Kladná stránka nebezpečí

Vydáno:

Riziko jako součást hry a učení je téma, které v kontextu školních zahrad a hřišť vyvolává minimálně řadu otázek, častěji pak obavy na straně rodičů i pedagogů. Zdravá míra kontaktu dětí s rizikem je však důležitá pro jejich rozvoj, a právě prostředí školních zahrad je ideální pro jeho zprostředkování.

 

Kladná stránka nebezpečí
Petra
Hrubošová,
anažerka komunikace, Nadace Proměny Karla Komárka
Naše společnost prošla v uplynulých třech dekádách zásadními změnami, výrazně se proměnil i náš způsob života a okolní svět před nás klade stále nové výzvy. Zvyšuje se počet lidí žijících ve městech, dramaticky roste doprava, máme stále dokonalejší technologie, čelíme obrovskému informačnímu tlaku.
Úměrně těmto změnám se
zmenšuje prostor pro volný pohyb dětí a svobodnou hru.
Ta je přitom vrozenou potřebou člověka a zásadně ovlivňuje jeho rozvoj a učení. Klíčovou roli má v předškolním věku, kdy děti objevují samy sebe, své schopnosti i limity. Učí se nejvíce právě hrou, ale i napodobováním dospělých. Zjišťují, jak funguje svět, a utvářejí si k němu vztah. Přirozenou součástí tohoto procesu je i setkání s nebezpečím.
Proč děti potřebují riziko
Dnešní politika přehnané minimalizace rizik je pověstnou medvědí službou. Mylná je představa, že lze nebezpečí ze života dětí zcela
eliminovat
. Nejde o to možná rizika podceňovat, ale
umožnit dětem, aby se naučily samy vyhodnocovat nejrůznější situace i své možnosti.
Jedině tak si mohou rozvíjet schopnost nečekané a nebezpečné momenty, které život přináší, zvládat.
Výstižně to shrnuje zahradní architekt Manfred Dietzen:
"Padat se naučíte, až když upadnete."
Dietzen pracuje v berlínské organizaci Grün macht Schule, jedné z členských organizací International School Grounds Alliance (ISGA), která sdružuje odborníky na vzdělávání, architekty, zástupce neziskovek i univerzit z více než dvaceti zemí světa. Spojuje je pohled na navrhování a využívání školních zahrad a hřišť pro děti.
"Naše generace měla v dětství spoustu příležitostí pro volný pohyb venku a hry s kamarády bez neustálého dozoru dospělých. Uvědomujeme si, že dnešní doba současným dětem tyto možnosti pro svobodný rozvoj značně omezuje. Obrovskou příležitost proto vidíme ve školních zahradách - v prostředí, kde se děti pohybují téměř denně a kde jim tyto nedostatky můžeme dobře kompenzovat,"
říká Jitka Přerovská, ředitelka Nadace Proměny Karla Komárka.
Téma se řeší u nás i ve světě
Nadace je od letoška členem řídícího výboru ISGA. Výměna zkušeností s kolegy ze zahraničí ukazuje, že problematika využití školních hřišť a zahrad pro všestranný rozvoj dětí se řeší všude ve světě. S Nadací Proměny se v České republice už od roku 2006 zasazujeme o rozvoj veřejného prostoru měst, šíříme povědomí o významu architektury a kvalitního prostředí pro život a samostatně se zaměřujeme také na nejmenší obyvatele měst.
V roce 2012 jsme otevřeli
grantový program Zahrada hrou, jehož prostřednictvím přispíváme k rozvoji prostředí školních zahrad
- nejen fyzického, ale i sociálního. V rámci konkrétních projektů finančně a odborně podporujeme přeměny zahrad v podnětné prostředí pro děti, a ze zastaralých nebo nevhodně řešených prostor tak pomáháme vytvářet užitečné pomocníky pro pedagogy i rodiče. Vedle toho se snažíme dělat osvětu v tématech, která se k zahradám a obecně k prostředí pro děti vážou. Zdravá míra rizika při hře a učení patří mezi ně.
I proto jsme se připojili k prohlášení, které ISGA vydala letos v září. Apeluje v něm na ty, kdo školní zahrady a hřiště navrhují, ale také na rodiče, vedení škol, zákonodárce nebo pojišťovny, aby brali potřebnost kontaktu dětí s rizikem v úvahu a prosazovali takové procesy a politiky, které školám aktivity s přínosnou mírou rizika umožní. Školní hřiště by neměla být co nejbezpečnější, ale bezpečná jen do nejnutnější míry, říká se mimo jiné v prohlášení.
"Konvenční hřiště nabízejí dětem bezpečí v simulovaném světě, který ale neodpovídá tomu skutečnému. My jim na čtyřech stovkách berlínských hřišť umožňujeme zdolávat riziko podle individuálních možností. Posledních 30 let ukázalo, že tento přístup přináší méně závažných zranění a naše děti opouštějí školu s lepší schopností rizika zvládat,"
popisuje zkušenosti ze sousední země již výše citovaný Dietzen. Prohlášení ISGA se přitom opírá o celou řadu výzkumů z různých částí světa prokazujících, že zdravá míra rizik je pro děti přínosná.
Otevřená komunikace, důvěra i jasná pravidla
Při naší práci v Proměnách na otázky kolem bezpečnosti pravidelně narážíme. Ať už přímo v projektech, které podporujeme, nebo třeba na exkurzích, kdy bereme zájemce na prohlídky zahrad proměněných v rámci programu Zahrada hrou. Účastníky těchto akcí tvoří v drtivé většině pedagogové. V rámci jednotlivých návštěv diskutují zkušenosti z praxe se zástupci hostitelských škol i mezi sebou.
Nejživěji tato diskuse obvykle probíhá na zahradě Fakultní MŠ se speciální péčí Arabská na Praze 6, která proměnu své zahrady založila na pečlivém pozorování dětí a jejich her v lese. Ty osvědčené se v maximální možné míře rozhodla přenést na novou zahradu. Je na ní jen několik klasických herních prvků, děti si běžně hrají s klacky nebo kameny, a pohybují se v keřích, kde mají vybudované tunýlky a přírodní kuchyňky. Hodně se zde klade důraz na samostatnost. Rodiče, kteří do této školky přivádějí své děti, jsou s filosofií školky dopředu seznámeni a mohou se s ní včas ztotožnit. Nutno podotknout, že MŠ Arabská svůj vzdělávací program koncepčně rozvíjí už od 90. let. Stejně dlouho buduje vztah, vzájemnou důvěru a komunikaci s rodičovskou komunitou. Tato spolupráce se při nedávné proměně zahrady ještě více prohloubila.
Důležité je také umět pěstovat vztah s dětmi založený na důvěře a jasném nastavení pravidel, která musejí respektovat. Například, že lezou jen tam, odkud se mohu samy bez pomoci a bezpečně dostat, nebo neochutnávají nic, co neznají. Nezbytnost komunikace, důvěry a zavedení jednoduchých a důsledně dodržovaných pravidel potvrzují zkušenosti všech, kdo se zdravou mírou rizika při hře a učení vědomě pracují - bez ohledu na to, zda jde o školu v Dánsku nebo v Čechách.
Obava o zdraví a bezpečí dětí je zcela přirozená a svět - i ten za plotem školní zahrady - je plný rizik. Jedním z nich je, že budeme děti přehnaně ochraňovat a nenaučíme je skutečným nebezpečím čelit samostatně. S tímto rizikem však můžeme včas něco dělat.
Plné znění prohlášení "Riziko při hře a učení" vydané International School Grounds Alliance je dostupné i v české verzi. Více na
www.nadace-promeny.cz
nebo
www.internationalschoolgrounds.org/risk
.

Související dokumenty