Pozice chůvy v mateřské škole

Do 1.9.2016 byly podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), k předškolnímu vzdělávání přijímány děti „zpravidla od tří let“. V posledních dvou letech až na místní výjimky neobsadily kohorty dětí věkových kategorií od 3 do 6 let v mateřských školách (MŠ) všechna místa, a byly tak vytvořeny předpoklady k přijímání dětí mladších 3 let. Podle novelizace školského zákona č. 178/2016 Sb., § 34 odstavec 1, se s účinností od 1.9.2016 předškolní vzdělávání i nadále organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, s dodatkem „nejdříve však pro děti od 2 let“. Na základě ustanovení zákona č. 178/2016 Sb., kterým se školský zákon mění, byla proto se zřetelem k dítěti ve věku od 2 let provedena úprava Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV), jenž nabyl účinnosti od 1.9.2017.

 

Pozice chůvy v mateřské škole
doc. PaedDr.
Radmila
Burkovičová
Ph.D.
katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
Pro adaptaci dvou až tříletého dítěte na prostředí třídy MŠ, pro jeho zapojení do komunity ostatních dětí, pro jeho přivyknutí dospělým pracovníkům v MŠ je vzhledem k psychickým, fyzickým, sociálním specifikům dítěte potřeba vytvořit vhodné podmínky. Zajistit optimální podmínky pro vzdělávání všech dětí je povinností ředitele a představují opatření bezpečnostní, hygienická, psychosociální, materiální, personální a další.
Zejména materiální podmínky vzdělávání dětí ve věku od 2 do 3 let rozpracovává v podkapitole 10.1 RVP PV (2017, s. 37–38). K personálním podmínkám se vyjadřuje
Informační materiál MŠMT ke vzdělávání dětí od 2 do 3 let v mateřské škole
(IN). Podle jeho části „Personální podmínky“ je možnost personálně posílit tým MŠ nově mimo jiné o
chůvu.
Materiál ředitele povinuje stanovit chůvě konkrétní náplň práce, rozsah a rozpis jednotlivých činností, a to na základě skutečných potřeb dětí. V následující větě jsou činnosti chůvy specifikovány:
„Chůva v mateřské škole má pomáhat učiteli mateřské školy s péčí o dvouleté děti, a to zejména v oblasti sebeobsluhy dítěte, zajištění bezpečnosti dětí a individuálních potřeb dítěte.“
(IN, 2017, s. 6–7). Podle uvedené náplně práce jsou chůvy v přímém kontaktu s dítětem, vykonávají dohled nad dětmi a o dítě pečují, což jsou ukazatelé přímé pedagogické činnosti.
Ten, kdo koná přímou vyučovací, výchovnou, speciálně pedagogickou nebo pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného a je zaměstnancem školy, státu, nebo ředitelem školy, je podle § 2 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, pedagogickým pracovníkem a zákon pedagogické pracovníky vyjmenovává. Chůva však mezi nimi jmenovaná není. A tak ji nenajdeme ani mezi pedagogickými pracovníky, jimž je nařízením vlády č. 75/2005 Sb. stanoven rozsah přímé pedagogické činnosti.
Pojetí vzdělávání předškolního dítěte v MŠ umožňuje vzdělávat děti různého věku společně v jedné třídě, bez ohledu na rozdílné potřeby dětí, jejich odlišnou skladbu a hloubku, nestejné schopnosti a učební předpoklady.
Třídy s věkovou skladbou dětí od 2 do 7 let jsou dnes běžné.
Pedagogická činnost učitelek ve třídách s dětmi s tímto věkovým rozptylem je velmi náročná a pomoc chůvy s dvouletými dětmi je žádoucí. Chůvy již v některých MŠ jsou a učitelkám s dvouletými dětmi pomáhají.
Podle § 5 odst. 6 vyhlášky o předškolním vzdělávání vzniká MŠ povinnost s účinností od 1.9.2020 zajistit místa i pro dvouleté děti.
Vyhláška uvádí, že ve třídě, kde se budou vzdělávat pouze děti ve věku od 2 do 3 let nebo kde jsou čtyři a více těchto dětí, bude chůva vykonávat pracovní činnost souběžně s učitelkou, a to jako
nepedagogický pracovník
.
Závěr
1.
Chůva je pracovní (profesní) pozicí – subjektem, s níž se ve školství, v MŠ, počítá i v budoucnu. U dvouletých dětí má své místo.
2.
Avšak i přes charakter své práce, kdy v jejím průběhu je chůva v přímém kontaktu s dítětem a její profesionální jednání a chování bude na dítě výchovně působit; kdy neponechá dítě bez pomoci, ale navede jej např., jak si má nachystat punčocháče, aby si je zvládlo obléknout, a zcela jistě nebude při své pomoci dítěti mlčet, ale slovně i činnostně pomoc doprovodí, čímž bude dítě vzdělávat,
není chůvě přiznán
status
pedagogického pracovníka.
Legislativní označení chůvy jako pracovníka MŠ není obsahově odpovídajícím způsobem jednoznačně ukotveno s ohledem na dosah její činnosti v profesní praxi MŠ. A tak až budoucnost ukáže, zda je nynější legislativní zařazení chůvy jako nepedagogického pracovníka v MŠ patřičné a odpovídající profesní praxi.
ZDROJE
-
MŠMT.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Praha, 2017.
-
MŠMT.
Informační materiál MŠMT ke vzdělávání dětí od 2 do 3 let v mateřské škole.
Praha, 2017.

Související dokumenty