Logopedie "outdoor"

Vydáno:

Slovo outdoor v současném slovníku už zdomácnělo, i když ve spojení s logopedií není běžné. Pobyt venku je každodenní aktivitou v programu mateřské školy a jeho kvalita i kvantita je sledovaná nejen Českou školní inspekcí, ale i rodiči. Jak tento čas využít ke vzdělávání a zároveň ho dětem zpestřit? A ještě k tomu přidat dnes tak potřebnou logopedickou péči?

Logopedie „outdoor“
Mgr.
Ilona
Hulínová-Mihalcová
 
logoped, speciální pedagog, MŠ Praha 10, SPC pro děti a žáky s vadami řeči
Název naší mateřské školy je „Škola hrou“. V letošním roce si opravdu hrajeme a zároveň se učíme. Ve dvou speciálních třídách jsou zařazeny děti s logopedickými vadami, ale i ve čtyřech běžných třídách je hodně dětí, které mají ve vývoji řeči deficit. Rozhodli jsme se proto rozšířit možnosti logopedické prevence a nápravy řeči. Inspirovali jsme se ve škole Don Bosco, kde jsme se byli podívat.
Využili jsme naši terasu a zahradu, kde je dostatek prostoru i na pohybové a další činnosti, které s rozvojem řeči úzce souvisejí. Podpořil nás zřizovatel – městská část Praha 15, a někteří rodiče. Ke spolupráci jsme si vybrali vstřícné a kreativní odborníky, kteří nám pomohli úpravy technicky vyřešit a profesionálně realizovat.
Na zahradě vznikaly postupně nové prvky:
 
Speciální panely na terase, na kterých se cvičí motorika mluvidel a ruky, dech, artikulace, smyslové vnímání, souvislé vyjadřování, porozumění řeči a soustředění.
 
Podlaha smart soft, instalovaná na této terase, s grafikou pro rozvoj hrubé motoriky, koordinace pohybu, orientace v prostoru, rovnováhy a číselných představ.
 
Velké tabule pro nácvik grafomotoriky umístěné na zadní stěně prolézačky.
 
Stan se stolečkem a židlemi na individuální cvičení – vznikl na staré kovové konstrukci a na jeho výzdobě se podílely všechny děti.
 
Venkovní sprchy se smart soft povrchem, který je nejen hezký, ale i bezpečný, a umožňuje dětem uvolnění po práci.
Děti si od jara na zahradě užívají větší zábavu, mohou si vybírat – malovat křídami na tabule, pastelkami ve stanu, zkoušet si úkoly u logopedických panelů nebo skákat panáka, házet míčky, foukat do větrníků a další zajímavé činnosti. Paní učitelky provádějí venku také cílenou nápravu řeči a rozvíjejí dovednosti v ostatních oblastech. Pracují s dětmi většinou ve skupinách, ale využívají pomůcky na zahradě i k individuálnímu procvičování nebo k různým soutěžím pro celé třídy. Ke všem prvkům je zpracovaná metodika.
Venku s velkými pomůckami je cvičení rozhodně zajímavější, a dovednosti se tak lépe zafixují. Prvky využívají malé i velké děti a logopedická prevence probíhá spontánně, s vlastní aktivitou dětí a s „outdoorovými“ zážitky.

Související dokumenty