Platba v MŠ

Vydáno:
Platba v MŠ
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
 
 
Jsme málotřídní ZŠ a MŠ Moravec, příspěvková organizace. V mateřské škole máme nyní nadbytek dětí. Kapacita je 21 dětí a my jsme přijali ještě 5 dětí, které chodí jako náhradníci. O co se mi jedná.
V základní škole jsme na výjimce, na 1. stupni máme pouze 18 žáků. Bojujeme o každého žáka s okolními úplnými školami ( jsou 3 ve vzdálenosti od 2 km do 7 km). Jejich praktiky získávání žáků nejsou vždy nejčistší. Potom také ztrácíme žáky tím, že do úplné školy odchází žák z 5. ročníku a bere s sebou mladší sourozence. Některé děti ze školky odcházejí rovnou do úplné školy. Abychom částečně eliminovali úbytek žáků, máme pro rodiče po dohodě se zřizovatelem návrh: Vybereme školné (doposud jsme žádné školné nevybírali), a když rodiče dají dítě do naší základní školy, školné jim vrátíme (nejspíš za 1 rok). Nevím, jak to formulovat. Poradíte mi?
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
§ 123 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění p. p.
 
§ 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání
V daném případě lze uvažovat o využití ustanovení § 123 odst. 4 školského zákona, podle kterého má ředitel školy
právo rozhodnout o snížení nebo prominutí úplaty za předškolní vzdělávání.
Přitom právní předpis nestanoví, jaké podmínky musí být ze strany zákonného zástupce splněny, aby ředitel školy mohl úhradu úplaty prominout. Jinými slovy, jako
podmínku prominutí úplaty
lze uplatnit jakýkoli důvod, tedy například právě splnění podmínky
„pokračování dítěte po ukončení předškolního vzdělávání v docházce v základní škole téhož zřizovatele“.
Prominutí úplaty za předškolní vzdělávání musí pochopitelně předcházet stanovení výše úplaty, a to v souladu s ustanovením § 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb. Pro úplnost dodejme, že toto ustanovení vyhlášky o předškolním vzdělávání rovněž stanoví případy, kdy má zákonný zástupce dítěte
nárok na osvobození od úplaty.
To však v žádném případě neznamená, že by ředitel školy nemohl rozhodnout o prominutí úplaty také v jiných, zde neuvedených případech. Rozhodující je zmocnění vyplývající z výše uvedeného ustanovení § 123 školského zákona.
Zásadní překážkou pro uplatnění tohoto postupu je však ustanovení § 123 odst. 2 školského zákona, podle kterého
nelze požadovat úplatu za předškolní vzdělávání u dětí v posledním ročníku mateřské školy.
Záměr sledovaný tímto postupem tak lze uplatnit jen u mladších dětí v mateřské škole. U té skupiny dětí, na jejichž rodiče cílí záměr uvedený v dotaze především, tj. na děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, tak
nelze tuto motivaci použít.
Dalším problémem by zřejmě bylo
zaúčtování vráceného školného,
když mezi jeho zaplacením a vrácením uplynou nejméně dva roky (viz výše uvedená překážka u dětí v posledním ročníku mateřské školy). Tuto souvislost je však nutno konzultovat se specialistou na účetnictví.