MagicBox - pomocník dětí s hendikepem

Vydáno:

Na začátku byla myšlenka přiblížit malým dětem interaktivní hry a pomoci jim se zajímavěji učit. Postupem času se z MagicBoxu stal významný pomocník dětí s poruchami učení nebo s různými typy mentálních i fyzických postižení.

MagicBox - pomocník dětí s hendikepem
 
Jaroslav
Veselý
 
majitel Projektmedia, s. r. o., autor konceptu MagicBox
V současnosti nastupuje do prvních ročníků asi čtvrtina dětí až ve věku 7 let a více. Role školáka závisí tedy nejen na dosažení daného věku, ale i jemu odpovídající úrovně. Předčasný nástup nezralého dítěte do školy může nepříznivě poznamenat celou jeho školní dráhu, jeho vztah ke škole a vzdělávání vůbec a následně i úspěšnost v životě.
Pokud do školy nastoupí dítě nevyzrálé, je vystaveno dlouhodobému stresu. Je znevýhodněno v rozvoji školních dovedností, svůj intelekt nemůže adekvátně využít, mimo jiné i kvůli nedostatkům pozornosti a práceschopnosti. Nezvládá požadavky, které na něj škola klade, přestože vynakládá mnoho energie. Tyto děti jsou často přetížené, zvýšeně unavené, často nemocné. Zvládnutí školních požadavků se tím ještě více komplikuje. Mnohdy se dostavuje pocit neúspěšnosti, který oslabuje sebedůvěru. Dítě je bezradné, neví, proč mu učení nejde, domnívá se, že je nenadané, hloupé. Následuje pocit méněcennosti a nízká sebedůvěra, což často negativně ovlivňuje také postavení dítěte v kolektivu.
Výsledky kontrolních psychologických vyšetření jednoznačně dokazují, že pokud se s dětmi intenzivně pracuje v předškolním věku, je možné je připravit na bezproblémový vstup do školy. Centrální nervová soustava se v této době postupně vyvíjí a její případné deficity je možné pozitivně ovlivňovat právě v tomto předškolním věku Ve vyšším věku je to daleko náročnější, protože fungování centrální nervové soustavy, a to i špatné, se postupně fixuje.
Jako příklad účinného pomocníka lze uvést nový výrobek
MagicBox
od firmy Projektmedia, s. r. o., Praha, který byl primárně vyrobený pro potřeby předškolních zařízení. Praxe však ukazuje, že tato „kouzelná skříňka“, která v sobě ukrývá špičkový interaktivní projektor, malý, ale výkonný počítač s wi-fi, ozvučením a projekční plochou na zemi, což je prostředí pro cílovou věkovou skupinu naprosto přirozené, má daleko širší využití nejen v mateřských školách, ale také v základním a ve speciálním školství. Na měkkou projekční podložku o velikosti 200 x 125 cm lze promítnout cokoli, co se jinak promítá na plátno či tabuli. Díky
MagicBoxu
, který mimo jiná významná ocenění získal v říjnu 2013 prestižní 1. místo GRAND PRIX na výstavě FOR TOYS v Praze, se mohou děti účastnit různých interaktivních vzdělávacích aktivit, SW her, kvízů, mohou skládat puzzle či samostatně tvořit vlastní kresby, pracovat na pracovních listech aj. v jejich již zmíněném nejpřirozenějším prostředí, tedy na zemi. Počítač je ovládán myší nebo klávesnicí, ale především jednoduchým elektronickým perem, které zastává funkci interaktivní myši nebo s ním lze psát a kreslit. Podporován je tedy i správný úchop.
Práce s
MagicBoxem
je prověřována speciálními pedagogy již druhým rokem u žáků v přípravných ročnících v ZŠ Veronské náměstí v Praze 10, také při reedukacích jednotlivců i skupin ve speciálně pedagogické praxi, při pomoci dětem znevýhodněným a handicapovaným v lázeňských a v rehabilitačních zařízeních, v nemocnicích. U všech jmenovaných skupin je zjišťován značný posun v edukaci, reedukaci i terapiích. Praxe dále ukazuje, že
MagicBox
je s úspěchem využíván mladšími žáky ve výuce informatiky i v jiných předmětech, odpoledne také při pobytu ve školní družině jako doplněk k výchovně-vzdělávací činnosti.
Pozitivní přínos při ergoterapii dětí s fyzickým postižením ověřili lékaři a terapeuti v Nových lázních v Teplicích, kde bylo možné díky
MagicBoxu
rozšířit program lázeňských procedur, a zároveň pomáhá řešit možné komunikační bariéry při skupinových terapiích, kdy prohlubuje sociální vazby a spojuje příslušníky různých národností.
„Z pohledu fyzioterapie a ergoterapie nás tento přístroj nadchl, protože díky umístění ovládacího panelu na zemi je skutečně dostupný všem. Také nám velice vyhovuje, že kombinuje několik činností současně, například pohyb, úchop, logické myšlení, koncentraci, komunikaci atd.,“
říká Jana Vepřeková, DiS., terapeutka z Nových lázní Teplice.
Pro děti je práce s
MagicBoxem
nejen zábavou, při které se mnoho naučí, ale především je taková práce velkým přínosem. Odborné vedení edukace, reedukace či terapie podporuje cílené vytváření, rozvíjení a upevňování nervových spojení v mozku, spolupráci smyslových orgánů, a tím i přirozený rozvoj paměti, logického myšlení, postřehu, koncentrace pozornosti a správného rozhodování, vzájemné spolupráce a tolerance, naslouchání, zrakového vnímání a rozlišování, prohlubování sociálních a komunikačních dovedností, koordinační schopnosti s podporou hrubé a jemné motoriky. Plnění zadaných instrukcí se stává efektivním, dítě je schopno plnit úkoly uvědoměle, a tím postupně využívat celý svůj intelektový potenciál a dále jej rozvíjet.
Asociace soukromých speciálních pedagogů vyslovila v roce 2014 výrobci MagicBoxu, Projektmedia, s. r. o., podporu pro prezentace na mezinárodních veletrzích a výstavách, o které je značný zájem. S
MagicBoxy
dnes již v zahraničí úspěšně pracuje mnoho dětí.
MagicBox
má jednoznačně pro české i zahraniční školství, speciální školství, zdravotnictví, a nejen tam, nezastupitelný význam.
Za odbornou spolupráci na přípravě článku děkujeme:
 
Mgr. Bc. Blanka Ptáčková, učitelka ZŠ Veronské náměstí, Praha 10, speciální pedagožka, členka Asociace soukromých poradenských pracovníků
 
Jana Vepřeková, DiS., a Marie Tomšů, ergoterapeutky v Nových lázních Teplice
PhDr. Václav Mertin, dětský psycholog:
Malé děti si rády hrají na zemi, mají rády vše velké a barevné. Je zároveň úžasné, když je nemusíme pořád napomínat, aby na hračku či pomůcku dávaly pozor, aby ji nezničily. MagicBox má přednosti oblíbeného tabletu či mobilu, jen je podstatně větší. Může se po něm chodit, lze se na něm válet, při hře je nutné se hýbat, jemná motorika může být relativně hrubá. Her a cvičení je na něm stejně jako na jakémkoli počítači, další si lze stáhnout. Specifické přednosti spatřuji pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Je nepochybné, že učitelky u nich postupně přicházejí na nejvhodnější využití.
Jestliže připravujeme děti pro život ve 21. století, je dobře, když mají i odpovídající pomůcky.

Související dokumenty