Mapa školy již slouží také ředitelům MŠ

Vydáno:

Druhým rokem mohou využít zájemci z řad vedení mateřských škol projekt Mapa školy, který je zaměřen na monitorování klimatu vzdělávacích institucí.

Mapa školy již slouží také ředitelům MŠ
Jan
Vtípil
doktorand na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
Mapa školy
je anonymní dotazníkové šetření mezi řediteli, učiteli, žáky, jejich rodiči a také provozními zaměstnanci škol.
V loňském školním roce se do něj zapojilo téměř 50 tisíc respondentů, premiérově také z
prostředí českých školek
(na MŠ se ho neúčastní přímo žáci).
Vedle
analýzy stavu vlastní instituce
získají ředitelé k dispozici také souhrnné údaje, které jim umožňují
srovnání s dalšími veřejnými i alternativními školkami.
Přestože je k výsledkům dotazníkového šetření potřeba přistupovat s přihlédnutím ke specifickým podmínkám každé školy, je možné některé údaje interpretovat i v zobecňující rovině.
V loňském roce byly například zajímavé
údaje o všeobecných preferencích rodičů
v případě hodnocení úrovně MŠ. Respondentům z řad rodičů bylo nabídnuto
patnáct možných kritérií, z nichž mohli vybrat maximálně tři preferované.
Poněkud neočekávaně se mezi trojící nejméně častých odpovědí objevila
nabídka jídel pro děti, naopak patrně nepřekvapí, že vůbec největší důraz kladli rodiče na
přístup učitelů k dětem
(tuto možnost si vybraly tři čtvrtiny rodičů). Druhým nejdůležitějším měřítkem kvality MŠ byla pro rodiče
otevřenost a vstřícnost ze strany MŠ
vůči jejich vlastním potřebám. Nemalá část rodičů pak na své školce nejvíce oceňuje
kvalitní vzdělávání.
Je dobře, že rodiče cítí potřebu, aby se o jejich děti už v útlém věku staral kvalitní pedagog. Osobnost učitele je pro prostředí mateřských škol minimálně stejně důležitá jako na dalších vzdělávacích stupních,“
míní psycholožka a dlouholetá docentka katedry psychologie FF UK Soňa Hermochová.
Pozice učitele v mateřské škole
je tedy na jedné straně vnímána rodiči jako důležitá, na straně druhé její prestiž není nejvyšší a v
oblasti výchovy učitelů
existují určité rezervy.
„Do budoucna by se mělo více pracovat s psychikou učitelů, s rozvojem jejich schopnosti řešit krizové situace nebo na zamezení jejich profesního vyhoření. Mělo by se také podařit přitáhnout do školek více učitelů-mužů, a alespoň částečně tak vyrovnat panující genderový nepoměr,“
dodala Soňa Hermochová.
V případě dotazů na požadavky změn v MŠ se rodiče v největším počtu vyslovovali pro
rozšíření nabídky zájmových kroužků.
Učitelé se v případě stejného dotazu nejvíce vyjadřovali pro
zlepšení stavu budov
a vzhledu tříd i chodeb. V jejich práci pak největší negativa představovaly
vztahy s kolegy
a také kázeň a drzost některých žáků.
„Souhrnná data jsou zajímavá, ale podstatou našeho projektu je poskytnout řediteli konkrétní školy nebo školky co nejspecifičtější údaje o klimatu právě jeho instituce, a umožnit mu tak toto klima cíleně a pozitivně ovlivnit,“
upozorňuje Martin Novotný ze společnosti Scio, která za projektem
Mapa školy
stojí.
Dotazníkové šetření
Mapa školy pro MŠ
připravila společnost Scio také v letošním školním roce. Přestože byl termín pro ukončení příjmu přihlášek původně omezen 31. lednem 2012,
je možnost hlásit se v případě zájmu také v měsíci únoru.
Více na webu
www.scio.cz/mapams
nebo na telefonním čísle 234 705 555.

Související dokumenty