Polytechnická výchova v mateřské škole

Vydáno:

V loňském roce proběhnul pod záštitou Vzdělávacího institutu Středočeského kraje velmi přínosný projekt nazvaný MALÍ ŠIKULOVÉ, který byl zaměřen na polytechnickou výchovu v mateřských školách.

Polytechnická výchova v mateřské škole
Bc.
Iveta
Peruthová,
učitelka Mateřské školy V Lukách, Rakovník
V návaznosti na tento projekt vznikla v naší mateřské škole nová polytechnicky zaměřená vzdělávací aktivita. Její náplň je opravdu bohatá, protože polytechnická výchova se dotýká nejrůznějších okruhů, jako je poznávání řemesel a rukodělné činnosti, práce s informačními technologiemi, vytváření vztahu k životnímu prostředí a přírodě, pozorování, uvědomování a zkoumání nejrůznějších přírodních jevů atd. V rozvoji dětí zasahuje polytechnická výchova do mnoha oblastí, jako jsou hrubá i jemná motorika, předmatematické představy, logické myšlení, tvořivost, fantazie, podporuje zvídavost a chuť učit se a poznávat nové věci.
Záběr polytechnické výchovy je velmi široký a ve vzdělávacím procesu je běžně obsažený. Menší počet dětí při některých polytechnicky zaměřených aktivitách nám umožňuje vyzkoušet i činnosti, na které běžně není prostor, protože například vyžadují důslednější bezpečnostní opatření. Pouštíme se do dlouhodobějších projektů, kde máme prostor udělat výrobek od sběru a opracování materiálu až po konečný výrobek. Děti se učí nejen nejrůznějším pracovním postupům, ale také se naučí si samy připravit pracovní místo a pomůcky, postupovat podle předem daného návodu či plánku a orientovat se v něm -takto jsme například sestavovali dřevěnou lavičku. Uvědomují si důležitost disciplíny a dodržování pravidel bezpečnosti práce např. při práci s nářadím nebo tavnou pistolí. Tam, kde není nutné dodržovat přesně dané postupy, jsou děti vedeny k samostatnému přemýšlení, vymýšlení postupu práce, pracují dle vlastní fantazie a učí se samy rozhodovat, co chtějí a jak k tomu dospět.
Další oblastí, kterou se také zabýváme, je fyzika. Na úrovni jednoduchých pokusů získávají děti povědomí o nejrůznějších fyzikálních jevech a především se snažíme rozvíjet to nejdůležitější - chtění zkoušet, zkoumat a pochopit. Jeden den jsme například věnovali vzduchu. Začali jsme povídáním: Co je to vzduch? Kde je? Vidíme ho? Můžeme ho vnímat nějakými jinými smysly? A tady už odpověď zněla ano a dále jsme zkoušeli, jak tedy různě můžeme přítomnost vzduchu svými smysly potvrdit. Stačilo si zamávat před obličejem kartonem a hned jsme přítomnost vzduchu pocítili na vlastní kůži. Cítíme nejrůznější vůně, které se šíří vzduchem, a konečně, když proudící vzduch pohne záclonou v okně, tak ho dokonce i vidíme. Závěrem se děti za pomoci učitelky naučily složit jednoduchou vlaštovku, která nám krásně ukázala, jak létá vzduchem, a pozorovali jsme rozdíly mezi létáním uvnitř a venku.
A proč patří polytechnická výchova už do mateřské školy? Právě v mateřské škole vznikají u dětí první představy o životě, získávají první záliby a koníčky, vytvářejí si základní návyky (společenské, pracovní), a to vše velkou měrou pomáhá formovat právě mateřská škola. Z celého vzdělávacího procesu má mateřská škola největší vliv také na celou rodinu dítěte, neboť učitelky se s rodiči setkávají osobně denně, denně spolu komunikují a řeší otázky týkající se dětí. Proto se dá říci, že z tohoto hlediska mateřská škola určitým způsobem působí nejen na dítě, ale na celou jeho rodinu. A ačkoliv se někdy nezdá, že určitá činnost zanechala v dětech nějaký poznatek, při vhodném působení se zkušenost ve vhodnou chvíli vybaví a nějakým způsobem projeví.
Děti získávají základní dovednosti a návyky, které jim umožní své schopnosti dále rozšiřovat a rozvíjet. Polytechnická výchova v mateřské škole staví základy pro budoucí zájmy dětí a jejich další vzdělávání.

Související dokumenty