Očkování

Vydáno:

Do naší mateřské školy bylo přijato dítě, které je naočkováno pouze základní hexavakcínou a další zaočkování nebylo doposud zahájeno. Zákonem není stanoveno datum, do kdy má být dítě zaočkováno, a rodiče očkování stále odmítají. Jak máme v tomto případě postupovat? Z pohledu školských právních předpisů platí, že předškolní zařízení mohou přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. Smyslem uvedeného ustanovení je ochrana zdraví třetích osob a v tomto smyslu musí být také uvedené ustanovení aplikováno. Mateřská škola naplnění této podmínky hodnotí podle potvrzení lékaře, který má dítě v péči a očkování tradičně provádí. Požádali jsme pediatra o odborné stanovisko, ze kterého vyplyne, že zdraví třetích osob není ve vztahu k chorobám, ke kterým se provádí vakcinace, ohroženo a tím je splněna jedna z nutných podmínek přijetí k předškolnímu vzdělávání. Lékařka se však vyjádřila, že očkování je naprosto nezbytné, ale není vynutitelné. Rodiče vyhrožují soudem. Jak máme dále postupovat?

Očkování
PhDr. Mgr.
Jiří
Valenta
 
 
SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY:
 
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
 
zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
Ustanovení § 34 odst. 5 školského zákona o nutnosti dodržet při přijímání dětí podmínky stanovené zvláštním předpisem je vztaženo k § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého lze do předškolního zařízení přijmout jen takové dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. Z uvedeného ustanovení zákona vyplývá, že jedinou možnou sankcí za nesplnění podmínky uvedené v § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, je nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání.
Jestliže ale rozhodla ředitelka mateřské školy o přijetí dítěte a toto rozhodnutí již nabylo právní moci, nemá mateřská škola k dispozici žádný právní nástroj ke změně tohoto pravomocného rozhodnutí. Jinými slovy splnění zákonem předvídané podmínky podrobit dítě stanoveným očkováním měla mateřská škola vyžadovat důsledně před vydáním rozhodnutí a v případě nesplnění této podmínky rozhodnout o nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání. Teoreticky může nadřízený správní orgán (krajský úřad) využít práva na
přezkumné řízení z důvodu vydání rozhodnutí, které je v rozporu s právními předpisy
(§ 95 odst. 1 správního řádu).
Je však otázka, zda se nadřízený správní orgán bude takovýmto podnětem mateřské školy vůbec zabývat, když by iniciátorem podnětu k přezkumnému řízení byl správní orgán, který vydání takto závadného rozhodnutí sám způsobil (viz jedna ze základních zásad činnosti správních orgánů uvedené v ustanovení § 2 odst. 3 správního řádu, podle které musí správní orgán šetřit práva nabytá v dobré víře, jakož i oprávněné zájmy osob, jichž se činnost správního orgánu v jednotlivém případě dotýká). Podobně limitující je pro nadřízený správní orgán i ustanovení § 94 odst. 4 správního řádu:
Jestliže po zahájení přezkumného řízení správní orgán dojde k závěru, že ačkoli rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem, byla by újma, která by jeho zrušením nebo změnou vznikla některému účastníkovi, který nabyl práva z rozhodnutí v dobré víře, ve zjevném nepoměru k újmě, která vznikla jinému účastníkovi nebo veřejnému zájmu, řízení zastaví.
Z uvedených ustanovení správního řádu jako předpisu, který působí vůči školskému zákonu subsidiárně (podpůrně), vyplývá, že v daném případě již nemůže sama mateřská škola nijak účinně zabránit docházce dítěte do mateřské školy, pokud nebude přítomnost tohoto dítěte zjevně ohrožovat zdraví ostatních dětí.Takové zjevné ohrožení ovšem může konstatovat jedině orgán státní správy v oblasti ochrany veřejného zdraví, který by sám musel prosadit zákaz kontaktu tohoto dítěte s ostatními dětmi v rámci svých pravomocí.
Do budoucna lze doporučit důsledné vyžadování splnění podmínek zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ještě před vydáním rozhodnutí o přijetí dítěte, a v případě nesplnění této zákonné podmínky zamítnout žádost o přijetí.