohoto ustanovení vykonává pedagogický pracovník část prací souvisejících s přímou pedagogickou činností v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje. Zde je třeba podotknout, že zákonodárce nezvolil příliš šťastnou formulaci, neboť pojem rozvržení pracovní doby obsahuje nejméně dva samostatné úkony: jednak rozvržení pracovních směn v rámci týdne a rozvržení počtu hodin v jednotlivých pracovních směnách, jak vyplývá z ustanovení § 84 zákoníku práce, a jednak určení časového harmonogramu rozvržené pracovní doby, tedy ve kterých denních hodinách konkrétně má být pracovní doba realizována.
Otázka zní, zda zákonodárce zamýšlel svěřit do kompetence pedagogického pracovníka obě tyto
dimenze rozvržení pracovní doby.
Protože samotné ustanovení § 22a odst. 3 zákona v této věci nepodává žádné bližší vysvětlení, je třeba bezpodmínečně dovodit úmysl zákonodárce interpretací takto formulovaného ustanovení. Tato nutnost vyplývá pochopitelně z
potřeby právní jistoty
v pracovněprávních vztazích, která je v zájmu obou smluvních stran, tj. zaměstnance i zaměstnavatele.
Vzhledem k nedostatku jazykové formulace tohoto ustanovení je třeba vyjít v rámci teleologické metody interpretacez „ratio legis“, tedy z účelu a smyslu příslušné právní normy. V daném případě je nepochybné, že zákonodárce zamýšlel svěřit pedagogickému pracovníkovi kompetenci
disponovat časovým rozvrhem
příslušné části své pracovní doby. Tedy doslova
„odkdy, dokdy“
bude vykonávat tu část prací souvisejících s přímou pedagogickou činností, jejíž výkon nenařídil zaměstnavatel na pracovišti.
Lze se domnívat, že
účelem této zvláštní právní úpravy
nebylo dát samotnému zaměstnanci pravomoc rozhodovat o tom, ve kterých dnech pracovního týdne budou konkrétně rozvrženy jednotlivé pracovní směny a jak dlouho bude v jejich rámci pracovní směna trvat. Tuto pravomoc musí mít i nadále sám zaměstnavatel, a to z důvodu již výše zmíněné právní jistoty obou smluvních stran. Jak vyplývá z ustanovení § 84 zákoníku práce, zejména v případě sjednané kratší týdenní pracovní doby je takové rozvržení jednotlivých pracovních směnv rámci týdne zcela nezbytné a ponechání této kompetence samotnému zaměstnanci by znamenalo nepochybně kolizi s řadou jiných právních norem (mj. připomeňme například nezbytnost rozvržení jednotlivých směn v týdnu z důvodu posouzení vzniku nároku na náhradu mzdy nebo platu v době prvních 21 dnů dočasné pracovní neschopnosti podle ustanovení § 192 zákoníku práce).
Uzavřeme tedy tento rozbor konstatováním, že
zmocnění pedagogického pracovníka
rozvrhnout si samostatně příslušnou část své pracovní doby je třeba vykládat restriktivně, tj. úzce jen
ve vazbě na časový rozvrh
příslušné části pracovní směny, jejíž rozsah (co do počtu hodin pracovní směny) je dán předchozím rozvržením provedeným zaměstnavatelem.

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volby do školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost