Jak dopadla implementace reformy předškolního vzdělávání, která byla zahájena již v roce 2000? Reforma je již plnoletá, je to tedy 18 let, kdy se dala dohromady skupinka proaktivních ředitelek mateřských škol, dychtících po změně v předškolním vzdělávání, pedagogů středních odborných škol, akademických pracovníků vysokých škol, zástupců České školní inspekce, ale i zástupců alternativních metod předškolního vzdělávání (Zdravá mateřská škola, Začít spolu atd.).
Jak jsme to myslely?
Mgr.
Martina
Kupcová
vedoucí katedry bezpečnost a právo na Vysoké škole Ambis, Praha
Tato skupina byla vedená dr. K. Smolíkovou z Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP) a podporována dr. M. Jurkovou z ministerstva školství. Já osobně jsem do tohoto procesu vstoupila v roce 2003, kdy jsem byla požádána o připomínky k tehdejšími Manuálu pro přípravu a tvorbu školního programu v předškolním vzdělávání dle Rámcového programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) z roku 2001. Nastoupila jsem do VÚP po čerstvě absolvovaném studiu na PedF UK a v době, kdy začaly přípravy aktualizované verze RVP PV. Mým dalším úkolem bylo připravit internetový portál pro pedagogy MŠ, jehož cílem bylo podpořit implementaci rámcových programů pro předškolní, základní, speciální školství a gymnázia, později i pro základní umělecké školy. Měla jsem na starosti část pro předškolní vzdělávání.
A jak byl vlastně obsah předškolního vzdělávání koncipován? Z jakých zdrojů se při tvorbě vycházelo? Jaké okolnosti tvorbu ovlivňovaly?
V úvodu dokumentu z roku 2004 je uvedeno, že: „Při práci byly využity výsledky grantových projektů „Osobnostně orientovaný model předškolní výchovy“ (MŠMT 1993), „Kurikulum mateřské školy se zaměřením na výchovu ke zdravému způsobu života“ (RS 9809, MŠMT 1999), mezinárodního programu ,Začít spolu‘ (Step by Step), výsledky mezinárodního projektu OECD ,Thematic Review of Early Childhood Education and Care Policy‘ (RS 99006, MŠMT 2000), výsledky veřejné diskuse k Národnímu programu rozvoje vzdělávání v České republice (MŠMT 2000), doplněné studiem některých zahraničních i domácích kur